۱۰ رمان برتر ایرانی در دهه اخیر

رمان، از مهم‌ترین قالب‌های داستانی است که خوراک فکری و نفوذ فرهنگی آن می‌تواند تا سالیان دراز در بین اعضای یک جامعه برقرار باشد. سابقه رمان خوانی در کشور ما بسیار قدیمیست. در حقیقت، ادبیات، رابطی است که میراث فرهنگی یک کشور را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند. این اتفاق، همچون انتقال ژن بین نسل‌های مختلف است که کمتر پدیده‌ای می‌تواند شبیه آن را اجرا کند. ادبیات، صرفاً یک سرگرمی و امری تشریفاتی نیست که به عنوان زائده‌ای در زندگی انسان شناخته شود.

ذهن‌هایی که اهل کتابند، به خوبی از تاثیراتی که قصه‌ها، داستان‌ها و رمان‌ها می‌توانند بر ذهن، اندیشه و زندگی انسان بگذارند، آگاهند. به خصوص که با خواندن رمان‌هایی که ریشه در فرهنگ خودمان داشته باشد، بهتر خواهیم توانست با فراز و نشیب‌های زندگی‌هایی که در نزدیکی ما اتفاق می‌افتند، آشنا شویم. هرچند که در بین طرفداران رمان‌خوانی، عده بسیاری به مطالعه رمان‌های خارجی علاقمند هستند، اما در این میان، رمان‌های فارسی، دربردارنده فرهنگ ایرانی، زندگی و تجربیات مردمان این سرزمین است که باید بدان‌ها توجه ویژه داشته باشیم؛ داستان‌هایی که به ویژه در دهه اخیر، هم‌زبان و همدل با نسل جدید نوشته شده‌اند.

با این وجود، چقدر از رمان‌های خوب و خواندنی دهه اخیر را می‌شناسیم؟ شاید خوب باشد که ۱۰ رمان برتر فارسی در دهه اخیر را بشناسیم و ببینیم این فهرست، چه کتاب‌هایی را به قلم چه کسانی شامل می‌شود:

۱۰ رمان برتر فارسی در دهه اخیر را بهتر بشناسیم!

1- رویای نیمه شب

رویای نیمه شب، نوشته مظفر سالاری، در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات کتابستان معرفت به دست انتشار سپرده شد. این رمان، داستانی عاشقانه با پس‌زمینه مذهبی است که حکایت از دلدادگی‌های جوانی پاک‌سیرت و اهل تسنن به دختری از مذهب شیعه دارد که در راه وصال این دو، موانع، اتفاقات و تلخی‌ها وشیرینی‌های بسیار اتفاق می‌افتد. رویای نیمه‌شب، به قلم جذاب نویسنده‌اش می‌تواند مخاطب را با هیجان و احساس فراوان، تا انتهای داستان همراهی کند. این رمان، از پرفروش‌ترین‌های دهه ۹۰ است.

2- قهوه سرد آقای نویسنده

رمانی به قلم روزبه معین که توسط نشر نیماژ، در ۲۲۰ صفحه منتشر شده و داستان زندگی روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای به نام آرمان روزبه را روایت می‌کند. داستان این رمان، با خاطره‌ای از دوران کودکی آرمان آغاز می‌شود که اساس اتفاقات بعدی داستان را رقم می‌زند. آرمان در کودکی عاشق دختری می‌شود که ۱۵ سال از خودش بزرگتر است و هرچند نقدهای زیادی به آن وارد شده، اما این کتاب در بین پرفروش‌ترین‌های دهه ۹۰ جای گرفته است.

3- پائیز فصل آخر سال است!

پائیز، فصل آخر سال است به قلم نسیم مرعشی، در سال ۱۳۹۳ توسط نشر چشمه منتشر شد و تا کنون حدود ۴۰ بار تجدید چاپ شده است. این کتاب، روایت سه دختر جوان به نام‌های، روجا، لیلا و شبانه است. سراسر این داستان، از دغدغه‌های دخترانگی پر شده و از همین رو، در بین دختران جوان، طرفداران بسیار پیدا کرده است. این کتاب برنده جایزه ادبی جلال آل احمد در سال ۱۳۹۴ شد.

4- بازی با مرگ

2

این کتاب اولین رمان از علی دلشاد تهرانی است که در ژانر جذاب تخیلی نگاشته شده و زندگی فرد یا افرادی که پس از رخداد حادثه، به عالمی دیگر سفر می‌کنند را به تصویر می‌کشد؛ هر چند بخش اعظمی از وقایع این کتاب بر پایه قوه‌ی تخیل بنا شده اما نویسنده با چنان مهارتی واقعیت و تخیل را درهم آمیخته که کشش مطالعه کتاب را در خواننده به حد اعلا می‌رساند. علی دلشاد در اولین رمان خود توانسته مخاطبین زیادی بدست آورد تا جایی که بر آن شده تا کتاب دیگری در همین ژانر، به رشته تحریر درآورد.

