گمانه‌زنی کره جنوبی درباره تغییر موضع آمریکا در قبال کره شمالی در صورت پیروزی بایدن

 لی سو هیوک، سفیر کره جنوبی در واشنگتن امروز دوشنبه گفت رویکرد «بالا به پایین» در مورد کره شمالی که در زمان رئیس جمهور دونالد ترامپ اجرا شد، ممکن است در صورت پیروزی جو بایدن -نامزد دموکرات- در انتخابات نوامبر ادامه پیدا نکند.

وی گفت: «کسانی که مسئولیت امور دیپلماتیک و امنیتی را بر عهده می‌گیرند کسانی هستند که در دولت گذشته اوباما مناصب سطح بالایی داشتند.»

وی افزود: «اگر گذشته راهنما باشد، من انتظار دارم که در سطوح پایین تجدیدنظر شود و سپس رئیس جمهور به جای استفاده از رویکرد از بالا به پایین، رویکردی را توصیه کند.»

در ماه اوت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته بود اگر پیروز شود در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، با ایران و پیونگ یانگ معامله خواهد کرد. وی مدعی شد اگر در سال ۲۰۱۶ شکست می‌خورد آمریکا با کره شمالی «در جنگ» بود.

پیش از این، برایان مک کئون، که از سال ۱۹۸۵ با جو بایدن همکاری نزدیک داشته است، گفته بود جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات، آماده دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر مذاکرات آمریکا و کره شمالی به بن‌بست رسیده و پیونگ‌یانگ اعلام کرده است تا زمانی که واشنگتن از سیاست‌های خصمانه خود دست برندارد حاضر به مذاکره با آن نیست.