«زمینِ تشنه» بوشهر یک طرف، هدر رفت 37 درصدی شبکه آبرسانی هم یک طرف

به نقل از گام نیوز در حال حاضر بحران آب نیازی به زنگ خطر ندارد چراکه زنگ های خطر مدت هاست به صدا در آمده است. هشدارها در مورد کم‌آبی و به عبارتی نزدیک شدن به بحران آبی در کشور هر روز جدی و جدی‌تر می‌شود.

با وجود اینکه نزدیک به 70 درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

جنگ آینده جنگ آب است؛«در جهان حدود یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند»؛ «روزانه 50 هزار نفر در جهان بر اثر مصرف آب غیر بهداشتی جان خود را از دست می دهند»؛ «تا سال 2050 میلادی بیش از نیمی از کشور ها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبرو خواهند شد»؛ تمام این جمله های هشدار دهنده، بیانگر آن هستند که بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.

بحران آب فعلی در ایران از تقریبا 10 سال پیش شروع شد. کارشناسان همیشه بحران کم آبی و سوء مدیریت بحران آب در کشور را هشدار می دهند. ایران با بهره‌برداری از ٩٧‌درصد آب‌های سطحی خود عملا تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده است. این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ٧٠‌درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل 50 ‌میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند.

استان بوشهر جزو 7 استان بحرانی در آب

استان بوشهر جز یکی از هفت استان کشور است که در سال جاری از سوی وزارت نیرو به عنوان استان مواجه با بحران آبی معرفی شده است.

بیش از 95 درصد آب مصرفی در استان بوشهر از استانهای همجوار(فارس و کهگیلویه و بویر احمد) تامین می‌شود که آب‌رسانی از طریق خطوط طولانی آب منتقل می‌شود و در سطح استان توزیع می‌شود.

کمبود آب در استان بوشهر  علی رغم هشدار های قبلی به مسئولان، باعث شده است تا مشکلات زیادی در زمینه تامین آب در استان بوشهر وجود داشته باشد و مسئولان مجبور باشند آب را سهمیه بندی کنند که این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم استان به ویژه مردم روستا های اطراف به وجود آورده است.

در همین چند روز گذشته خبرهایی با عنوان های("وضعیت آبی استان بوشهر قرمزشد"،" 50 روز بی آبی در روستا های استان بوشهر"، "مهاجرت مردم روستاهای استان بخاطر بحران کم آبی"، و...) در سایت ها و خبرگزاری های استان منتشر شد.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم گزارش داد: با بررسی در روستای باغک از توابع شهرستان تنگستان ساکنان این روستا به ‌شدت از وضعیت آب گلایه‌مند هستند به‌ گونه‌ای که افت فشار آب در شبکه آبرسانی این روستا مردم را دچار بحران کرده است، باعث تصمیم به مهاجرت آنان از روستاهای استان شده است.

50 روز بی آبی در روستا های استان بوشهر

دهیار باغک شمالی با بیان اینکه بحران کم‌آبی مردم این روستا را کلافه کرده است، گفت: روستائیان اکنون بیش از ۴۰ روز است که از آب شبکه بی‌بهره هستند و این در حالی است که بر اساس نوبت‌بندی باید هفته‌ای سه روز آب در شبکه آبرسانی منتقل شود.

خالق مسعودنژاد با بیان اینکه تانکر های آبرسان برای حل بحران آب روستا به اندازه کافی وجود ندارند، گفت: برخی از روستاییان  ناچارند برای حل مشکل خود روستا را ترک  کنند.

حسین فولادی دهیار باغک جنوبی نیز با بیان اینکه از ۲۰ روز قبل از ماه مبارک رمضان تا به امروز آب در شبکه این روستا نیامده است، افزود: مردمی که بیش از ۵۰ روز آب آشامیدنی و آب برای شست‌وشو ندارند چگونه می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

علیباش پژمان رئیس شورای شهر باغک جنوبی با بیان اینکه در روستای باغک جنوبی ۱۵۰۰ نفر ساکن هستند، گفت: اکنون که صبحت می‌کنم ۴۵ روز است که آب در شبکه آبرسانی وجود ندارد و مردم مجبور شده‌اند به آب انبارهای قدیمی که غیر بهداشتی است، روی آورند.

