باغ ملی مشهد

بوستان باغ ملی مشهد، اولین مرکز تفریحی در این شهر بود که در زمان حکومت مظفرالدین شاه قاجار، توسط او به حاج کاظم ملک‌تجار به‌عنوان هدیه واگذار شده است. بعدها این بوستان به یک مکان عمومی و تفریحی برای مردم مشهد تبدیل شد. وجود درختان بلند چنار و سایر گونه‌‌های درختی در این باغ توانسته مکانی سرسبز و آرام در مرکز بزرگ‌شهر مشهد ایجاد کند تا بتوان برای رهایی از ازدحام به آن‌جا پناه برد. با توجه به اینکه باغ ملی مشهد در قسمت مرکزی شهر واقع شده، مراجعه به آن بعد از خرید در سفرهای شخصی و تور مشهد هم به‌راحتی امکان‌پذیر است. البته هتل‌های بزرگی نیز نزدیکی این باغ ساخته شده‌اند که با اقامت و رزرو هتل مشهد می‌توانید باغ ملی را نیز کنار سایر تفریحات ملی و مذهبی مشهد ازنظر بگذرانید.

ویژگی‌های اصلی باغ ملی مشهد

حدس و گمان‌های زیادی درمورد باغ ملی مشهد وجود دارد؛ به طوری‌که عده‌ای می‌گویند حاج ملک اواخر عمر خود در سال 1345 هجری این ملک را وقف کرده و عده‌ای دیگر باور دارند که این باغ به زور از حاج ملک گرفته شده است. به‌هرحال باغ ملی امروزه تحت‌نظر شهرداری منطقه هشت مشهد قرار دارد. امروزه بوستان‌های متعدد و بسیار بزرگ‌تری از باغ ملی در مشهد وجود دارند که حضور بوستان ملی مشهد را در سایه خود پنهان کرده‌اند. افراد زیادی در سفر به مشهد برای رفع خستگی به باغ ملی رفته‌اند و از آن بوستان خاطره بسیار خوبی در ذهنشان ثبت شده است. مردمان سالخورده مشهد هر روزه به باغ سر می‌زنند و خاطرات گذشته خود را در آن مرور می‌کنند. بهتر است شما هم اگر به مشهد رفتید، بعد از گشت‌وگذار در شلوغی رستوران‌ها و پاساژ‌ها به باغ ملی مشهد بروید و علی‌رغم رفع خستگی خود، با این مکان قدیمی شهر بزرگ مشهد نیز روبرو شوید. جالب است بدانید که اولین پارک تفریحی مشهد در سال 1300 هجری بود که با عنوان «باغ ملی مشهد» نامگذاری شد. گفته می‌شود در گذشته این بوستان یک تئاتر و تماشاخانه جذاب هم داشت؛ اما امروزه فقط یک پارک است که شعبه‌ای از باغ موزیکال اتحاد در آن فعالیت می‌کند. قنات مشهور رکن‌آباد از داخل بوستان ملی مشهد می‌گذرد و همین موضوع خود دلیل بسیاری از مسافران برای بازدید از باغ ملی مشهد است. سند به‌نام زدن باغ ملی توسط مظفرالدین شاه قاجار به ملک‌التجار هم‌اینک در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد.

بهترین هتل‌های نزدیک به باغ ملی در مشهد

با توجه به اینکه بوستان ملی مشهد در مرکز شهر قرار گرفته است، بسیاری از هتل‌های مشهور و پنج ستاره مشهد نیز نزدیکی این بوستان قرار دارند. ازجمله هتل‌های نزدیک به باغ ملی مشهد می‌توان به هتل‌های درویشی، قصر طلایی، الماس و الماس2 مشهد اشاره کرد. چنانچه شما در یکی از این هتل‌ها اقامت داشته باشید، می‌توانید به باغ ملی مشهد نیز سری بزنید. البته رزرو هتل مشهد در مرکز شهر علاوه‌بر نزدیکی به حرم رضوی و باغ ملی، مزیت‌های دیگری نیز دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به دسترسی راحت به بازارها و مراکز خرید مشهد اشاره کرد. در این‌صورت بعد از خرید یا بازدید از هر مکان شلوغ می‌توانید به باغ ملی نزدیک به هتل‌تان مراجعه کنید. چراکه باغ ملی همچون مامنی ساکت و آرام میان شلوغ‌ترین مکان‌های کلانشهر مشهد است. گفته می‌شود اگر با ماشین شخصی به مشهد بروید، رفتن به باغ ملی آسان‌تر است تا اینکه بخواهید از تور مشهد برای بازدید از باغ ملی استفاده کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، امروزه به‌دلیل وجود مراکز تفریحی جذابتر در مشهد، باغ ملی در سایه قرار گرفته است و برای بازدید از آن باید برنامه مشخصی داشته باشید.

