«هشدار»؛ احتمال خاموشی تابستانی در استان

به نقل از گام نیوز استان بوشهر با توجه به شرایط اقلیمی آن در بیشتر فصول سال آب و هوای گرم و طولانی دارد که این گرمی هوا با شروع فصل تابستان رفته رفته به اوج خودش  در دمای 50 درجه سانتیگراد میرسد به نحوی که این هوای گرم و طولانی صبر و تحمل را در کارها از هر فردی می گیرد.

در این فصل از گرما زندگی مردم در طول روز و شب با وسایل خنک کننده و سرمایشی گره خورده است و در ماشین و منزل و محل کار و... شاهد استفاده از این وسایل برای تحمل گرمای طاقت فرسا هستیم. این شرایط آب و هوایی باعث شده است تا استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف از جمله کولر های گازی در خانه ها و ادرات بالا رود و در نتیجه سرانه مصرفی برق را افزایش دهد.

بالاترین مصرف برق مربوط به مشترکان استان بوشهر

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به مصرف بالای برق در استان می گوید: استان بوشهر با بیش از پنج برابر میانگین کشوری، بالاترین مصرف برق خانگی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

وی می افزاید: هر مشترک برق استان بوشهر بطور میانگین سالانه ۱۰.۲ هزار کیلو وات برق مصرف می‌کند که بیشترین مصرف در کشور است.

امرالله پاراد با بیان اینکه بیشترین مقدار برق را کولرهای گازی مصرف می کنند، عنوان کرد: شرایط آب و هوایی باعث شده تا استفاده از این وسایل سرمایشی افزایش یابد و در صورتی که در مصرف بهینه برق تدبیری اندیشیده نشود و میزان برق مصرفی در استان ازاندازه تعیین شده بیشتر شود، احتمال خاموشی برق در تابستان دور از انتظار نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف برق باید به صورت جهادی پیگیری و عملی شود افزود: در حال حاضر مهم ترین کار بحث مدیریت مصرف است که باید بتوان با فرهنگ سازی مناسب نقش مهمی را در کاهش مصرف برق و جلوگیری از خامو شی های تابستانه به وجود آورد.

پاراد یکی از راهکارهای کاهش مصرف برق را تنظیم ترموستات کولرگازی بین ۲۳ تا ۲۶ درجه عنوان کرد و ادامه داد: مشترکین باید از به‌کارگیری وسایل پرمصرف در ساعات اوج بار(۱۳ الی ۱۷ و ۲۰ الی ۲۴) خودداری کنند.

وی با اشاره به لزوم خاموش‌کردن کولرهای گازی و سایر وسایل غیرضروری در هنگام خروج از منزل، اضافه کرد: سرویس به‌موقع کولرهای گازی موجب افزایش بازدهی سرمایش و کاهش برق مصرفی و کاهش هزینه خواهد شد.

توسعه زیرساخت‌های برق استان بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در ارتباط با میزان بالای مصرف برق در استان می گوید: استان بوشهر در حداقل شش ماه از سال دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی است که نیاز به استفاده از کولرهای گازی را ضروری می‌کند.

محمد حسن باستی با اشاره به اینکه تعداد بالای کولرها و دیگر وسایل سرمایشی باعث افزایش میزان برق استان بوشهر شده است، افزود: جا دارد که مردم استان بوشهر نیز مدیریت بهتری در زمینه مصرف برق داشته باشند.

وی از توسعه زیرساخت‌های برق در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: هر چند در گذشته تابستان و فصول گرم سال شاهد نوبت‌بندی خاموشی برق در استان بودیم ولی سال گذشته شرایط بهتر بود و امیدواریم امسال نیز همانند سال گذشته به همکاری مردم  و مسئولان خاموشی نداشته باشیم.

تغییر ساعات کار ادارات استان برای کمک به صرفه جویی برق استان

بر اساس بخشنامه ای که از سوی استانداری بوشهر  در 19 تیر منتشر شد، برای صرفه جویی در مصرف و جلوگیری از قطعی تابستانه برق، در بخش های مختلف مسکونی، صنعتی، خدماتی و بویژه بهداشت و درمان، وضعیت بحرانی برای استان تعیین شده است و به همین منظور، ساعت کار اداره های دولتی در استان بوشهر به مدت یک هفته بصورت آزمایشی تغییر کرد.

سعید زرین فر معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری بوشهر در این خصوص اظهار داشت: شرایط کنونی فصل تابستان و مصرف بالای برق سبب شده بهره برداری از توان برق شبکه به آستانه حداکثری برسد که به دنبال آن خاموشی و نوبت بندی برق اجتناب ناپذیراست.

در این بخشنامه آمده است: به منظور ساماندهی و مدیریت عرضه و تقاضای مصرف برق و براساس گزارش های شورای هماهنگی مدیریت بحران، شرکت توزیع برق و اداره کل هواشناسی استان مبنی بر افزایش دمای هوا و گسترش استفاده از تجهیزات سرمایشی چاره ای جز تغییر ساعات کار اداره ها وجود ندارد.

در ادامه این بخشنامه افزوده شد: ادارات دولتی ضمن اینکه مکلف به کاهش 20 درصدی مصرف و جلوگیری از هر گونه اختلال در تامین برق پایدار هستند باید از شنبه 19 تیرماه تا 31 مرداد ماه ساعت کار اداری خود را از 6:15 تا 14:15 دقیقه تنظیم کنند.

