لوله بدون درز مانیسمان را از کجا بخریم؟

همه‌ی شما احتمالا با لوله و اتصالات به کار رفته در ساختمان آشنایی دارید؛ اما کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که لوله‌های صنعتی را به طور کامل بشناسد. خوب است بدانید یکی از پرکاربردترین لوله‌های به کار رفته در صنایع مختلف، لوله بدون درز مانیسمان است که ویژگی‌های منحصربفردی دارد.

لوله و اتصالات، نقش مهمی در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و خودروسازی دارند؛ به همین دلیل، فرایند ساخت آن‌ها بسیار ویژه بوده و بهتر است برای خرید آن‌ها نهایت دقت را داشته باشیم.

در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با ویژگی‌ها و کاربرد لوله و اتصالات فولادی مانیسمان آشنا کرده و یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده‌ی این لوله‌ها را به شما معرفی کنیم...

لوله بدون درز مانیسمان چگونه ساخته می‌شود؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که لوله‌های ساختمانی و صنعتی چگونه ساخته می‌شوند؟ شاید ساده‌ترین راه، جوش دادن لبه‌های یک ورق‌ فولادی و ساخت لوله‌ا‌ی استوانه‌ای شکل باشد. اما روش دیگری نیز وجود دارد که بسیار کاربردی بوده و مزایای فراوانی دارد.

در روش جدید، دیگر خبری از جوشکاری نیست و بنابراین، هیچ‌گونه درزی نیز مشاهده نمی‌شود. به این نوع از لوله‌ها، لوله بدون درز مانیسمان می‌گویند. حال شاید از خود بپرسید که چگونه بدون انجام جوشکاری می‌توان لوله و اتصالات مانیسمان را تولید کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که فرایند تولید لوله مانیسمان با سایر لوله‌ها از زمین تا آسمان متفاوت است! چراکه در این فرایند از نورد گرم و کشش برای ساخت لوله و اتصالات استفاده می‌شود.

به منظور تولید لوله و اتصالات فولادی بدون درز مانیسمان ابتدا باید شمش‌های فولادی را حرارت داد  تا تغییر شکل آن‌ها راحت‌تر شود. پس از آن، با کمک دستگاه‌های خاص، یک حفره در وسط شمش ایجاد می‌شود. در مرحله‌ی بعد، این شمش‌های توخالی توسط فرایند کشش گرم و نورد به شکل لوله درآمده و به همین دلیل، اثری از درزهای جوشکاری شده در آن‌ها دیده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که قطر لوله را می‌توان با تغییر مدت زمان نورد و فشار اعمال شده در کشش تغییر داد و به این ترتیب، لوله‌ بدون درز مانیسمان را با ابعاد مختلف تولید کرد.

 

انواع لوله و اتصالات مانیسمان

در سال‌های اخیر، استفاده از لوله‌های بدون درز مانیسمان بسیار گسترش پیدا کرده است؛ این لوله‌ها را از نظر نحوه‌ی ساخت به سه بخش تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

الف) لوله مانیسمان رده 20

این نوع از لوله‌ها و اتصالات معمولا در داخل ساختمان و برای انتقال گاز به کار می‌رود. به همین دلیل، حتما باید کیفیت بالایی داشته باشد؛ در غیر اینصورت با بروز حوادثی مانند زلزله، این لوله‌ها به سرعت آسیب دیده و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.

ب) لوله مانیسمان رده 40

لوله‌های بدون درز رده 40 به عنوان لوله‌های تجاری و صنعتی شناخته می‌شوند که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته و معمولا در اندازه‌های 6 متری و 12 متری تولید می‌شوند.

ج) لوله مانیسمان رده 80

این لوله‌ها نیز اغلب در صنایع حساس مانند صنعت نفت، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و خطوط آتش‌نشانی استفاده می‌شوند.

2

ویژگی مهم لوله بدون درز مانیسمان

بزرگترین ایراد لوله‌های قدیمی این بود که از محل درز یا محل جوشکاری شده، دچار ترک می‌شدند. علاوه بر آن، میزان خوردگی و تخریب نیز در این نواحی بیشتر از سایر نقاط بود. به همین دلیل، متخصصان به دنبال راهی برای کنترل این آسیب‌ها بودند.