کتاب بازی با مرگ، توسط انتشارات دریا به چاپ رسیده و به صورت نسخه‌های چاپی و دیجیتال در ایران و در زمره پرفروش‌ترین رمان های ایرانی قابل دسترس می‌باشد؛ از آنجایی که کتاب بازی با مرگ به زبان‌های روسی، انگلیسی و آلمانی نیز ترجمه شده است، در وبسایت آمازون قابل خریداری خواهد بود.

5- دخیل عشق

دخیل عشق، توسط مریم بصیری، داستان سرگذشت جانبازی به نام رضا را روایت می‌کند که پاها و یک دستش را در جبهه جنگ از دست داده است. جانباز شدن او، اختلافاتی را بین پدر و مادر رضا بوجود می‌آورد و این اتفاق، سر نخ رخدادهای غم‌انگیز بسیار در زندگی اوست. رمان دخیل عشق در سال ۱۳۹۶ منتشر شد و در زمره ادبیات پایداری قرار می‌گیرد. این رمان از برترین‌های دهه نود و پرفروش‌ترین آنهاست.

6- کمی دیرتر

رمان جذاب سیدمهدی شجاعی، تا کنون ۵۵ هزار نسخه از خود را به فروش گذاشته است. کتابی که در سال ۱۳۹۰ از انتشارات کتاب نیستان منتشر گردید. اثری که در چهار فصل زمستان، پائیز، تابستان و بهار اتفاق می‌افتد و نگاهی دلسوزانه و انتقادی به مدعین انتظار امام مهدی دارد. این کتاب در رسته داستان‌های مذهبی و دینی قرار می‌گیرد و برای علاقمندان به این حوزه، اثری جذاب و خواندنی است. کتاب کمی دیرتر به نثری ساده و روان نگاشته شده و دارای پیچیدگی‌های کلامی نیست.

7- قیدار

در رمان قیدار، نوشته رضا امیرخانی، داستان مردی به همین نام را می‌شنویم که اسمش را از فرزند حضرت اسماعیل گرفته است. تمام داستان، حول شخصیت این مرد می‌گذرد. مردی که تمام فضایل اخلاقی چون رفاقت، لوطی‌گری، مرام و مروت، محبت و انسانیت را در خود گنجانده است. قیدار، سرگشته و حیران میان سنت و مدرنیته است و در بین مردمی زندگی می‌کند که سرشار از وضعیت‌‌های آشفته هستند. این رمان در سال ۱۳۹۱ توسط نشر افق منتشر شده است.

8- رهش

باز هم اثری از رضا امیرخانی. امیرخانی در این اثر که وارون شده کلمه شهر است، توسعه شهری را موضوع دست‌مایه داستان خود قرار داده و داستان زوجی معمار است که در تهران امروز زندگی می‌کنند. این داستان به بررسی تاثیرات توسعه شهری و گسترش آن را بررسی می‌کند و اتفاقاتی که در کلان‌شهرها رخ می‌دهند را وامی‌کاود. تا کنون، ۴۲ هزار نسخه از این اثر به فروش رفته است. این رمان از آثار معروف رضا امیرخانی‌ست.

9- طریق بسمل شدن

طریق بسمل شدن، نوشته نویسنده بزرگ، محمود دولت آبادی، درباره جنگ هشت ساله ایران و عراق سخن می‌گوید. داستانی که متن آن، سرشار از وزن‌های ادبی و قلم خاص و گاهاً سخت نویسنده آن است. هسته اصلی این داستان بر خط مقدم جبه، بر تپه‌ای به نام تپه صفر تشکیل می‌شود که روایتگر حال سربازانی است که در محاصره دشمن قرار گرفته و به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به تانکر آب پائین دره می‌باشند. این رمان، در سال ۱۳۹۷، در ۱۳۳ صفحه و توسط نشر چشمه منتشر شد.

10- پستچی

داستانی که در پستچی روایت می‌شود، نمایی از زندگی واقعی نویسنده آن، چیستا یثربی است. چیستا، این داستان عاشقانه را از زمانی که دختری ۱۴ ساله بوده شروع می‌کند. زمانی که درب خانه را برای تحویل یک نامه پستی باز کرده و در همان لحظه، عاشق مرد پستچی شده است. بعد از این اتفاق، هوش از سر او می‌رود و به دنبال بهانه و راهی برای دیدار مجدد پستچی است. این رمان، داستان جذاب عاشقانه و غم‌انگیزی است که باعث شهرت زیاد برای نویسنده خود شد. این اثر در سال ۱۳۹۵ توسط نشر قطره به وادی انتشار سپرده شد.