به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، كميته عالي انتخابات، معيارهاي مشخصي را براي فعاليت هاي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر تعیین كرده است، اين درحاليست كه برخي از ناظران گفته اند كه اكثر تبليغات انتخاباتي ، فاقد برنامه هاي واقعي نامزدهاست.

در اولین روز از تبلیغات انتخاباتی، طرفداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رقابتی شدید برای به دست اوردن مکان‌های مناسب برای چسباندن پوسترها و بنرهای تبلیغاتی داشتند.

" بسنت فهمی " کارشناس اقتصادی و ناظر بر روند انتخابات ریاست جمهوری به شبکه خبری العالم، گفت: هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی دیدگاه خود درباره مصر را به ما ارائه ندادند و اعلام نکردند که مصر در سال های ۲۰۲۰ یا ۲۰۳۰ چه وضعیتی خواهد داشت و همچنین برنامه ای خاص را ارائه نکردند.

کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر معیارها و ضوابط خاصی را برای فعالیت درزمینه تبلیغات نامزدهای انتخابات درنظر گرفته تا تبلیغات انتخاباتی با هزینه کمتری صورت گیرد و مبلغ ده میلیون جنیه(هر ۶ جنیه مصری تقریبا " معادل یک دلار است) را برای تبلیغات برای هر نامزد مشخص کرده است.

این درحالیست که برخی کارشناسان بر این باورند که برخی از نامزدها به ویژه نامزدهایی که به رژیم سابق وابسته اند، درتبلیغات انتخاباتی خود از خطوط قرمز تجاوز کردند و برخی دیگر از آنان تبلیغاتی منفی با هدف تخریب رقبای خود به راه انداختند.

" جمال الدین حسین " تحلیلگر مسائل سیاسی مصر در مصاحبه با شبکه خبری العالم، گفت: برخی از نامزدها در نشست های مطبوعاتی خود که در جریان تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته است، سخنانی گفته اند که احساسات دیگران را جریحه دار کرده و این مساله مردود است و ممکنست به ضرر نامزدهای دیگر تمام شود.

" امانی الطویل " کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک " الاهرام " هم درمصاحبه با شبکه خبری العالم، گفت: انتظار می رود که مساله پایبندی به شرط های تبلیغات انتخابات که از سوی کمیته عالی انتخابات مصر تعیین شده است، کنترل شود، اما متاسفانه شاهد تخلفات سوال برانگیزی درخصوص تبلیغات برخی نامزدها هستیم.

حوادث كنوني در مصر اعم از تجمعات و درگيري هاي ميان معترضان و نظاميان و نيز گزارش هايي كه درباره اعضاي كميته ناظر بر انتخابات منتشر شده است، اين نگراني را براي ناظران ايجاد كرده است كه سمت رياست جمهوري به كسي محول شود كه دنبال كننده اهداف انقلاب مصر نباشد.