رئیس شورای اسلامی روستای بنه‌گز نیز از بی‌آبی در این روستا گلایه کرد و افزود: آب روستاهای تنگستان از خط آب‌رسانی دشتی وارد می‌شود که پس از تامین آب برخی مناطق در مسیر و شرکت‌ها، به تنگستان منتقل می‌شود که هیچ آبی در شبکه وجود ندارد.

سردار پولادی با اشاره به جمعیت ۸۰۰ خانواری بنه‌گز تاکید کرد: آب تانکری نیاز مردم را برطرف نمی‌کند و مردم مجبور هستند منزل خود را ترک و به مناطق دیگر مهاجرت کنند.

102 روستا با بحران کم آبی روبه رو هستند

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به وضعیت نامطلوب آب‌رسانی به روستاهای شهرستان تنگستان افزود: افت فشار سبب شده آب مناسب و مطلوب به شبکه آب‌رسانی باغک‌ها، بنه‌گز و برخی دیگر از روستاها منتقل نشود.

وی افزود: هم‌اکنون  102 روستای فاقد شبکه آبرسانی با بحران کم آبی روبه رو هستند که آبرسانی از طریق تانکرهای آبرسان به این روستا ها انجام می شود.

طاهریان‌پور از اجرای طرح‌های آب‌رسانی برای حل مشکل افت فشار در این روستاها خبرداد و گفت: برای اتصال شبکه‌های آبرسانی روستاهای یاد شده به خط آبرسانی کوثر ۱۴ کیلومتر خط انتقال در دست اجراست که امید می‌رود با تکمیل این طرح مشکل کم آبی روستاها برطرف شود.

37 درصد آب از شبکه های آبرسانی هدر می رود

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه استان با کمبود شدید و بحران آب روبرو است، گفت: 37 درصد آب استان از طریق شبکه های  آبرسانی به دلیل فرسودگی هدر می رود.

کیقباد یاکیده افزود: طول شبکه آبرسانی و خطوط انتقال آب در شهرهای استان بوشهر چهار هزار و 300 کیلومتر است که از این میزان 33 درصد شبکه ‌فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد.

وی با بیان اینکه حجم مخازن ذخیره آب استان بوشهر 269 هزار مترمکعب است گفت: روزانه 241 هزار متر مکعب آب در استان بوشهر تامین و در شبکه‌های آبرسانی این استان توزیع می‌شود.

یاکیده میزان هدر رفت آب از شبکه های آبرسانی استان را 37 درصد اعلام کرد و گفت: برای بازسازی خطوط انتقال آب استان بوشهر به دوهزار و 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های اضطراری برای جبران و جایگزینی منابع آب استان بوشهر گفت: برای گذر از بحران کم‌آبی 14 طرح در بخش‌های بازسازی تصفیه‌خانه سدکوثر، حفر و تجهیز چاه‌های آب، طرح انتقال آب از سد تنگ ارم، نوسازی نقاط آسیب پذیر خطوط آبرسانی کازرون، و نوسازی دیگر خطوط تدوین شده است.

مشکل اصلی بحران کم آبی در بوشهر هدر رفت آب در شبکه های توزیع فرسوده است

رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو، اظهار داشت: هفت شهر کرمان، همدان، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس و شیراز در سال جاری به عنوان شهرهای مواجه با بحران آب معرفی شدند.

وی در ادامه با اشاره به استان بوشهر به عنوان دیگر استان در معرض خطر کم آبی، یادآور شد: مشکل اصلی این استان ، هدر رفت آب در شبکه توزیع فرسوده آن است که نیازمند بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است.

