ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در رشته های مختلف

تحصیل در یه کشور خارجی و دریافت ویزای تحصیلی از کشورهای مختلف متفاوت است، رشته های مختلف هم شرایط مختلف دارند. در این مطلب در مجله ترکیش مگ اطلاعاتی درباره ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در رشته های مختلف در دانشگاه های ترکیه صحبت خواهیم کرد.

شرایط تحصیل و دریافت ویزا با توجه به اینکه میخواهید در یک دانشگاه دولتی تحصیلات خود را ادامه بدید یا در یک دانشگاه خصوصی متفاوت است. با ما همراه باشید تا جزییات تحصیل در ترکیه را با هم بررسی کنیم.

شرایط تحصیل در ترکیه

زمانی که برای تحصیل در ترکیه تصمیم می گیرید باید به نکاتی مانند تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی، هزینه های تحصیل و زندگی، چگونگی اخذ ویزای تحصیلی ترکیه توجه داشته باشید. شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه با شرایط تحصیل در مقطع دکتری و رشته های پزشکی متفاوت است.

در هر رشته و مقطعی که قصد تحصیل داشته باشید باید به زبان انگلیسی و یا ترکی مسلط باشید و مدارک مربوط به تسلط به این زبان ها را در زمان ارسال مدارک ارائه دهید. مدرک آزمون تومر برای اثبات تسلط به زبان ترکی و مدارک آزمون های زبان انگلیسی برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی  ضروری است.

تحصیلی در مقطع کارشناسی در ترکیه

در صورتی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه هستید، می توانید در زمینه ها و موضوعات مختلفی تحصیلات دانشگاهی خود را انجام دهید. در چندین سال گذشته، ترکیه همواره سهم بسیار بالایی در ارائه رشته هایی نظیر علوم، هنر و معماری داشته است.  تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه عموما به زبان ترکی است و برخی از دانشگاه ها کورس هایی به زبان انگلیسی هم به دانشجویان ارائه میکنند عموما این دانشگاه ها با آیلتس ۵٫۵ الی ۶ می توان در مقطع لیسانس پذیرش گرفت.

رشته های تحصیلی در برای دریافت مدرک لیسانس که در میان دانشجویان طرفداران بشتری دارند شامل رشته های تربیت مدرس، روابط بین الملل، بیوشیمی، معماری، روزنامه نگاری و مهندسی پزشکی می شود

تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه هم در دانشگاه های خصوصی هم دانشگاه دولتی امکان پذیر است. بازه زمانی آن ۴ سال می باشد و تحصیل در در این مقطع هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است هم ترکی و بعد از این که پذیرش دانشگاه صادر شد از طریق کنسولگری ترکیه در ایران برای اخذ ویزای آن می بایست اقدام نمایند. داشتن این ویزا برای متقاضیان تحصیل در این مقطع الزامی می باشد و هزینه های تحصیل بسته به اینکه در دانشگاه دولتی یا خصوصی باشد متفاوت است و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار پایین می باشد.در این مقطع شخص اجازه کار حدود ۱۰ ساعت در هفته را دارد و می‌تواند بخش کوچکی از هزینه‌های زندگی خود را به وسیله کار دانشجویی دریافت نماید. هم چنین اجازه بردن همراه را نیز دارد اما همراه تحت شرایطی فقط به اندازه زمان اقامت اسپانسر خود می تواند در این کشور بماند.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه

  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • رزومه تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان به زبان ترکی
  • پرداخت هزینه درخواست
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها
  • قبولی در آزمون زبان ترکی

71

هزینه تحصیل کارشناسی در ترکیه

با توجه به نوع دانشگاه، برنامه و مقطع آموزشی هزینه‌ تحصیل در ترکیه متفاوت است. هزینه تحصیل کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه که زبان تدریس آن ها انگلیسی می باشد ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار و برای دانشگاه هایی که زبان تدریس آنها ترکی باشد ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار در سال می باشد. همچنین  شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی از  ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

تحصیلی در رشته دندان پزشکی در ترکیه

تحصیل در رشته دندان پزشکی در ترکیه 5 سال طول می کشد. در ۲ سال اول مطالب به صورت تئوری یا تئوری- عملی آموزش داده می شود و در 3 سال بعد دانشجویان وارد محیط بیمارستان می شوند و به صورت عملی در محیط واقعی آموزش ها و مهارت های لازم را فرا می گیرند.

