سرعت گیرهای نفس گیر برازجان!!!

به نقل از "ناصرون " سرعت گیرها در شهر برازجان به طور گسترده در خیابان های اصلی شهر مورد استفاده قرار می گیرند، اما در نصب بسیاری از آنھا استانداردھای کافی رعایت نمی شود و به همین خاطر است که بعضی از اوقات موجب ایجاد اتفاقاتی می شود.

اصلی ترین مسئله در ساخت و نصب سرعت گیر و سرعت کاه، محل و شرایط نصب آن است ولی در بعضی از نقاط شهری این قوانین ترافیکی به خوبی اجرا نمی شود و به همین دلیل است که موجب بروز حوادث می شود.

سرعت گیرها پدیده ای نو ظهور هستند که باعث می شود تا رانندگان وسایل نقلیه در موقع مواجعه شدن با آن سرعت خود را کم کنند و این امر موجب کاهش تصادفات و وقوع حوادث می شود که اغلب در مسیر ورودی چهاراه ها و محل های که سرعت زیاد ممنوع است نیز نصب می شود.

این سرعت گیرها یا دست اندازها در شهر برازجان قارچ گونه در سالهای اخیر رشد کرده اند، که در زمان نصب اولین سرعت گیر در یکی از خیابان های اصلی شهر برازجان که جنس آسفالت آن آسفالت بود  موجب وقوع حوادث متعددی شد.

سرعت گیرها ارتباط نزدیکی با تعمیرکاران جلوبندساز دارند که در این وضعیت اقتصادی جلوبندسازها بازار خوبی حاصل از خرابی ماشین ها توسط از سرعت گیرها دارند.

یکی از رانندگان تاکسی درباره این نوع سرعت گیرها در سطح شهر برازجان به خبرنگار "ناصرون "گفت: رانندگان همیشه جلوبندی های ماشین شان بخاطر وجود زیاد سرعت گیرها در سطح شهر خراب است که باید هر چند مدتی ماشین های خود را سرویس کنیم و هزینه زیادی را در بر می گیرد.

این راننده قدیمی در ادامه صحبت هایش اضافه کرد: این سرعت گیرها استاندارد کامل ندارند در بعضی از سرعت گیرهای پلاستیکی خراب شده اند و از سوی دیگر پیچ های به جا مانده از نصب آنان آسیب های جدی را به لاستیک ماشین ها می زند و از سوی دیگر با داشتن ماشین های که کیفیت ایمنی مطلوبی ندارند کمک و فنرها را به شدت مورد تخریب قرار می دهند.

وی به یکی دیگر از معایب این سرعت گیرها اشاره کرد و یاددآور شد: سرعت گیرها جنبه خوبی برای یک شهر ندارد و باید بعد از مدتی جمع بشوند ولی الان سالها است که در شهر برازجان رو به پیشرفت است.

نهادهای مربوطه بعد از نصب سرعت گیرهای از جنس آسفالت آنان را رنگ آمیزی می کنند تا در شب موجب اتفاق ناگواری نشود ولی منطقه جنوب و شهر برازجان به دلیل دار بودن آفتاب سوزان و تردد زیاد ماشین ها این رنگ ها پاک می شوند و سرانجام شاهد حوادث ناگواری هستیم.

محمد 18 ساله اهل برازجان که بخاطر این سرعت گیرها تصادف کرده است به خبرنگار "ناصرون "گفت: یک روز با موتور خود در مسیر برگشت از محل کار بودم که متوجه سرعت گیر تازه نصب شده نبودم که بعد از برخورد با آن موجب شد به زمین برخورد کنم و موجب صدمات مالی و مادی شد.

این جوان افزود: خیلی از جوانان هستند که این موانع ها را به عنوان یک سکوی پرش با موتور به حساب می آورند ولی این کار برای یک جوان بسیار ناپسند است.

محمد با اشاره بر اینکه تعداد بعضی از موانع در بعضی از خیابان ها زیاد است تصریح کرد: در بعضی از خیابان های شهر دست اندازهای حاصل از حفاری هم دست با موانع ها شده اند و برای مردم بیشتر از پیش مشکل دار کرده اند.

یک کارشناس درباره سرعت گیرها اظهار داشت: در مفهوم مهندسی سرعت گیر از جنس پلاستیک یا لاستیک است و ابزاری برای کنترل سرعت وسایل نقلیه به حساب می آید و طبق استانداردهای موجود، ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعتگیر باید بین ۷ تا۱۰ سانتی متر و پهنای آن ۳۰ سانتی متر باشد.

وی با اشاره به اینکه اجرای سرعتگیر و سرعت کاه در خیابان با شیب طولی بیش از ۸ درصد ممنوع است، گفت: در خیابان و معابری که سرعت مجاز تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد تنها سرعتگیر، با مشخصات فنی و فیزیکی با جنس لاستیکی و پلاستیکی مجاز است.

یکی از نکات مهم این است که مهندسی حمل و نقل، مسئله مربوط به ایمنی است و از این رو باید ویژگی ها و مشخصات معابر شهری و نیز ابزارهای آرام سازی به کار رفته در آنها مورد بازبینی قرار گیرد که گویا متأسفانه این امر مهم در این سرعت گیرها به خوبی رعایت نشده است و انتظار می رود که این مسایل در شهر با فرهنگ برازجان کمتر دیده شود.