کارنامه ضعیف دولت در مسکن مهر بوشهر

همیشه پیش بینی قیمت بازار مسکن و اطلاع از آینده آن، مورد توجه عموم مردم به ویژه اجاره نشینان این بازار بوده است.

از آنجایی که بخش زیادی از مردم، متقاضیان اجاره نشین بازار مسکن هستند، بنابراین اینکه چه اتفاقی در آینده قرار است برای این بازار رخ دهد مورد توجه و دغدغه آنان بوده است.

شرایط امروز مسکن همواره متاثر از وضعیت ناپایدار اقتصادی کشور و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار مصالح ساختمانی است. به همین منظور رکود فعلی در بازار خرید و فروش مسکن متاثر از رکود اقتصادی و نداشتن قدرت خرید برای مردم است و از این رو همین امر متقاضیان استیجاری را نسبت به آینده مسکن همواره نگران کرده است.

حال با فرا رسیدن فصل تابستان و موعد تغییر خانه های استیجاری نگرانی های این مستاجران جویای سرپناه را دو چندان کرده است.

بوشهر، استان مهاجرپذیر

شهر بندری و کم وسعت بوشهر از جمله شهرهایی است که به واسطه درآمد زایی اقتصادی بالا در آن، از اقصی و نقاط کشور به آن هجوم می آورند، بطوری که جمعیت آن رو به فزونی گرفت و مشکلاتی را برای تامین مسکن شهروندان به وجود آورده است.

قیمت های نجومی در بوشهر و دردسر مردم

ناتمام ماندن بخش عظیمی از مسکن مهر در بوشهر و از طرفی قیمت های نجومی و بدون نظارت املاک داران در بازارمسکن، باعث شده مردم عادی که از توان مالی ضعیفی برخوردارند برای تامین مسکن مناسب به دردسر بیفتند.

یکی از شهروندان بوشهری در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: یکماهی است مدت قراردادم با صاحب خانه به پایان رسید و برای تمدید مجدد افزایش قیمت داده است. در این مدت هر جا میروم حتی یک خانه معمولی هم نمیتوانم به اندازه وسع مالی ام پیدا کنم. از مسئولین خواهش می کنم فکری به حال کاهش قیمت اجاره نشینی کنند.

 دیگر شهروند می گوید: متاسفانه قیمت مسکن چه برای خرید و چه برای رهن اجاره بالاست و کسی هم به فکرنیست.

وی می افزاید: یک واحد آپارتمان 80 متری خوب که قابل نشستن باشد 60 میلیون تومان رهن است، که اگر همین خانه را بخواهید بخرید 250 میلیون تومان است.این شهروند با بیان اینکه بنگاه های املاک به محض پخش شایعاتی در حوزه مسکن، سر خود قیمت ها را افزایش می دهند، اظهار داشت: اگر اداره صنف و یا شهرداری برگهایی چاپ کنند و بر روی دیوار هر بنگاهی  بزنند که هر محله ای چه قیمتی دارد دیگر هیچ کس سوء استفاده نمی کند.

مسکن مهر و کارنامه ضعیف دولت در آن

در حالی که بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و با وجود وعده‌های فراوان دولت و نمایندگان عالی آنها در استانها در خصوص سامان دادن واحدهای مسکن مهر، اما این مسکن ها در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند و دولت تدبیر و امید تا الان کارنامه ضعیفی در این بخش از خود به جای گذاشته است.

همین چند ماه پیش بود که معاون امور عمرانی استانداری بوشهر از ناتمام ماندن 7200 واحد مسکن مهر در شهرستان های استان خبر داد که به طبع اگر این واحد های ناتمام به سرانجام می رسید و مدیریت درستی در این بخش صورت می گرفت بخش بزرگی از مشکلات بازار مسکن برای مردم حل می شده است.

پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری

برخی کارشناسان از خروج بخش مسکن از رکود در سالجاری خبر می دهند اما عده ای دیگر از کارشناسان و فعالان بازار دیدگاه دیگری دارند و بر این باورند که اگر معاملات مسکن در سال 95 رونق هم بگیرد این به معنی خروج از رکود نیست، چرا که خروج از رکود بخش مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور دارد.

این دسته از کارشناسان می گویند: بازار مسکن درچند سال گذشته به سبب عدم تعادل در عرضه و تقاضا در رکود است و رونق چندانی نداشته است، چرا که در سالهای قبل از رکود برخی سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری دراین بخش نمودند و همین امر منجر به مازاد عرضه مسکن و کمبود تقاضا بر اثر عدم قدرت خرید مردم شد.

بازار راکد خرید مسکن در بوشهر

این کارشناسان معتقدند: بایستی چند سالی بگذرد و مدیریتی درست صورت گیرد تا عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود تا بلکه مجددا رونق به بازار مسکن بازگردد و از این رو به این زودی چشم انداز مثبتی برای این بخش پیش بینی نمی شود.

یکی از مشاوران املاک بوشهر در خصوص وضعیت خرید و فروش و اجاره مسکن می گوید:با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال جدید هنوز درمعاملات خرید و فروش مسکن رونقی دیده نمی شود اما بازار رهن و اجاره با توجه به فصل جابجایی مستاجرین تا حدودی رونق گرفته است.

یکی دیگر از مشاورین املاک شهر بر این باور است که بازار مسکن در سال 95همانند سال‌های گذشته همچنان در رکود باقی خواهد ماند و تغییری در آن صورت نخواهد گرفت.

وی می افزاید :با توجه به اینکه بسیاری از مردم توان خرید خانه را ندارند درنتیجه بازار رهن و اجاره خوب است ولی ممکن است به رسم هر سال حدود چند درصدی افزایش اجاره‌ بهای مسکن را داشته باشیم.

ولی با این حال برخی اقتصاد دانان و کارشناسان مسکن چشم انداز روشنی را برای خروج بخش مسکن از وضعیتی رکودی در دوسال آینده متصور نیستند و بر این باورند که تا زمانی که اقتصاد کشور متحول نشود و بخش های واقعی اقتصاد به حرکت در نیاید بخش مسکن از رکود خارج نخواهد شد .

اواخر سال 94 بود که رییس اتحادیه مشاروان املاک نیز در گفت و گویی با جام جم آنلاین پیش بینی کرد از تابستان سال 95شاهد کاهش قیمت ها و افزایش معاملات مسکن و در نیمه دوم سال نیز شاهد خروج این بخش از رکود باشیم. حال باید منتظر ماند تا ببینیم این وضعیت مسکن  طی مدت پیش رو که فصل نقل انتقالات خانه های استیجاری است از رکود خارج می شود یا خیر؟