ترامپ و کوشنر اجازه دادند بن سلمان خاشقچی را بکشد

 «جان برنان» رئیس اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) گفت، کاخ سفید اجازه داد « جمال خاشقچی » روزنامه نگار سعودی به دست حکومت این کشور قتل برسد.

برنان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌اِن‌اِن» گفت: «ما باید سعودیها و دیگران را به‌خاطر هرگونه خشونت علیه حقوق بشر یا آزادی‌های فردی مسئول بدانیم. اما دونالد ترامپ و جرد کوشنر و کاخ سفید به محمد بن سلمان اجازه قتل وحشتناک و تکه تکه کردن جمال خاشقچی را دادند».

رئیس سی‌آی‌اِی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ افزود: «اگر در حال حاضر این مقام را داشتم با همتایان سعودی خود ارتباط برقرار کرده و تلاش می‌کردم او را برای این کار مسئول دانسته و مطمئن شوم چنین چیزی دیگر تکرار نمی‌شود»

برنان در ادامه گفت: «متأسفانه بن سلمان که اخیراً اصلاحاتی در کشورش ایجاد کرده است، یک رهبر مستبد است و سعودی‌های زیادی از جمله فعالان مدنی و فعالان زن را به قتل رسانده و سرکوب کرده است».

وی افزود:‌ «دونالد ترامپ چشمانش را به روی این جنایات بسته است و به دنبال پول است. او زندگی و جهان را از داخل علامت دلار می‌بیند و به همین دلیل به حفظ روابط مستحکم با عربستان سعودی ادامه خواهد داد».

هنگامی که مجری برنامه پرسید آیا ترامپ به آنچه که در آن زمان سی‌آی‌اِی درخصوص قتل خاشقچی اعلام کرد اعتقاد دارد یا خیر، برِنان پاسخ داد: «فکر می‌کنم اعتقاد دارد. فکر می‌کنم شبهه‌ای در این مورد وجود نداشته باشد. من ۵ سال در عربستان سعودی زندگی کرده و در آنجا کار کرده‌ام و می‌دانم این قتل انجام نشده مگر آنکه دستور آن توسط بالاترین مقامات صادر شده باشد. باور ندارم که ملک سلمان چنین کاری کند ولی ولیعهد محمد بن سلمان کسی است که بازوی اطلاعاتی و امنیتی را اداره می‌کند و ترامپ می‌داند که چنین رهبران مستبدی چه می‌کنند و نه تنها آن را تحمل می‌کند بلکه آن‌ها را تشویق می‌کند که به این راه ادامه دهند».

دو سال پیش (۱۱ مهر سال ۹۷)، خاشقچی که ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» و از منتقدان حکومت عربستان سعودی بود، پس از ورود به سفارت این کشور در ترکیه، دیگر هرگز دیده نشد. «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا (سی‌آی‌اِی) از جمله نهادهایی بود که از احتمال دست داشتن محمد بن سلمان  در قتل خاشقچی پرده برداشت.