بلاخره پس از چندین سال تلاش، روشی برای تولید لوله‌ بدون درز مانیسمان ابداع شد که ویژگی مهم آن، بالاتر بودن استحکام نسبت به سایر لوله‌ها است. چراکه درزهای جوشی و مراکز تمرکز تنش در آن‌ها حذف شده و مقاومت در برابر خوردگی نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

حال سوال اینجاست که آیا در همه‌ی موارد باید از لوله بدون درز مانیسمان استفاده کرد؟ پاسخ این سوال قطعا خیر است! زیرا هزینه خرید این محصولات بالاتر از لوله‌های معمولی است؛ بنابراین بهتر است در موارد غیر حساس و در صورتی که استحکام بالایی نیاز نداریم، از لوله‌های معمولی استفاده کنیم.

 

یک نکته مهم!

 نحوه‌ی انتخاب و خرید لوله بدون درز مانیسمان بسیار مهم است. امروزه شرکت‌های زیادی اقدام به خرید و فروش این لوله‌ها می‌کنند اما پیشنهاد ما این است که خرید خود را از مراکز مطمئن و شرکت‌های باتجربه انجام دهید تا گرفتار محصولات فولادی بدون کیفیت نشده و هزینه‌های شما نیز تا حدود زیادی کاهش پیدا کند. ما در ادامه می‌خواهیم یکی از همین شرکت‌ها را به شما معرفی کنیم؛ پس همچنان ما را دنبال کنید...

3

آلور سنتر؛ ارائه کننده‌ی انواع لوله و اتصالات

آلورسنتر یک گروه تجاری بزرگ است که نزدیک به 15 سال تجربه‌ی ارزشمند در زمینه‌ی تامین کالا و محصولات صنعتی دارد. این گروه با استفاده از سیستم‌های تجارت الکترونیک تلاش کرده است تا محصولات با کیفیت و استاندارد را با هزینه‌ای مناسب به دست مشتریان خود برساند.

در آلور سنتر می‌توانید بسیاری از محصولات تولیدی صنایع مختلف را بدون واسطه و با قیمت کمتر خریداری کنید. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • انواع لوله‌های فولادی، درزدار، اسپیرال و لوله‌های بدون درز مانیسمان
  • انواع اتصالات فولادی و استنلس استیل
  • تولید و فروش انواع لوله‌های پلی اتیلنی، پی وی سی و لوله پنج لایه
  • اتصالات پیچی و جوشی پلی اتیلن، پلیکا، پی وی سی و پنج لایه
  • انواع شیر آلات صنعتی پرکاربرد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و ساختمان‌سازی
  • محصولات مرتبط با کشاورزی مانند آبیاری قطره‌ای و تحت فشار

 

جالب است بدانید که آلور سنتر تجربه‌ی بسیار خوبی در زمینه‌ی تولید و راه‌اندازی خطوط تولید برخی از محصولات مانند لوله‌های پلی اتیلن را دارد. به همین دلیل، اگر می‌خواهید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید روی کمک مشاوران و کارشناسان آلورسنتر حساب کنید. علاوه بر آن، استفاده از خدمات این گروه تجاری برای خط تولید گرانول و اجرای انواع آبیاری قطره‌ای نیز می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل باشد.

 

در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید لوله بدون درز مانیسمان و سایر محصولات صنعتی به سراغ شرکت‌های معتبری نظیر آلورسنتر بروید تا خیالتان از کیفیت محصولات و قیمت آن‌ها راحت باشد. به همین منظور، می‌توانید وارد سایت اینترنتی آلور سنتر شده و  با مطالعه‌ی مشخصات لوله‌ها و اتصالات، اقدام به خرید آن‌ها کنید؛ همچنین، سوالات و ابهامات خود را می‌توانید از کارشناسان آلورسنتر بپرسید؛ پس منتظرتان هستیم...