چرا آموزش متره و برآورد در ایران حائز اهمیت است

از پراهمیت‌ترین بخش‌های پیشرفت یک پروژه، متره و برآورد است. در معنای عام کلمه، متره و برآورد به روند متر کردن یک پروژه می‌گویند. این روند، نیازمند دقت فراوان است. کارفرمای یک پروژه عمرانی نیازمند مشخص کردن یک بودجه دقیق است. این بودجه دقیق در روند مناقصه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین پس از دریافت پروژه هم باید تیم اجرایی با همین بودجه مشخص شده روند کار را ادامه دهند. به همین خاطر نقش مترور و همچنین آموزش متره و برآورد اهمیت بسیار بالایی دارد.

مترور کیست؟

پیش از این به مترور اشاره کردیم. اما مترور کیست؟ اولین بخش از آموزش متره و برآورد این است که کامل با القاب و وظایف افراد آشنا شویم. در یک دفتر فنی مهندسی، نقش های زیادی دیده می شود، که هرکدام حسب مورد به وظایف خود می پردازند، یکی از این عوامل در دفترفنی، مهندس مترور نام دارد.

مترور کسی است که بر روند تهیه، تنظیم، نظارت و کنترل متره و برآورد نقش آفرینی می کند و با استفاده از دانایی خود، از بی‌نقص بودن اطلاعات ریالی پروژه اطمینان حاصل می‌کند. اگر در رشته‌های مهندسی و عمران تحصیل کرده باشید، احتمالا با واحدهای متره و برآورد آشنا هستید. اما آموزش متره و برآورد در دانشگاه شما را تبدیل به یک مترور حرفه‌ای نمی‌کند.

نحوه آموزش متره و برآورد در ایران حائز اهمیت است. اما آموزش سنتی در ایران تمرکز زیادی بر روی اهمیت این فن مهم ندارد.

آموزش متره و برآورد سنتی چیست؟

منظور از آمورشی سنتی و روش سنتی، آموزش‌های آکادمیک و در قالب دانشگاه‌های عمران و مهندسی است. عموما یک واحد درسی با نام متره و برآورد در سرفصل‌های درسی وجود دارد. این واحد درسی کمک فراوانی به دانشجویان می‌کند که با مفاهیم کلی مسئله متره و برآورد آشنا شوند. اما همچنان محتوایی که در این دوره‌ها کسب می‌شود، کافی نیست و نمی‌توان با یک واحد درسی دانشگاهی، تبدیل به مهندس مترور موفقی شد.

در این دوره آموزش متره و برآورد با کلیات این مفهوم آشنا خواهید شد. در کنار آن کمی در مورد فهرست بهای رشته ابنیه و صورت وضعیت‌نویسی آشنا می‌شوید. (که البته در بسیاری از دانشگاه های کشور نیز نادیده گرفته می شود) همچنین امکان دارد کمی هم در مورد نرم‌افزارهای کامپیوتری مورد استفاده صحبت شود. اما همانطور که گفتیم، محتوای تدریسی دانشگاهی یک کلیت را بررسی می‌کند و به دلیل محدودیت‌های زمانی موجود امکان عمیق شدن را ندارد. همچنین عموما تمرکز اصلی بر روی زمینه تئوریک است و آموزش متره و برآورد به صورت عملی محدود است.

چه سرفصل‌هایی را باید آموخت؟

اما چه نکاتی را آموزش ببینیم؟ اگر نتوانیم روی آموزش‌های موجود در دانشگاه حساب کنیم پس باید به چه منابعی مراجعه کنیم؟ از این منابع چه سرفصل‌هایی را آموزش ببینیم؟ در زمینه آموزش متره و برآورد مهم است که نکات نظری که می‌آموزید حتما همراه با نمونه‌های عملی باشد. این اولین نکته‌ای است که باید آن را به خاطر بسپارید. تنها یادگیری فرمول، یا متوجه شدن بخشنامه‌ها مهم نیست، بلکه نحوه استفاده از آن‌ها اهمیت دارد.

دوره‌های آموزشی که توسط شرکت‌های فنی مهندسی برپا می‌شود گزینه خوبی برای یادگیری است. چون شرکت‌های فنی مهندسی متشکل از مهندسینی هستند که سال‌ها سابقه فعالیت در زمینه متره و برآورد دارند. این میزان فعالیت کمک بزرگی به پیشرفت دانش شما خواهد کرد. باید با کلیات متره و برآورد آشنا شوید. فهرست بهای رشته ابنیه، صورت‌ وضعیت‌نویسی کارکرد و تعدیل آحاد بها و همچنین جزئیات آماده کردن یک پیشنهاد برای شرکت مناقصه از نکاتی است که درک آن‌ها در آموزش متره و برآورد بسیار ضروری است.

تبدیل شدن به مترور چقدر زمان‌بر است؟

ساعت‌ها، ماه‌ها و سال‌ها زمان می‌برد که شما به یک مترور خبره تبدیل شوید. این مسئله در مورد تمامی زمینه‌های شغلی صادق است. با صدها ساعت فعالیت می‌توانید ادعا کنید که در یک زمینه کاری حرفه‌ای هستید. آموزش متره و برآورد شاید در بیشترین حالت صد ساعت از شما زمان بگیرد. بهترین بسته‌های آموزشی در همین حدود زمانی به شما نکات کلیدی را آموزش می‌دهند. اما پس از آن باید تلاش کنید و با حضور مداوم در بازار کار، رزومه و دانش خود را گسترش دهید.