شبکه آبرسانی کشور نیازمند۷ هزار میلیارد تومان برای نوسازی

مدیر مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد آبفای مهندسی کشور در نشست با خبرنگاران گفت: طول شبکه آبرسانی در شهرهای مختلف کشور 142 هزار کیلومتر است که برای بازسازی 40 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی فرسوده شهری آن 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

سیدعلی سیدزاده افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده میزان هدر رفت آب در شهرهای کشور 26 درصد است که بخشی ظاهری و بخشی واقعی است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوع برای بازسازی شبکه آبرسانی کشور تدوین شده اضافه کرد: کنترل و پایش شبکه‌های آبرسانی، جلوگیری از صدمات به شبکه توزیع و توجه به استانداردهای بین‌المللی از جمله برنامه‌های مهم این شرکت برای تامین آب مطمئن است.

 

وی با اشاره  به مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های آبرسانی در شهرها و روستاها تصریح کرد: پس از برجام و برطرف شدن تحریم‌ها شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح‌های آبرسانی اعلام آمادگی کردند که اکنون یک شرکت کره‌ای در بازسازی شبکه آبرسانی بوشهر مشارکت می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر هم با اشاره به اینکه میزان هدر رفت آب از شبکه شهری استان بوشهر 37 درصد است و متاسفانه این میزان هدر رفت در شهر بوشهر به 46 درصد هم می رسد  ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح نوسازی شبکه آبرسانی شهر بوشهر با مشارکت شرکت کره‌ای میزان هدررفت آب از شبکه آبرسانی استان به ۱۷ درصد کاهش ‌یابد.

 

کیقباد یاکیده با بیان اینکه پیش بینی اولیه برای نوسازی شبکه آبرسانی بوشهر 69 میلیون یورو است افزود: اکنون کارشناسان شرکت کره‌ای در بوشهر در حال ارزیابی شبکه آبرسانی این شهر هستند که با تکمیل مطالعات، طرح نوسازی شبکه آبرسانی و اصلاح کنتورهای مشترکان در بوشهر اجرا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در اجرای طرح نوسازی شبکه آبرسانی بیش از 260 کیلومتر از این شبکه نوسازی می‌شود گفت: تعویض کنتورهای فرسوده و هوشمند شدن کنتورهای مشترکان از برنامه‌های گروه سرمایه‌گذار شرکت کره‌ای است که در مدت بیش از شش ماه اجرا می‌شود.