دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی در استان کم نیستند

به مناسبت هفته قوه قضائیه دادگستری استان بوشهر نشست مطبوعاتی را در خصوص عملکرد دستگاه قضا با حضور رئیس دادگستری، شورای قضایی استان و اصحاب رسانه برگزار شد.

جمادی رئیس دادگستری استان بوشهر با گرامیداشت یا و نام شهدای دادگستری بابیان اینکه دستگاه قضا باید با استفاده از ابزارهای جامعه عملکرد خود را در جامعه مطرح کند، گفت: وقتی نام دستگاه قضایی مطرح می‌شود ذهن‌ها به سمت رسیدگی قضایی می‌رود، درحالی‌که این نهاد به حل‌وفصل‌های جامعه، نظارت بر حسن اجرای قانون، برنامه‌ریزی سیاست‌های کلی و بومی‌سازی آن از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضا است.

رئیس دادگستری استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر در حوزه جرم‌های خشن کاهش داشته و جز استان‌های امن کشور است به‌طوری‌که با کاهش 28 درصدی مواجه بوده است و شوراهای حل اختلاف نیز در مسیر صلح و ساز دارای رتبه هستند.

جمادی با اشاره به زمین‌خواری در حوزه پارس جنوبی، افزود: استان بوشهر به لحاظ موقعیت و قطب اقتصادی کشور دارای ویژگی‌های خاصی است که در حوزه قضایی امنیت خاصی در فازهای پارس جنوبی برقرارشده است و پرونده‌های زمین‌خواری در این منطقه به‌صورت ویژه در حال بررسی است.

جذب اختصاصی قاضی در استان بوشهر

این حامی اموال بیت‌المال بیان کرد: در سال گذشته 3هزار هکتار زمین‌خواری به ارزش هزار و 18 میلیارد تومان در حوزه پارس جنوبی و در کل استان 28 پرونده مربوط به بیت‌المال داشته‌ایم.

این قاضی بابیان اینکه قوه قضاییه با کمبود نیروی انسانی و مشکلات بودجه مواجهه است، عنوان کرد: چارت قضایی استان بوشهر در قسمت اداری و قضایی با 60درصد نیروی انسانی در حال خدمات‌رسانی است و با پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته 38قاضی وارد استان و مشغول به کار شدند.

وی تصریح کرد: امسال 37 پست به چارت قضایی استان اضافه‌شده است و جذب اختصاصی نیروی انسانی گرفته‌شده است و از بین نیروهای بومی استان بوشهر مراحل گزینش و آزمون علمی برگزار خواهد شد.

جمادی با اشاره به  ایجاد دادگاه بخش کاکی، ابراز کرد: این موضوع تازه یا خیلی قدیمی نیست، برای ایجاد دادگاه‌ها باید برخی شرایط مانند مکان و نیروی انسانی وجود داشته باشد و اگر در مکانی بدبینی مردم نسبت به دستگاه قضا وجود داشته باشد، ایجاد نشود بهتر است.

رئیس دادگستری استان بوشهر اذعان کرد: مسئولین شهرستان دشتی و بخش کاکی به دلیل عدم همکاری مقصر اصلی ایجاد نشدن دادسرا در کاکی هستند و زمان که اعلام کنند در کمترین زمان دادگاه بخش کاکی را راه‌اندازی خواهیم.

این قاضی با اشاره به ارتباط دستگاه قضا با اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: تلاش داریم در کنار دستگاه‌ها دولتی در راستای تحقق شعار سال گام برداری و دستگاه قضایی باید زمینه رشد و ترقی استان را فراهم کند که این اقدام و عمل قضایی است.

 

در هفته قوه قضاییه یک، دهم وجوهات مالباختگان پرداخت می‌شود

حسن‌پور دادستان بوشهر بابیان اینکه پیشگیری تنها جرم مربوط به دادگستری نیست، گفت: قوه قضاییه نقش هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی دارد و تأکیداتی مانند نصب دوربین در محل‌های وقوع جرم، برگزاری دوره‌های آموزشی افرادی که درگذشته سابقه وقوع جرم داشته‌اند و حرفه‌آموزی زندانیان  از مهم‌ترین اقدامات جلوگیری از وقوع جرم است.

دادستان بوشهر با اشاره به پرونده مضاربه سوری، اظهار کرد: وجوهی که از متهم ردیف اول کشف شد نسبت به مطالبات مالباختگان بسیار ناچیز است و کل وجوهات 10 میلیارد تومان و مطالبات مردمی 167میلیارد تومان برآورد شده است.

حسن‌پور افزود: حدود 500 نفر از مالباختگان سودهایی که دریافت کرده‌اند را اعلام نکرده و 200 نفر از مالباختگان نیز بیشتر از وجوه خود اعلام کردند که جهت تکمیل پرونده حواله‌های تمامی بانک‌های کشور جمع‌آوری و در حال بررسی است.

این قاضی بیان کرد: سعی داریم در هفته قوه قضاییه یک‌دهم مطالبات مالباختگان را با نظارت کامل پرداخت کنیم.

دریافت‌کنندگان حقوق نجومی در استان بوشهر کم نیستند

آقاجری مدیرکل بازرسی استان بوشهر در پاسخ به سؤال خبرنگار سپاس در خصوص تخلفات اداری، گفت: سال گذشته در حوزه اداری حدود 157 نفر متخلف به دستگاه قضا معرفی شدند که برخی حوزه‌ها برخورد اثربخش صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل بازرسی استان بوشهر اظهار کرد: سازمان بازرسی در خصوص فیش‌های نجومی در استان بوشهر ورود پیداکرده است و تقریباً مواردی وجود دارد.

آقاجری افزود: در استان بوشهر برخی از مدیران سالانه بین 800 تا یک میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند که این افراد کم نیستند.

ورود خبرنگاران به فضای زندان محدودیت دارد

حیدری رئیس‌کل زندان‌های استان بوشهر گفت: بر اساس قانون زندان‌های کل کشور نوع ارتباط زندانیان با فضای بیرون لحاظ شده است و فقط حضور مراکز علمی و پژوهشی در خصوص شناسایی جرم‌شناسی به زندان‌ها وجود دارد که هرساله در یک‌زمان مشخص انجام می‌شود.

رئیس‌کل زندان‌های استان بوشهر اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌ها تمامی مکالمات زندانیان با فضای بیرون به‌صورت کاملاً  کنترل‌شده انجام می‌شود و ورود خبرنگاران به این فضا محدودیت‌هایی دارد