انتخاب رشته تجربی – گام آخر

هر سال تعداد بسیار زیادی دانش آموز در سراسر کشور در کنکور آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان شرکت می کنند.

همانطور که می دانید جمعیت شرکت کنندگان کنکور آزمایشی تجربی از دیگر گروه های آزمایشی بسیار بیشر است و رقابت در انتخاب رشته تجربی در رشته های پر طرفدار مانند پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی بسیار بالا است.

همچنین این را هم می دانید بسیاری از داوطلبان به دلیل اینکه تنها یکی از این سه رشته پرطرفدار را می خواهند حاضر به انتخاب رشته تجربی نمی شوند و دیگر سراغ رشته هایی مانند پیراپزشکی، هوشبری، پرستاری و ... نمی روند و برای شرکت در کنکور سال آینده خود را آماده می کنند.

به همین دلیل اگر شما بدانید که علاقه واقعی شما چیست و هم چنین بدانید استعداد و توانایی که دارید در چه رشته ای می باشد می توانید یک انتخاب رشته متفاوت و صحیح تری داشته باشید که علاوه بر تحصیل در یک رشته خوب و دانشگاهی سراسری یک آینده ی شغلی خوب برای خود رقم بزنید.

در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر و مفید راه ها و نکاتی مهم در انتخاب رشته تجربی را به شما معرفی کنیم.

انتخاب رشته تجربی نکاتی در دانشگاه های سراسری و آزاد

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور تجربی داوطلبان باید به سراغ تحلیل و بررسی کارنامه کنکور سراسری خود بروند. سازمان سنجش طی 2 الی 3 روز بعد از اعلام نتایج اولیه دفترچه های انتخاب رشته سراسری 5 گروه آزمایشی را در سایت بار گذاری  می کند و داوطلبان رشته تجربی باید دفترچه انتخاب رشته تجربی را دانلود کنند.

دانشگاه های سراسری شامل : روزانه، نوبت دوم ( شبانه )، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خود گردان ها می باشد.

در دفترچه انتخاب رشته سراسری تجربی کد رشته محل ها و همچنین ظرفیت پذیرش دانشجو در هر رشته و دانشگاه های سراسری آورده شده است.

شما داوطلبان بعد از بررسی و تحلیل کارنامه و همچنین مشخص کردن اولویت های انتخاب رشته خود باید کد رشته محل ها را به ترتیب اولویت در یک لیست اولویت بندی انتخاب رشته مرتب کنید و آن لیست را با دقت کامل پر کنید.

این لیست در روز انتخاب رشته به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با دقت کافی و سرعتی خوب انتخاب رشته تجربی خود را انجام دهید.

نکاتی که ممکن است ندانید!

  1. داوطلبان حداکثر می توانند 150 عدد کد رشته محل را در انتخاب رشته تجربی خود وارد کنند. پیشنهاد 3گام این است که شما هر 150 انتخاب خود را وارد کنید.
  2. رشته های علوم پزشکی به هیچ عنوان در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور برگزار نمی شود. تنها رشته هایی که در این دانشگاه ها ارائه می شود عبارت اند از : علوم پایه ( شیمی کاربردی، زیست شناسی و ... )، علوم انسانی ( حقوق، روانشناسی، حسابداری و ... ) و همچنین رشته های فنی مهندسی ( مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی هوافضا و ... )
  3. برای انتخاب رشته سراسری تجربی نیازی نیست در سایت سازمان سنجش هزینه ای واریز کنید.
  4. برای انتخاب رشته آزاد تجربی نیاز هست در سایت انتخاب رشته آزاد هزینه ای واریز کنید
  5. انتخاب رشته سراسری حق انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل را از دفترچه انتخاب رشته سراسری تجربی به شما می دهد
  6. انتخاب رشته آزاد تجربی حق انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل را از دفترچه انتخاب رشته آزاد تجربی به شما می دهد.

انتخاب رشته تجربی رشته های زیر گروه های رشته تجربی

رشته های زیر گروه یک تجربی : اصلی ترین و محبوب ترین رشته های تجربی در زیر گروه یک قرار دارد.

پزشکی - دندانپزشکی - دکترای پیوسته بیوتکنولوژی -  فیزیوتراپی -  پرستاری -  مامایی -  هوشبری -  کاردرمانی -  علوم و صنایع غذایی -  روانشناسی -  علوم آزمایشگاهی -  علوم تغذیه -  بینایی سنجی -  شنوایی سنجی -  گفتار درمانی -  زیست شناسی

رشته های زیر گروه دو تجربی : همانطور که می دانید پر طرفدار ترین رشته در زیر گروه دو رشته ی داروسازی می باشد.

