آذربایجان مدعی ‌آزادسازی چند روستا در جنوب «قره‌باغ» شد

« الهام علی‌اف »، رئیس جمهور آذربایجان گفت که ارتش این کشور موفق شده چند شهرک و روستا را از نیروهای ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی پس بگیرد.

به گزارش سایت خبری «آذرتاج»، رئیس جمهور آذربایجان امروز جمعه در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که نیروهای ارتش این کشور «هادروت» و روستاهای «چایلی»، «یوخاری گوزلک»، «گورازیلّی»، «قشلاق»، «قاراجالی»، «افندیلر»، «سلیمانلی» و «سور» را به تصرف خود درآورده‌اند. این مناطق در جنوب قره‌باغ قرار دارند.

علی‌اف همچنین گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند بر اراده کشورش در خصوص تنش در قره‌باغ کوهستانی تأثیر بگذارد.

با این حال او گفت که باکو آماده بازگشت به گفت‌وگو‌ها در مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی است ولی به حاکمیت کامل کشورش بر این منطقه تأکید دارد.

او در ادامه گفت: «اگر ارمنستان اصرار بر این داشته باشد که قره‌باغ بخشی از اراضی آن است، هیچ گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت و ما حاضر نیستیم در این گفت‌وگوها امتیازاتی به ایروان بدهیم».

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه با رسانه‌های فرانسه گفته بود که اگر طرف مقابل امتیاز بدهد، ارمنستان نیز حاضر است امتیازاتی به جمهوری آذربایجان در قره باغ بدهد.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین گفت که این کشور ثابت کرده است که درگیری و مناقشه قره باغ را نمی‌توان با گزینه نظامی حل کرد.

درگیری‌ها بین دو جمهوری سابق شوروی در قره‌باغ کوهستانی وارد دوازدهمین روز خود شده است و در حالی که ارمنستان و برخی کشورها خواهان آتش‌بس هستند، جمهوری آذربایجان، اجرای بی‌قید و شرط قطعنامه‌های چهارگانه سازمان ملل در مورد قره‌باغ را مقدمه گفت‌وگوها و آتش‌بس اعلام کرده است.

دو طرف طی این مدت یکدیگر را به نقض قوانین بین‌الملل، استفاده از عناصر مزدور و تروریست و حمله به مناطق مسکونی متهم کرده‌اند. دادستانی کل جمهوری آذربایجان مدعی شده است که در حملات موشکی و راکتی نیروهای ارمنی، ۳۱ نفر کشته شده و ۱۶۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.