انواع تاچ ال سی دی گوشی موبایل

انواع تاچ ال سی دی گوشی موبایل

تاچ ال سی دی اولین بار در سال 1977 در دانمارک ساخته شد. این بخش ابتدا تنها در تبلت‌­ها به طور گسترده استفاده می­‌شد، تا اینکه به قابلیت‌­های گوشی­ موبایل  نیز افزوده شد. یکی از برندهای پر کاربرد گوشی تاچ ال­ سی­ دی­ دار، برند سامسونگ است. در ساخت گوشی موبایل سامسونگ هر چه ظرافت بیشتری به کار رفته باشد، میزان آسیب احتمالی بعد از ضربه بیشتر است. گوشی موبایل سامسونگ از قسمت­‌های مختلفی ساخته شده که یکی از این قسمت­‌ها تاچ ال سی دی سامسونگ است. برخلاف باور عموم مردم، وقتی گفته می­‌شود تاچ ال سی دی سامسونگ منظور تنها شیشه­‌ی آن نیست بلکه این مجموعه از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود. در ادامه ما به توضیح اطلاعاتی پیرامون تاچ ال سی دی سامسونگ می­‌پردازیم. همراه ما باشید.

معرفی تاچ ال سی دی سامسونگ

در تعمیرات موبایل سامسونگ مشکلی که ممکن است برای هر گوشی­ اتفاق بیافتد، از کار افتادن تاچ ال سی دی سامسونگ است. این اتفاق ممکن است به دلایلی مانند شکستن ال­ سی­ دی به وجود بیاید و برای حل این مشکل تعویض تاچ ال سی دی برند معروف سامسونگ صورت می­‌گیرد. برای فهم راحت‌تر این موضوع باید قطعات تاچ ال سی دی سامسونگ را شناخت تا دید واضح‌­تری نسبت به این موضوع داشت. تاچ ال سی دی سامسونگ از قطعات زیر تشکیل شده است:

1) گلس روی ال سی دی: این بخش از تاچ ال­ سی­ دی، از جنس شیشه ساخته شده و لایه­‌ی محافظ از ال­ سی­ دی محسوب می­‌شود. گلس روی ال­ سی ­دی با لایه‌­ی پلاستیکی که برای جلوگیری از خط و خش روی صفحه گذاشته می‌­شود متفاوت است. این بخش توسط شرکت سازنده و به وسیله‌­ی دستگاه‌­های خاص بر روی ال­ سی دی پرس می­‌شود.

2) تاچ گوشی: این بخش زیر گلس نصب شده و به فشار حساس است. تاچ یا دیجیتایزر دارای یک کابل مجزا است که به طور اختصاصی به مادربرد گوشی متصل می‌شود و محل­‌های دقیق لمس کاربر را روی ال­ سی­ دی تشخیص داده و اطلاعات آن را به مادربرد می‌فرستد.

3) ال سی دی: این بخش زیر تاچ قرار گرفته و از یک شیشه تشکیل شده که به وسیله­‌ی یک کابل مستقیم به مادربرد متصل شده است. ال­ سی­ دی گوشی وظیفه‌ی به تصویر کشیدن محتوای نمایشگر را برعهده دارد.

4) لایه نور پس زمینه: این بخش از ردیف چراغ­‌هایی تشکیل شده که وظیفه­‌ی نورپردازی به نمایشگر را برعهده دارند. لایه­‌ی نور پس زمینه به طور کامل به ال­ سی­ دی متصل شده و حتی می توان آن دو را یک بخش در نظر گرفت.

5) فریم ال سی دی: فریم ال­ سی­ دی تمام قطعات نام برده شده را در قالب یک مجموعه در برمی­‌گیرد. تمام قطعات روی این فریم پرس شده و یک قطعه واحد را می‌سازند.