داروسازی – شیمی کاربردی – شیمی محض – بهداشت عمومی – آموزش شیمی – بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها – تکنولوژی پزشکی هسته ای – فناوری اطلاعات سلامت – مهندسی بهداشت حرفه ای – مهندسی بهداشت محیط – کاردانی بهداشت حرفه ای

رشته های زیر گروه سه تجربی : در این زیر گروه دو رشته قرار دارد که این دو رشته زیاد بین داوطلبان محبوب نمی باشد.

اقیانوس شناسی – زمین شناسی

رشته های زیر گروه چهار تجربی : بسیاری از رشته های شناور علوم انسانی در زیر گروه چهار رشته تجربی قرا می گیرند.

حسابداری – مدیریت امور گمرکی – مدیریت بازرگانی – مدیریت بیمه – مدیریت صنعتی – مدیریت مالی – کاردانی حسابداری – کاردانی بیمه – کاردانی امور دولتی – کاردانی امور بانکی و ...

رشته های زیر گروه پنج تجربی : این زیر گروه مختص به رشته های مهندسی کشاورزی می باشد.

علوم و مهندسی محیط زیست – کاردانی تکنولوژی صنایع غذایی – گیاه پزشکی – مهندسی طبیعت و ...

انتخاب رشته تجربی درس های مهم در  زیر گروه های رشته تجربی

ضرایب دروس در زیر گروه های گفته شده با یکدیگر متفاوت است به همین دلیل است که رتبه های متفاوتی در هر زیر گروه در کارنامه کنکور سراسری برای شما ثبت شده است.

برای مثال :

زیر گروه یک مهم ترین و تاثیر گذار ترین درس ها »» درس های زیست شناسی و شیمی می باشد.

زیر گروه دو مهم ترین و تاثیر گذار ترین درس ها »» درس های زیست شناسی و شیمی و ریاضی می باشد.

زیر گروه سه مهم ترین و تاثیر گذار ترین درس ها »» درس های زمین شناسی و ریاضی می باشد.

زیر گروه چهار مهم ترین و تاثیر گذار ترین درس ها »» درس های فیزیک و ریاضی می باشد.

انتخاب رشته تجربی ترتیب چیدن کد رشته ها در لیست اولویت بندی

پس از بررسی و تحلیل دقیق کارنامه کنکور سراسری و دفترچه انتخاب رشته سراسری تجربی نوبت به آن رسیده است که شما لیستی از کد رشته محل های مورد نظر خود را به ترتیب اولویت بچینید.

در اینجا به شما کمک می کنیم که چگونه کد رشته محل ها را در لیست پر کنید.

بهترین روش برای تکمیل فرم انتخاب رشته تجربی در سایت سازمان سنجش به ترتیب زیر است.

شما باید شانس های قبولی خود را در کد رشته محل های مورد نظرتان به 4 دسته تقسیم کنید.

  1. شانس قبولی حتمی
  2. شانس قبولی پر احتمال
  3. شانس قبولی خوشبینانه
  4. شانس قبولی کم احتمال

شانس قبولی حتمی باید به این معنا باشد که شما قطعا در کد رشته محلی که انتخاب کرده اید 100% قبول خواهید شد و این شانس قبولی باید با توجه به آمار رتبه های قبولی سال قبل باشد به این صورت که افرادی که با رتبه بدتر از شما پس از انتخاب رشته تجربی در این کد رشته ها قبول شده اند.

شانس قبولی پر احتمال باید به این معنا باشد که شما با داشتن احتمال 80% به بالا می توانید در کد رشته محلی که انتخاب کرده اید قبول شوید. این شانس قبولی باید با توجه به آمار رتبه های قبولی سال قبل باشد به این صورت که افرادی که با رتبه شبیه به شما در سال گذشته در این کد رشته محل ها قبول شده اند.

شانس قبولی خوشبینانه باید به این معنا باشد که شما با داشتن 30 الی 40 % می توانید در این کد رشته محل قبول شوید.

شانس قبولی کم احتمال باید به این معنا باشد که احتمال قبولی شما در کد رشته محل هایی که انتخاب کرده اید بین 10 الی 20% است و احتمال قبولی شما در این کد رشته محل ها بسیار کم است.

با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته 3گام می توانید بدون استرس و به راحتی با توجه به شانس قبولی به بهترین چیدمان انتخاب رشته تجربی خود دست پیدا کنید.