باغ ملی مشهد

سایرمکان‌های دیدنی واقع‌در شهر مشهد

مشهد توریستی‌ترین شهر کشورمان است که سالانه میزبان حدود 27 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و دو میلیون گردشگر خارجی می‌شود. وجود حرم مطهر امام مهربانی‌ها (ع) در این شهر باعث اوج محبوبیت آن میان مسلمانان جهان شده است. اما در سال‌های اخیر علاوه‌بر این جاذبه بزرگ مذهبی، امکانات تفریحی بسیار زیادی به بزرگ‌شهر مشهد اضافه شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد:

  • باغ‌وحش وکیل‌آباد و باغ گیاه‌شناسی مشهد
  • سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و سرزمین موج‌های خروشان
  • پارک علمی پروفسور بازیما
  • سرزمین عجایب مشهد
  • پیست اسکی شیرباد و پیست اسکی روی یخ پدیده شاندیز مشهد
  • تونل باد صبا و پاراگلایدر شاندیز
  • بوستان مینیاتوری و پارک کوهسنگی مشهد

این موارد فقط بخشی از جاذبه‌های تفریحی هستند که اخیرا در مشهد دایر شده‌اند. درواقع شهر قدیمی مشهد مراکز تاریخی و باستانی زیادی را نیز در خود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان آراگاه فردوسی، مسجد گوهرشاد، آرامگاه پیر پالاندوز، گنبد سبز، خانه تاریخی داروغه، بقعه هارونیه، میل اخنگان و مدرسه پیرزاد مشهد را نام برد. پارک طبیعی هفت‌حوض، بند گلستان، مجتمع گردشگری چالیدره، سد و غار کارده، غار مغان، ارغوان دره، طرقبه، دهکده ییلاقی شاندیز، روستای زشک و روستای دهسرخ نیز از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به این شهر بزرگ هستند. درواقع با سفر به مشهد می‌توانید نظاره‌گر همه جاذبه‌های مذهبی، تاریخی، باستانی، طبیعی، تفریحی و مدرن کنار هم باشید. همان‌طورکه گفتیم در این میان، باغ ملی مشهد جزو اولین تفریحگاه‌های داخلی این شهر در زمان خود بوده است. بنابراین بازدید از آن میان سایر جاذبه‌های مشهور مشهد خالی از لطف نیست.

نکاتی که در رزرو هتل مشهد باید رعایت کنیم

مشهد یک شهر بسیار شلوغ و پرترافیک است؛ بنابراین اگر قصد زیارت حرم امام رضا(ع) را دارید، برای رزرو هتل مشهد از علی بابا اقامتگاه‌های نزدیک به حرم را انتخاب کنید. دراین‌صورت علاوه‌بر حرم، دسترسی شما به بازارها و باغ ملی مشهد نیز آسان‌تر خواهد بود. اگر زمان سفر زیارتی شما با زمان سفرهای تفریحی‌تان متفاوت است، ترجیحا در مکان‌های دورتر از مرکز شهر هتل رزرو کنید تا از ازدحام و هیاهوی شهر مشهد دور باشید. البته در دهکده‌های توریستی اطراف مشهد نیز اقامتگاه‌های محلی زیادی وجود دارد که می‌توانید اقامت خود را در آن‌جا بگذرانید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این مکان‌ها نیز بهره ببرید. یادتان باشد برای سفر به مشهد حتما مدت زمان کافی درنظر بگیرید تا بتوانید از بیشتر جاذبه‌های این شهر بازدید کنید. احتمالا متوجه شده‌اید که با دو یا سه روز نمی‌توان حتی از بخش کوچکی از دیدنی‌های زیاد مشهد بازدید کرد و باید در سفرهای شخصی خود یا تور تهران مشهد انتخابی‌تان، زمان بیشتری را به این امر اختصاص دهید.