رشته دندانپزشکی یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ترکیه می باشد که سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در ترکیه و رشته دندانپزشکی وارد دانشگاه های این کشور می شوند. دانشگاه‌های ترکیه در رشته دندانپزشکی و پزشکی از اعتبار جهانی برخوردار هستند به عنوان مثال دانشگاه حاجت تپه از لحاظ عملکرد دانشگاهی در جایگاه اول دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. طبق گزارشات سیستم رتبه‌بندی جهانی یو.اس.نیوز در سال ۲۰۱۸، دانشگاه حاجت تپه در رشته پزشکی در ترکیه رتبه نخست و در جهان رتبه ۲۰۸ را دارا می‌باشد. دانشکده پزشکی این دانشگاه به عنوان بهترین در کشور شناخته می‌شود. باتوجه ‌به حداقل نمرات مورد نیاز برای ثبت نام در دانشکده پزشکی، دانشگاه حاجت تپه در میان دانشگاه های دولتی بیش از یک دهه در صدر جدول قرار دارد.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ها
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس )
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
  • پرداخت هزینه پذیرش

72

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

با توجه به نوع دانشگاه دولتی یا خصوصی هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه متفاوت است. در دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه تحصیل دندانپزشکی ۱۵۰۰ لیر در سال می باشد اما در دانشگاه های خصوصی متفاوت است و ممکن است  چیزی در حدود ۳۰۰۰۰ لیر در سال باشد.

برای هزینه زندگی در ترکیه، دانشجویان هم باید ماهانه؛ ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای تغذیه و ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار برای اسکان در خوابگاههای دانشجویی در نظر داشته باشند. اما اگر متقاضی قصد داشته باشد در بیرون از خوابگاه آپارتمانی را اجاره نماید بسته و امکانات و محل مورد نظر ماهیانه مابین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر باید هزینه نماید. همچنین دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می توانند از تخفیف در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بهره مند شوند. هزینه های درمانی دانشجویان با توجه به وجود بیمه دانشجویان رایگان بوده و در مراکز تعیین شده قابل استفاده است.

مزایای تحصیل در ترکیه

با توجه به این موضوع که سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه‌ دارای سبکی مدرن است که به ترکیه اعتبار بین‌المللی بخشیده است. زبان آموزش در دانشگاه‌ها انگلیسی و ترکی است و آموزش زبان برای هر دانشجوی پذیرفته‌شده ارائه می‌گردد و پس از کلاس‌های آماده‌سازی، انتقال به دپارتمان‌های دانشگاه صورت می‌گیرد.

دانشگاه های ترکیه محیط آموزشی مدرن و مجهزی دارند که فرصتی مناسب برای دانشجویان به منظور دسترسی آسان‌ به اطلاعات را فراهم می‌سازند. دانشجویان می‌توانند با استفاده از آزمایشگاه‌، کتابخانه‌، انجمن‌های دانشجویی، فعالیت‌های هنری و فعالیت‌های دانشجویی دیگر، تحصیلات عالی خود را در مکانی مدرن به اتمام برسانند.

در ترکیه دانشگاه ها دارای استانداردهای آموزشی بالا و اعتبار جهانی هستند.اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی و آموزش با کیفیت باعث می شود که دانشجویان به راحتی از پله‌های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

مدارک بین‌المللی معتبر دانشگاه های ترکیه علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و جهان معتبر است.

چنانچه قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های ترکیه را دارید، مشاوران ترکیش مگ اطلاعات لازم درباره دانشگاه ها، هزینه های تحصیل، مخارج زندگی و اجاره مسکن را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. دریافت ویزای تحصیلی از ترکیه سخت نیست کافی است مدارک مورد نیاز و شرایط لازم برای تحصیل را فراهم کنید.