تماس «الحریری» با رؤسای جمهور و پارلمان لبنان

«سعد الحریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان سیاسی «المستقبل» این کشور یکشنبه با «نبیه برّی»، رئیس پارلمان و رئیس جنبش «الأمل» لبنان تلفنی گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های لبنان گزارش دادند که آن دو طی تماس امروز بر برگزاری نشستی حضوری قبل از ظهر فردا دوشنبه به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، حریری پیش از این تماس با « میشل عون »، رئیس جمهور لبنان نیز تماس‌ برقرار کرده و توافق مشابهی کرده‌اند و قرار است قبل از ظهر فردا در کاخ ریاست جمهوری دیدارها برگزار شود.

منابع لبنانی می‌گویند قرار است طی دیدارهای فردا، نخست‌وزیر اسبق لبنان که پنجشنبه گذشته خود را نامزد طبیعی نخست‌‌وزیری معرفی کرده، از مواضع دو طرف در قبال تشکیل کابینه و معرفی افرادی از بین مسیحیان و شیعیان در کابینه آتی با عون و بری رایزنی کند.

رئیس جمهور لبنان این هفته گفت که جلسات مشورتی بین فراکسیون‌های پارلمانی جهت معرفی نامزد نخست‌وزیری پنجشنبه این هفته خواهد بود.

رئیس جمهور فرانسه طی این مدت دو بار به لبنان سفر کرد تا بتواند دولت مورد نظر خود را تشکیل دهد، با این حال احزاب و جریان‌های سیاسی بر سر دولت و کابینه پیشنهادی «مصطفی ادیب»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه به توافق نرسیدند و او از این مأموریت کناره‌گیری کرد.

بعد از رویداد، رئیس جمهور فرانسه ششم مهر ضرب‌الاجل چهار الی شش هفته‌ای دیگر به سیاستمداران لبنان داد تا بتوانند دولت تشکیل دهند. پاریس گفته دریافت کمک مالی از بیرون، منوط به تشکیل دولت و اجرای اصلاحات مورد نظر فرانسه و برخی کشورهای غربی است.