آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس و تلف شدن ماهیان

در یکی از این سوژه های ارسال شده به این پایگاه خبری تحلیلی توسط شهروند بوشهری به گونه ای از آلودگی محیط زیستی در خلیج فارس در حوالی جزیره نگین اشاره شده است.

در این فیلم که روز گذشته در روز جهانی محیط زیست توسط شهروند بوشهری گرفته شده و برای گام نیوز ارسال شده است، گویا بسیاری از ماهیان به علت آلودگی زیست محیطی در دریا، جان خود را از دست داده اند.

 

 

 

 

فیلم ارسالی شهروند بوشهری

 

به همین سبب خبرنگار «گام نیوز» به جهت پیگیری این موضوع با حسین دلشب مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تماس حاصل کرد اما موفق به برقراری ارتباط با وی نگردید(پاسخی به تلفن داده نشد).

گفتنی است اخیرا احداث دهکده گردشگری در بوشهر که در نزدیکی همین جزیره نگین است، اعتراضاتی را به لحاظ آلودگی زیست محیطی در پی داشته است.

دلشب مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در نشستی خبری تایید کرد که دهکده گردشگری بوشهر که مجاور اتوبان امام علی و در خورهای ساحل این شهر احداث شده، کار مطالعات زیست محیطی آن انجام نشده است.

مرگ و میر ماهیان زنگ خطری است که از وجود مشکلات و تهدیداتی دریایی و از مشکلات محیط زیست خبر می‌دهد و چه بسا بخاطر استفاده انسان ها از این نعمت الهی، انسان ها  نیز دچار مشکل شوند و می طلبد مسئولان هر چه زودتر برای جلوگیری از تلفات انسانی، فکری به حال آلودگی این منطقه کنند.

جزیره نگین از جزیره‌های کوچک ایران درخلیج فارس است، این جزیره در حدود ۳۰ هکتار مساحت داشته و تا ۷۰ هکتار هم قابلیت گسترش دارد و مزیت مهم آن قرار داشتن در کنار حوضچه قابل کشتیرانی و امکان دسترسی مستقل به بزرگراه بوشهر- برازجان است.

محدوده عملیاتی بندری موجود در بندر بوشهر به دلیل محصور بودن در محدوده شهری، عملاً امکان توسعه ندارد و تنها راه گسترش این بندر «جزیره نگین» می‌باشد.

گفتنی است هر سال روز 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود روزی که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌عنوان روز محیط زیست انتخاب شده ‌است.

 یکی از مهمترین وظیفه محیط زیست استان ما به جهت دارا بودن از منبع با ارزش دریای خلیج فارس حفاظت از گونه های آب زیستی است. خلیج فارس یکی از بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک از قبیل ماهی های تزئینی زیبا و رنگارنگ مرجان ها، صدف ها، حلزون ها، نرم تنان، شقایق ها، اسفنج ها، عروس های دریایی و غیره است. تعداد زیادی از این آبزیان که در نوع خود زیباترین موجودات دریایی هستند، به علت حوادث مختلف و مسایل زیستی به این پناهگاه آرام وگرم پناه آورده اند و از هزاران سال پیش در آن به زندگی خویش ادامه می دهند.