ارمنستان پرونده جنایی در خصوص مناقشه قره باغ به جریان انداخت

دادستانی کل ارمنستان روز سه شنبه اعلام کرد یک پرونده جنایی در خصوص حضور مزدوران خارجی در منطقه تحت مناقشه قره باغ به جریان افتاده است.

دادستانی عمومی ارمنستان در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد بر اساس اطلاعات مربوط به استفاده و به کارگیری مزدوران خارجی از سوی جمهوری آذربایجان از نخستین روز‌های جنگ تهاجمی، دادستانی ارمنستان پرونده جنایی را در مورد تروریسم بین المللی به جریان انداخته است.

در بخشی از این بیانیه مطبوعاتی آمده است: آذربایجان مزدوران را مجبور کرده است تا در بحبوحه آتش بس اعلام شده به عملیات نظامی علیه جمهوری آرتساخ [قره باغ] در منطقه «هورادیز» ادامه دهند. دادستانی ارمنستان همچنین گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که مزدوران در حملات به شهر هادروت، که در نتیجه آن خانه‌ها سوخته، افراد غیرنظامی به طرز وحشیانه‌ای کشته شده و نیرو‌های ارتش جان خود را از دست دادند، مشارکت داشته اند.

این بیانیه می‌افزاید: همانطور که در قوانین حقوقی بین المللی تعریف شده است، در حال حاضر از کل ابزار‌های همکاری و مساعدت حقوقی متقابل با دولت‌های مربوطه برای حل کامل این جنایت و محاکمه مقامات قضایی استفاده می‌شود.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان می‌گوید نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده و سبب مرگ چندین غیرنظامی شده اند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.