عرضه میگوی قاچاق در بوشهر

به نقل از "سپاس"، هرساله در اوایل مردادماه گرمای بسیار شدیدی با دمای بسیار بالا فضای استان بوشهر را فرامی‌گیرد که به گفته بزرگان به فصل خرما پزون و برداشت میگو معروف است و بسیاری از کشاورزان و صیادان خود را برای فعالیت‌های شبانه‌روزی در این فصل آماده می‌کنند.

دولت جهت ساماندهی صیادان و برداشت بی‌رویه میگو از خلیج‌فارس هرساله توسط اداره کل شیلات استان بوشهر زمان برداشت میگو اعلام می‌شود و افرادی که شرایط لازم برای برداشت دارند در این مدت شروع به برداشت می‌کنند.

حدود یک هفته مانده به  آغاز صید میگو بسیاری از عاملان فروش در حاشیه شهر بوشهر اقدام به فروش این محصول کرده‌اند و باعث شده اند در حاشیه شهر چهره ای نا مناسب و بویی نا مطلوب ایجاد شود که نیاز نظارت جدی در این امور برای حفظ شان فضای عمومی است.

درحالی‌که هنوز نرخ عرضه میگو اعلام‌نشده است اما فروشندگان بر اساس محاسبات خود نرخ را تعیین و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

یکی از دست‌فروشان میگو در بوشهر در گفت‌وگو با سپاس بابیان اینکه صیادان خودشان زمان برداشت میگو را می‌دانند، گفت: ما هرساله در این فصل اقدام به برداشت میگو از حوزه استحفاظی بوشهر انجام می‌دهیم.

این دست‌فروش بوشهری اظهار کرد: نرخی که دست‌فروشان حاشیه خیابان به مردم عرضه می‌کنند بسیار مناسب‌تر از نرخ‌های دولتی است به همین دلیل افراد برای تأمین مواد غذایی خود از این مکان‌ها استفاده می‌کنند.

این صیاد در پاسخ به اینکه هنوز صید میگو آغاز نشده است، افزود: برداشت میگو از طرف شیلات اعلام‌نشده است اما افرادی هستند که می‌توان با آن‌ها برای رفتن به صد هماهنگی لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: هرساله قبل از آغاز صید میگو بسیاری از عاملان میگو را صید و به دست‌فروشان می‌دهند و نرخ را بر اساس سال گذشته خودشان تعین می‌کنند و تاکنون همه مردم راضی بوده‌اند.

این دست‌فروش در پاسخ به اینکه شهرداری چه برخوردی با دست‌فروشان دارد، ابراز کرد: در برخی موارد مأموران شهرداری سرکشی‌هایی دارند و بسیاری از دست‌فروشان قبل از رسیدن آن‌ها بساط خود را جمع می‌کنند و برخی نیز با خواهش جابجا و دوباره به کار خود ادامه می‌دهند.

این صیاد بوشهری اذعان کرد: خیلی کم پیش می‌آید که برخورد جدی داشته باشند یا به دلیل اینکه صید میگو هنوز میگو آغاز نشده است کسی سؤالی بپرسد، مردم فقط قیمت را سؤال می‌کنند و خرید انجام می‌دهند.

فروش میگو تازه در بازار قبل از آغاز فصل صید قاچاق است

منصور پاپری مسئول امور صید شیلات استان در گفت و گو با سپاس، گفت: با بررسی‌های انجام‌شده و تصمیم کارگروه مدیریت صید استان، از ساعت ۶ صبح روز چهارم مرداد صید میگو در استان بوشهر آغاز می‌شود و  از ششم مرداد لنج ها برای صید میگو عازم دریا می‌شوند.

وی اظهار کرد: صید میگو در خلیج‌فارس در محدوده آب‌های استان بوشهر و صیدگاه‌های مشخص‌شده و پیش‌بینی می‌شود 740 فروند قایق و 494  فروند موتور لنج‌ها صید میگو را در آب‌های استان بوشهر آغاز ‌کنند.

پاپری با اشاره به اینکه صید حدود 2 هزار تن میگو در آب‌های استان بوشهر انجام می‌شود، افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان ذخایر میگو در آب‌ها و صیدگاه‌های این استان مشابه پارسال است و پیش‌بینی می‌شود 2 هزار تن میگو صید و 10 هزار نفر در امر صید و صیادی در استان بوشهر فعالیت می‌کنند.

مسئول امور صید شیلات استان بوشهر بیان کرد: به دلیل گستردگی سواحل استان بوشهر و وجود 2400 شناور تفریحی بدون مجوز در استان بوشهر صدهای غیرمجاز انجام می‌شود که پیگیری‌هایی جهت صدور مجوز و یا واگذاری نظارت بر آن‌ها به دستگاه‌های دیگر انجام‌شده است.

پاپری با اشاره به اینکه عرضه میگو تازه در بازار قاچاق است،ابراز کرد: تاکنون 8 فروند شناور دریایی متخلف که در حال صید خارج از فصل بوده‌اند را دستگیر و به مراجع قانونی اعلام‌شده است آغاز نشده است.