میدانی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به تازگی با شرکت کره ای K-Water برای کاهش هدررفت آب در این  استان مذاکراتی انجام داده و قرار است این شرکت در مقوله های هوشمندسازی شبکه ها و نصب ابزار مدیریت فشار آب همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به فرسودگی 40 درصدی شبکه های توزیع آب بوشهر، تصریح کرد: کاهش هدر رفت آب به مثابه تامین این ماده حیاتی در این شهر است.

این مقام مسئول شکل نگرفتن زون فشاری را یکی دیگر از عواملی برشمرد که منجر به مدیریت نشدن مصرف آب در بوشهر شده است.

منظور از زون های فشاری، مجموع تعداد لایه های کاهش فشار پایین دست گروهی از منابع تامین کننده است. منابع تامین کننده شامل مخزن تغذیه کننده شبکه توزیع و یا چاه و یا گروهی از چاه هایی است که یک شبکه توزیع را تغذیه می کنند.

توسعه آب شیرین کن ها در بوشهر توسط سازمان انرژی اتمی

رحیم میدانی توسعه آب شیرین کن ها را مقوله دیگری عنوان کرد که برای تامین آب شرب مورد نیاز استان بوشهر برنامه ریزی شده و قرار است این مهم با همکاری سازمان انرژی اتمی اجرایی شود.

معاون آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: این برنامه در نظر دارد با ساخت آب شیرین کن توسط سازمان انرژی اتمی، روزانه 350 هزار مترمکعب آب شیرین را از آب دریا تولید کرده و به وزارت نیرو بفروشد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح برای بررسی های بیشتر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فرستاده شده و پس از تایید در 18 ماه اجرایی می شود.

تابستان سختی برای تامین آب پیش رو داریم

استاندار بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر تابستان سختی از نظر تامین آب پیش رو دارد، اظهار داشت: تابستان آینده با توسعه تاسیسات آبشرین کن مشکل اساسی در زمینه آب نخواهیم داشت.

مصطفی سالاری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای عبور از بحران کم‌آبی در استان بوشهر، ادامه داد: یکی از مهمترین اولویت‌های استان بوشهر رفع مشکل آب است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و میان مدت و بلند مدت برای حل آن تلاش می‌کنیم.

وی از تسریع در روند ساخت طرح های آبشیرین‌کن در استان خبر داد و اضافه کرد: از همه ظرفیت‌ها برای تکمیل این طرح استفاده خواهیم کرد و تولید آب شیرین‌کن بوشهر اواخر تابستان امسال وارد شبکه آبرسانی می‌شود.

سالاری با اشاره به طراحی آب شیرین‌کن در شهرهای ساحلی استان بوشهر از جمله دلوار، سیراف و عسلویه، خاطرنشان کرد: تا تابستان سال آینده این آبشیرین‌کن‌ها وارد مدار خواهند شد و مشکلات تامین آب در استان بوشهر مرتفع می‌شود.

چه باید کرد؟

برای حل هر بحرانی نیاز به یک سری از راهکارها و برنامه ریزی های دقیق است؛ این راه حل ها عبارتنداز: مجموعه عملیاتی که به وسیله ی سازمان های دولتی، خصوصی و مردمی در رویارویی با بحران با هدف تقلیل خسارت و ضایعات، عادی سازی شرایط و باز گرداندن به حالت پیش از بحران صورت می گیرد.

با توجه به اینکه آب یکی از زیرساخت های اصلی توسعه پایدار در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود، تنش و بحران های آبی در کشور می تواند تاثیر مخربی بر برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد. لذا لازم است مسوولان دولتی، تشکل های مردم نهاد و رسانه های مختلف، برنامه هایی را تدوین کنند که میزان تامین و مصرف آب جامعه را به سمت متعادل هدایت کنند و در زمینه های مختلف فرهنگ سازی کنیم تا مردم نحوه ی استفاده از آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی را به خوبی متوجه شوند