افزایش ۵۳ درصدی میزان بارندگی در استان بوشهر

شاهپور رجایی صبح امروز در نشست بررسی وضعیت طرح‌های آبرسانی در استان بوشهر با بیان اینکه این استان در وضعیت بحران کم‌آبی قرار دارد اظهار داشت: 40 رودخانه استان بوشهر با آورد سالانه 2.5 تا 5.5 میلیون متر مکعب  مهار روان آب‌ها شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه این 40 رودخانه از حوزه آبریز مند، حله و جنوب استان بوشهر سرچشمه می‌گیرند خاطر نشان کرد: طرح‌های مطالعاتی برای مهار روان آب‌ها در رودخانه‌های استان بوشهر اجرا شده که با تکمیل مطالعات، طرح‌های ساخت سازه اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اعتبارات استانی این شرکت را 82 میلیارد ریال دانست و گفت: علاوه بر اعتبارات استانی 470 میلیارد ریال اعتبارات ملی سال قبل به شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ابلاغ شد که نقش مهمی در تسریع روند اجرایی طرح‌های آبرسانی و سد سازی داشت.

رجایی با اشاره به اینکه 90 درصد روان‌های آبها ناشی از بارندگی‌ها در استان بوشهر هدر می‌رود بیان کرد: سالانه افزون بر 5 میلیارد متر مکعب ریزش جوی در استان بوشهر به وقوع می‌پیوندد که تنها 700 میلیون متر مکعب آن از  طریق سدهای آبخیزداری و دیگر سازه‌ها کنترل و مهار می‌شود و 90 درصد دیگر این آبها راهی دریا و یا از دسترس خارج  می‌شود.

وی از افزایش بارندگی در سال زارعی جاری در استان بوشهر خبرداد و خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی در فصل زارعی جاری در استان بوشهر 216 میلیمتر ثبت شده که نسبت به سال زارعی گذشته 53 درصد افزایش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه میزان بارندگی در استان بوشهر نسبت به متوسط دوره آبیاری کاهش دارد گفت: متوسط بارندگی در استان بوشهر 215 میلیمتر است و  این در حالی است که میزان بارندگی در  دوره آبیاری  تعیین شده 11.5 درصد کاهش دارد.

رجایی افزود: وضعیت بارندگی در مناطق دشتستان، دیلم و بوشکان بهتر از دیگر نقاط استان بوشهر بود.