جمهوری آذربایجان: ارمنستان به خاک ما حمله موشکی کرد

 در نهمین روز درگیری‌های باکو و ایروان، گزارشگر خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد حدود ۲۰ حمله توپخانه‌ای دیگر مرکز جمهوری خودخوانده «آرتساخ» ( قره‌باغ کوهستانی) را هدف قرار داده است.

بنابر گزارش‌ها، انفجارها نزدیک به مرکز شهر «استپاناکرت» در قره باغ کوهستانی شنیده شده و بمباران توپخانه‌ای از چندین موشک‌انداز انجام شده است.

وزارت خارجه جمهوری قره‌باغ کوهستانی هم گزارش داده در حال حاضر نیروهای جمهوری آذربایجان در حال انجام حملات موشکی شدید علیه شهر استپاناکرت هستند.

به گفته سخنگوی نیروهای دفاع این منطقه، به زودی به حملات باکو پاسخ داده خواهد شد. وی همچنین مدعی شد که برخلاف جمهوری آذربایجان، نیروهای ارمنستانی جمعیت غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه هدف آن‌ها تاسیسات نظامی در شهرهای بزرگ است.

«شوشان استپانیان»، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان هم امروز دوشنبه گفت نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در حال موشک‌باران مرکز جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی هستند.

وی همچنین اعلام کرد حملات باکو در جهت جنوبی قره‌باغ ادامه دارد و در حال حاضر نیروهای ارمنستانی در حال مقابله با حملات دشمن هستند.

استپانیان دیروز هم ویدئویی را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشت که به گفته او نشان دهنده حملات جمهوری آذربایجان به شهر استپاناکرت هستند. در بخش دوم این ویدئو خسارات برجای مانده نشان داده شده است.

پیشتر اسپوتنیک هم از شنیده شدن ۴ انفجار خفیف حوالی شهر استپاناکرت خبر داده بود که در پی آن ساکنان محلی به زیرزمین‌ خانه‌ها رفتند تا پناه بگیرند.

از طرف دیگر، باکو می‌گوید سیستم راداری نیروهای هوایی این کشور شلیک موشک به خاک جمهوری آذربایجان را در ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه ثبت کرده‌اند. گفته شده که این شلیک‌ها از شهرهای «جرموک»، «کاپان» و «برد» در خاک ارمنستان انجام شده است. ادعایی که ایروان آن را رد کرده و اطلاعات نادرست خوانده است.

دادستانی جمهوری آذربایجان آمار تلفات غیرنظامی این کشور در پی درگیری‌های اخیر را تا امروز دوشنبه، ۲۴ کشته و ۱۲۱ زخمی اعلام کرده است.

بنابر گزارش‌ها، در پی تشدید درگیری‌ها و حملات علیه مرکز جمهور قره‌باغ، بسیاری از خبرنگاران بین‌المللی استپاناکرت را ترک کرده‌اند. اغلب آن‌ها در شهر «گوریس» در جنوب ارمنستان نزدیک مرز با جمهوری خودخوانده قره‌باغ مستقر شده‌اند و مقامات ایروان قول داده‌اند در آنجا یک مرکز رمطبوعاتی ایجاد کنند.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد ششم مهر ماه آغاز شد و تاکنون به شدت ادامه دارد و تلفاتی از هر دو طرف به جا گذاشته است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.