زرین فر یادآور شده است: تعطیلی روز پنجشنبه همچنان برقرار است و در فاز اول این طرح اداره ها به شکل آزمایشی یک هفته را با این ترکیب ساعتی، اقدام به انجام خدمت به مردم می کنند و در صورتی که صرفه جویی برق تحقق یافت تا پایان مرداد ماه و اتمام فصل گرم در فاز دوم استمرار می یابد و در غیر این صورت با اعلام مجدد، ساعات فعالیت ادارات مانند قبل می‌شود.

 

کاهش 80 مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعات کاری ادرات

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به اینکه تغییر ساعت کار ادارات نقش مهمی در کاهش مصرف برق در اوج مصرف دارد گفت: با تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر مصرف برق در این استان روزانه 80 مگاوات کاهش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: اوج مصرف برق دراستان ساعت 13 تا 17 است که برای کاهش مصرف، ساعت کار در دستگاه‌های اجرایی از ساعت 6 و 15 دقیقه تا 14 و 15 دقیقه تعیین شده است.

امرالله پاراد با بیان اینکه اوج مصرف برق در استان بوشهر در تابستان امسال 10 درصد نسبت به تابستان گذشته افزایش یافته است تصریح کرد: اوج مصرف برق در مرداد سال قبل حداکثر به 1459 مگاوات رسید که این رقم در تیرماه امسال تاکنون به 1420 مگاوات رسیده که قطعا تا مرداد ماه با افزایش شدت گرما، از رقم سال گذشته فراتر می‌رود.

مردم در مصرف برق صرفه جویی کنند/ احتمال خاموشی در تابستان

هر چند به گفته مسئولان برای جلوگیری از خاموشی‌های نوبتی در فصل تابستان، زیرساخت‌های برق استان توسعه یافته و تغییر ساعات کاری ادارات باعث کاهش 80 مگاواتی مصرف شده است، ولی با وضعیت گرمای تابستان امسال و مصرف بالای برق در بخش های خانگی، عمومی و اداری که در استان وجود دارد، احتمال خاموشی دور از انتظار نیست از این رو باید با فرهنگ سازی مناسب، مدیریت بیشتری از سوی مسئولین و مردم صورت پذیرد تا خاموشی های نوبتی اعمال نشود، چرا که برق را نمی توان همانند آب در یک مخزن ذخیره سازی کرد و در صورتی که خاموشی‌های نوبتی اعمال شود، باید با این گرما و شرجی تا پایان تابستان سوخت و ساخت.

ذکر چند نکته در مورد اصلاح الگوی مصرف

با توسعه جوامع و افزایش روزافزون گرایش به مصرف لوازم برقی در خانواده ها میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش یافته است و طبق آمارها مصرف برق خانگی  هر ایرانی 3 برابر مصرف جهانی است.

به همین منظور دولت تلاش دارد تا از روش های گوناگون برای کاهش مصرف برق استفاده کند. اعمال جریمه و قطع برق مشترکان پرمصرف تاکنون نتوانسته راه حل مناسبی برای مدیریت مصرف برق باشد. از این رو تعریف استاندارد و میزان مصرف برق در لوازم خانگی را در دستور کار خود قرار داده و طی چند سال اخیر از طریق دستگاه های مختلف به کنترل میزان برق مصرفی در لوازم خانگی مبادرت ورزیده است.

بنابراین ضروری است، جهت اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی به چند نکته از جمله؛ استفاده از لوازم خانگی با مصرف انرژی پایین، بالابردن کیفیت لوازم مصرفی منازل توسط تولید کنندگان داخلی و به تبع آن حمایت سازمان های مریوطه با تخصیص یارانه جهت بهیود مصرف انرژی، استفاده از انرژی های نو مثل هسته ای خورشیدی-گرمایی و حرکت به سوی جایگزینی انرژی های تجدید پذیر و .. توجه شود.

ذکر چند راهکار

کارشناسان بخش انرژی برای کنترل مصرف برق در تابستان راه حل هایی را ارائه کرده اند که قابل توجه است:

- استفاده از پنجره‌های دوجداره و سقف‌های یونولیتی و دیوارهای آجری در ساختمان‌ها، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی وسایل سرمایشی.

- هنگام خروج از خانه، سیستم های سرمایشی خاموش شود. درجه دمای کولرهای گازی دو تکه (اسپیلت) در فصول گرم روی ۲۶ درجه تنظیم شود.

ـ فعالیت های گرمازا مانند شست و شو و اتوکشی در ساعاتی که دمای هوا کمتر است (اول صبح) انجام شود.

ـ قرار دادن سایه بان روی کولر می تواند باعث خنک تر شدن خانه شود.

- برای استفاده بهینه از یخچال و فریزر درجه ترموستات آن در دمای ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد تنظیم شود. نوار درزگیر در یخچال و فریزر به طور مرتب بازرسی شده و مواد غذایی گرم، درون یخچال و فریزر قرار نگیرد.

- بهتر است از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های رشته ای استفاده شود زیرا انرژی مصرفی لامپ کم مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ رشته ای و عمر آن ۸ برابر لامپ رشته ای است.

 و مواردی دیگر از این قبیل...

با این وصف و با توجه به راهکارهای کاهش مصرف انرژی، خانواده ها می توانند اقتصاد خانواده و انرژی مصرفی را کنترل کنند  و از خاموشی های تابستانه برق در فصل گرم تابستان جلوگیری شود.