وقتی هویت بومی یک شهر را پسماندها خدشه دار می کنند

ای قلعه ی کلات ای سمبل رشادت اجدادی! در گوش خسته ی تاریخ تکرار کن سرور حماسه را

جوانان تنگستان چقدر در بهبود و یا ایجاد فضای ملی گردشگری شهرشان سهیم اند؟ یا بهتر است بگوییم صنعت ملی گردشگری شهرمان چه به تنگستانیان اهداء کرده است؟

قلعه کلات اهرم که سالها از عمرش می گذرد اما هنوز هم که هنوز است نمی شود از آن بازدید نمود چراکه این بنا در مقایسه با سایر ابنیه هم سن اش مورد بی لطفی هایی واقع شده است.

 بدون آنکه کسی اعتراضی کند مگر این قلعه نبود که یک زمان موجب آفرینش حماسه ها شدند و چه بسا این حماسه ها بودند که باعث سرافرازی قوم تنگستان شدند حالا چه شده است که دیگر این بنا صاحبی ندارد؟ مگر این مردم وارثان این ابنیه نیستند؟

آثار و ابنیه ی به جای مانده از گذشتگان در واقع زبان بصری فضای دوران کهن ما هستند و این کاملا طبیعی ست که در هر سر زمینی از جایگاه  ویژه و ارزشمندی برخوردار باشند.

شهر ما از این قاعده مستثی نیست، قلعه تاریخی زایرخضرخان اهرمی (کلات) همچون نگینی با ارزش  بر تارک شهر اهرم می درخشد و با زبانی گویا گذشته پر افتخار تنگستان غیور را بازگو می کند.

حال سوال ما اینجاست تا چه حد مسیولین مربوطه بدان ارزش، اهمیت و اعتبار داده اند؟ دیدها حاکی از به فراموشی سپردن این بنای با ارزش تاریخی می باشند تاجایی که به مکانی تبدیل شده است.

برای جمع اوری زباله سال های زیادی از شروع مرمت این بنا می گذرد اما ماشاهد پیشرفت چندانی نبوده ایم به راستی علل این کم کاری ها چه بوده است.

چرا با هویت های بومی ما می بایست این چنین رفتار شود؟ باتوجه به اینکه شهر ما به لحاظ پتانسیل ها فرهنگی و تاریخی منابع محدودی رادر خود دارد ازدست دادن همچین گوهر ارزشمندی جای تاسف و اندوه بسیار دارد.

قلعه کلات زنده است نفس می کشد دردهایی ناگفته از تاریخ دارد. اما مسئولین با این عملکرد و موضعی که نسبت به این اماکن فرهنگی دارند، هیچ کارخاصی انجام نداده اند جز اینکه ویرانی آنها را تسریع کنند همان سناریویی که برای قلعه باقر خان اتفاق افتاد (فاجعه بزرگ در تنگستان+ تصاویر)  وهیچ یک از مسئولان نسبت به این جریان واکنشی نشان ندادند. از کجا معلوم که در اینده اشخاصی مدعی زمین قلعه کلات نشوند؟!؟! قلعه باقر خان که قدمتی بیشتر از قلعه کلات داشت آن طور مورد تجاوز قرار گرفت، چه رسد به قلعه کلات!!!!

اینجا بحث آبروی تاریخی تنگستان و استان بوشهر در میان است پس یک سهل انگاری کافیست که تمام وجهه ی تاریخ این شهرستان و استان  را بر باد دهد و چه چیزی فاجعه بار تر از این؟؟ هر روز وضعیت بازسازی قلعه کلات بد تر از گذشته پیش میرود.

اگر همشهریان قدم رنجه کرده و به داخل قلعه وارد شوند می بینند که وضعیت بسیار اسفبار است، طوری که در بعضی جاها شاهد تکمیل دیوارها و یا ستونها با آجر،سیمان و گچ هستیم. همه مردم میدانند که این قلعه به خاطر همین خشتی و کاه گلی بودن است که در کشور مشهور شده است.

بعضی از مکانهای قلعه باز شاهد معماری های نا بخردانه هستیم، به شکلی که در دیوار های کهنه نه دیوار های بازسازی شده_کنده کاری هایی صورت گرفته است فی المثل در بخش شرقی قلعه و از طرف بیرون کاملا مشهود است همچنین در حیاط های قلعه نیز این کار صورت گرفته است.

آیا مردم تنگستان این نحوه ی معماری را می پذیرند؟ یا بهتر است بگوییم این شکل مدیریت قلعه کلات در خور شان مردم تنگستان است؟

اینهم باز جای سوال دارد که چرا شهرستان بزرگ و دارای این شناسنامه تاریخی بودجه ای ناچیز به آن تعلق میگیرد.؟؟باز میتوانیم این پرسش را مطرح کنیم که بودجه کم است یا اینکه بودجه کم میشود؟؟!!

همه بستگی به ما مردم دارد باید نسبت به اطرافمان هوشیار باشیم و اگر در جایی به نوعی حق شهر خود را گرفتند بتوانیم انتقادهایی سازنده بدهیم.