دست و پا زدن‌های ترامپ برای بازگشت به کارزار انتخاباتی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در پیام توئیتری از ابتلای خود و همسرش ملانیا به ویروس کرونا خبر داد و بلافاصله پس از آن برای انجام درمان‌های اولیه به بیمارستان نظامی والتر رید منتقل شد و پس از سه روز مداوا، روز دوشنبه به کاخ سفید بازگشت. خبر ابتلای او به ویروس کرونا با گمانه زنی‌های فراوانی مواجه شد؛ بسیاری معتقد بودند این اتفاق می‌تواند روند مبارزات انتخاباتی او را تحت تاثیر قرار دهد.

به نوشته این خبرگزاری، ترامپ در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برد و محدودیت‌های مسافرتی دارد در نتیجه نمی‌تواند در سخنرانی‌های انتخاباتی خود حضور داشته باشد، او به دنبال جرقه‌ای است تا دوباره به جریان انتخابات بازگردد؛ این در حالی است که مشاوران تاکید کرده‌اند ترامپ هنوز ناقل ویروس است. رئیس جمهور آمریکا بی‌اعتنا به این هشدار، به دنبال گزینه‌هایی برای چگونگی انتقال پیام خود و پیروزی بر جو بایدن دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی خود است.

به گفته دستیاران ترامپ، او برای بازگشت به مبارزات انتخاباتی بی‌تاب است و اصرار دارد بار دیگر در مناظره ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) با جو بایدن حضور داشته باشد این در حالی است که بایدن روز گذشته صراحتا اعلام کرد تا زمانی که ترامپ ناقل ویروس کروناست، با او به مناظره نخواهد پرداخت.

 بایدن و نانسی پلوسی نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا، ترامپ را به کنار گذاشتن و فراموشی شهروندان نیازمند آمریکا متهم کردند، سوزان کالینز، سناتور جمهوری خواه نیز انتخاب مجدد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا را یک اشتباه بزرگ خواند.

به دنبال اخراج کارگران صنایع مهم این کشور به دلیل رکود اقتصادی و پس از پیام توئیتری بایدن با این مضمون که رئیس جمهور به مردم خود پشت کرده است، روز سه شنبه ترامپ از کنگره خواست تا به سرعت ۲۵ میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی مسافربری، ۱۵ دلار برای مشاغل کوچک و ۱۲۰۰ دلار به شهروندان آمریکایی تخصیص اعتبار شود و سپس در حساب توئیتری خود اعلام کرد: من الآن آماده امضا هستم.

از سوی دیگر، با توجه به ابتلای سه سناتور جمهوری خواه به ویروس کرونا، به احتمال زیاد تلاش ترامپ برای تایید کاندید مورد نظرش به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا پیش از انتخابات هم بی‌نتیجه خواهد ماند؛ چرا که ممکن است آنان قادر به رای دادن نباشند.

به نوشته رویترز، شیوع ویروس کرونا در میان دستیاران ارشد ترامپ باعث شده غرب در تلاش برای یافتن جایگاه خود باشد. طبق آخرین آمار، در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در کاخ سفید به ۲۱ نفر رسیده است. ترامپ تلاش می‌کند تا از ویروس کرونا در جهت منافع سیاسی خود بهره ببرد؛ او پس از ترخیص از بیمارستان  و بازگشت مجدد به کاخ سفید، در مقابل دوربین‌ها ماسک خود را برداشت تا به این طریق خود را مردی قوی نشان دهد که توانسته این بیماری را شکست دهد.

او در پیامی ویدئویی خطاب به مردم آمریکا گفت: از کرونا نترسید، نگذارید این ویروس بر شما غلبه کند؛ این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها مردم آمریکا معتقدند که ترامپ از ابتدای شیوع ویروس کرونا، این بیماری را نادیده گرفته و هرگز برای شکست آن تلاش نکرده است.

رویترز در ادامه به نقل از کارشناسان نوشت در این مرحله از کارزار انتخاباتی، ترامپ قصد داشته به جای ویروس، برای اعمال فشار بیشتر به بایدن، به طرح مسائل دیگری بپردازد.

اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن رقیب دموکراتش، چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد. این دو نامزد به مدت یک ساعت و نیم، به مناظره پرداختند و حالا بر اساس تصمیم کمیته انتخاباتی آمریکا، معاونان این دو یعنی کامالا هریس و مایک پنس به گفت‌وگو درباره مواضع هر دو کاندید خواهند پرداخت. این مناظره فردا (پنجشنبه) ساعت ۴:۳۰ بامداد به وقت ایران انجام خواهد شد.