استعفا نخست وزیر و رئیس پارلمان قرقیزستان

در پی افزایش اعتراضات در قرقیزستان ، «دستانبیک جومابیکوف» رئیس پارلمان این کشور استعفا ی خود را اعلام کرد.

همچنین معترضان ساختمان کاخ سفید قرقیزستان را که مقر پارلمان و دفتر رئیس جمهور این کشور است را به آتش کشیدند.

همچنین منابع خبری از کشته شدن دست کم یک نفر در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، معترضان توانستند «آلمازبیک اتمبایف» رئیس جمهور سابق این کشور و تعدادی دیگر از مقامات را که در بازداشتگاه کمیته امنیت ملی قرقیزستان قرار داشتند را آزاد کنند.

نیروهای ویژه قرقیزستان در آگوست سال گذشته اتمبایف را به اتهام فساد بازداشت کردند و وی به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

اسپوتنیک نیز خبر داد که بورونوف، نخست وزیر قرقیزستان از سمت خود کناره‌گیری کرده است. 

 امروز کمیسیون مرکزی انتخابات با درخواست ۱۲ حزب سیاسی قرقیزستان، در جلسه ویژه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را باطل اعلام کردند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان قرار است طی ۲ هفته، زمان برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی را مشخص کنند. مدت زمان تبلیغات انتخابات مجدد، از ۹۰ روز به ۶۰ روز کاهش خواهد یافت.

یاد آوری می‌شود که انتخابات پارلمانی در قرقیزستان ۴ اکتبر برگزار شد و در آن ۱۶ حزب سیاسی شرکت کردند. طبق برآوردهای اولیه، ۴ حزب «بیریمدیک» ، «مکنیم قرقیزستان» ، «قرقیزستان» و«بوتون قرقیزستان» با کسب بیش از ۷ درصد از آرا، از مرحله اول عبور کرده‌اند و بقیه احزاب نتوانستند آرا لازم را کسب کنند.

دیروز ظهر معترضان نسبت به نتایج انتخابات، در میدان «آلا-توو» تجمع کردند. رهبران احزاب بازنده از مقامات خواستند که نتایج انتخابات را لغو کنند زیرا  به نظر آنها رأی گیری با تخلفات فاحش انجام شده است.