ساختار های سیم بکسل و اسلینگ سیم بکسل

سیم بکسل ها دارای مشخصات مکانیکی متعددی هستند که چه برای سفارش، خرید و یا نصب آنها مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل های فولادی و استیل که کاربری عمده ای در لیفتینگ بار، اتصالات صنعتی، برش سنگ، جرثقیل ها، تاور کرین ها، باربری ها و ... دارند بر مبنای فاکتور های مختلف قابل دسته بندی هستند که برخی از این فاکتور ها دارای پایه و اساس مهندسی تری هستند. ساختار سیم بکسل یکی از مفهوم های بسیار کاربردی و بسیار مهندسی در دسته بندی سیم بکسل می باشد که بصورت مستقیم بر عملکرد، قابلیت ها و دیگر مشخصات مکانیکی سیم بکسل تاثیر می گذارد.

مفهوم اصلی ساختار سیم بکسل تعداد استرند ها و یا رشته ها و تعداد مفتول هایی است که در هر استرند بکار گرفته می شود. البته در کنار مفهوم ساختار مفهومی به نام بافت سیم بکسل نیز دارای اهمیت ویژه ای می باشد که به مفهوم تنوع قطر های مفتول های بکار گرفته شده در داخل هر استرند سیم بکسل می باشد. در حالیکه تعداد محدودتری از انواع بافت سیم بکسل وجود دارد ساختار های سیم بکسل که شامل تعیین نوع مغزی سیم بکسل نیز می شوند داردای گستردگی بالایی هستند.

ساختار های کاربردی سیم بکسل

صنایع مختلف مصرف کننده ساختار های مختلفی هر سیم بکسل بر حسب نیاز آن صنایع می باشند. بعنوان مثال سیم بکسل مصرفی بر روی آسانسور ها کاربری بر روی تاور کرین ها ندارد و یا سیم بکسل مصرفی در صنایع مرغداری دارای ساختاری کاملا متفاوت با سیم بکسل اسلینگ فولادی است. بسیاری از مشخصه های مکانیکی سیم بکسل که در راس آنها انعطاف و مقاومت کششی می باشند تابع ساختار سیم بکسل هستند. در زیر به بررسی مهمترین ساختار های سیم بکسل بر حسب صنایع مصرفی می پردازیم. ساختار سیم بکسل می تواند بصورت مستقیم بر قیمت سیم بکسل نیز تاثیر داشته باشد.

  1. سیم بکسل 8X19S که دارای بافت سیل می باشد و از دو قطر مختلف مفتول در ساختار آن استفاده می شود یکی از مهمترین ساختار ها در اتصالات آسانسور بالاخص در اتصالات کابین آسانسور محسوب می شود.  این ساختار سیم بکسل هم با مغزی کنفی و هم با مغزی فولادی عرضه می شود.
  2. سیم بکسل 6X19S که دارای تعداد پایینی استرند می باشد و هم بصورت مغز کنفی و هم بصورت مغز فولادی تولید و عرضه می شود. این ساختار سیم بکسل دارای حداکثر کاربری برای صنعت حفاری، اتصالات جرثقیل برقی و دستی از نوع سقفی و در وینچ ها و بالابر ها می باشد.
  3. سیم بکسل نتاب 19X7 که مخصوص تاور کرین ها با مغزی فولادی تولید و عرضه می شود و دارای قابلیت مقابله با گردش در هر دو سمت ساعتگرد و پاد ساعتگرد می باشد. این ساختار سیم بکسل نتاب از ایجاد گشتاور و لنگر های ناخواسته در سیستم جلوگیری به عمل می آورد. قیمت سیم بکسل نتاب بسته به سایز، تنسایل و برند تولید کننده تغییر می کند.
  4. سیم بکسل مهار 1X19 که در واقع یک سیم بکسل تک استرندی محسوب می شود. این ساختار سیم مهاری اغلب برای اتصال بر روی دکل ها برای موازنه بار و یا مهار بار دکل، درپل سازی ها و ... استفاده می شود. سیم مهار می تواند با تعداد کمتری مفتول یعنی ساختار 1X7 و یا با تعداد بالاتری مفتول نیز تولید شود.
  5. سیم بکسل اسلینگ 6X36 , 6X37 در واقع دو ساختار قدرتمند از سیم بکسل با مغزی فولادی هستند که استفاده آنها در لیفتینگ بار می باشد. در پرس سیم بکسل و یا سوکت زنی سیم بکسل برای اهداف لیفتینگ بار و اسلینگ معمولا از این دو ساختار استفاده می شود.

اسلینگ سیم بکسل

اسلینگ سیم بکسل ابزاری برای لیفتینگ بار محسوب می شود که به روش های مختلفی نیز تولید می شود. سیم بکسل برش خورده بصورت خام نقطه ای برای قلاب کردن و اتصال ندارد و از این رو حتما می بایست ابتدا بصورت اسلینگ در آید. روش های مختلفی برای ایجاد اسلینگ سیم بکسل وجود دارند اما مهمترین انها که دارای کاربری گسترده ای هستند به قرار زیر می باشد. قیمت سیم بکسل بصورت اسلینگ اغلب به سبب تست های کششی که نیاز دارد و سرتیفیکت هایی که صادر می شود اغلب بالا می باشد.

  1. پرس سیم بکسل یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد اسلینگ سیم بکسل محسوب می شود که اغلب با بکارگیری گوشواره و بوش و گاهی بصورت قلاب دار انجام می گیرد.
  2. سوکت زنی سر سیم بکسل یکی دیگر از راه های ایجاد اسلینگ سیم بکسل محسوب می شود که با بکارگیری وایر لاگ و سوکت های مخصوص سیم بکسل تولید می شود. مقاومت کششی اسلینگ سیم بکسل سوکتی بسیار بالا می باشد.
  3. گیس بافت سیم بکسل یکی دیگر از روش های ایجاد اسلینگ سیم بکسل محسوب می شود که با عبور رشته ها از میان یکدیگر و بافت آنها پدید می آید.