در گذشته تعویض هر­کدام از قطعه­‌های تاچ و ال­ سی‌ دی به طور جداگانه امکان‌پذیر بود، اما متاسفانه سال­‌هاست که دیگر به دلیل طراحی­‌های جدید این امکان وجود ندارد. حال که با پنج قطعه‌ی یک تاچ ال­ سی­­ دی آشنایی کلی پیدا کردید به شناسایی انواع تاچ ال سی دی سامسونگ می­‌پردازیم.

انواع تاچ ال سی دی سامسونگ

تاچ ال سی دی سامسونگ به انواع مختلفی تقسیم می­شود:

تاچ ال­سی­دی اورجینال ((OEM

این نوع تاچ ال­ سی­ دی­‌ها به درجه یکنیز معروفند و کاملا اصل بوده و بعد از تعویض تاچ ال­ سی­ دی گوشی به اورجینال، مثل روز اول می­‌شود.

تاچ ال­ سی ­دی اورجینال گلس تعویض (Change Glass)

این نوع تاچ ال­ سی­ دی به درجه دو معروف است و اورجینال محسوب می‌­شود، اما بر اثر ضربه­ قسمتی از آن ترک خورده و یا زمان نصب گوریلا گلس آن شکسته اما ال­ سی ­دی نور خود را حفظ کرده و تاچ سالمی دارد. برای جداسازی گلس شکسته و تاچ، دستگاه مخصوص لازم است. این قطعه از پرفروش­ترین نوع تاچ ال­ سی دی‌های بازار است، زیرا کیفیت تصویر بالایی دارد. از مشکلات عمده بعد از تعویض آن پیکسل سوختگی ال­ سی­ دی بعد از زمانی کوتاه است. این نوع تاچ­ ال­ سی­ دی به وسیله‌ی دستگاه مخصوص پرس می­‌شود.

تاچ ال سی دی اورجینال گلس و فلت تعویض

این نوع تاچ ال­ سی­ دی به درجه سه نیز معروف است. این نوع در واقع همان تاچ ال­ سی­ دی است که شرکت سازنده روی دستگاه قرار می­‌دهد؛ اما در بعضی موارد ممکن است فلت یا کانکتور آن‌ها آسیب ببیند. برای تعویض یا تعمیر فلت این نوع از ال سی دی، گلس گوریلا نیز باید تعویض شود که این خود نوعی تعویض تاچ ال سی دی محسوب می‌شود. این کار معمولا به کاربران پیشنهاد نمی‌شود.

تاچ ال سی دی آی سی دار (TFT)

این نوع تاچ ال­ سی­ دی به درجه 4 معروف است و توسط شرکت­‌های مربوطه یا AFTERMARKET تولید می­‌شود. این نوع تاچ TFT تفاوت بسیاری در کیفیت و وضوح رنگ با نوع اورجینال خود دارد. بیشتر برای کاربرانی که به دنبال جنس ارزان‌قیمت می­‌گردند تولید شده و کیفیت آن خیلی خوب نیست.

تاچ ال سی دی کپی (AA)

نوع AA به درجه پنج معروف است. این نوع تاچ ال­ سی­ دی­‌ها کاملا متفاوت از اورجینال بوده و معمولا بعد از چند روز خود­به­ خود سیاه می‌­شوند و یا هنگ می­‌کنند. این قطعات بسیار ضعیف و مضر برای چشم هستند و استفاده از آن به هیچ وجه پیشنهاد نمی­‌شود.

و در پایان ما در این مطلب به معرفی بخش‌های مختلف یک تاچ ال­ سی­ دی سامسونگ و توضیحات پیرامون انواع تاچ ال­ سی­ دی پرداختیم. چراکه تاچ ال سی دی گوشی سامسونگ از مهمترین بخش­‌های گوشی­‌های جدید سامسونگ در عصر حاضر محسوب می­‌گردد. با توجه به اینکه انسان به سرعت در حال پیشروی در علم و تکنولوژی است، پس تعمیر و نگهداری این قطعه‌ی مهم امری ضروری به حساب آمده و باید انجام گیرد. امیدواریم از مطالب بالا نهایت استفاده را برده و بهترین انتخاب را در میان انواع تاچ ال سی دی داشته باشید.