پسران مغرور؛ پیاده‌نظام ترامپ در لشکرکشی‌های پساانتخاباتی

 با شعله‌ور شدن آتش اختلافات سیاسی و پدیدار شدن دوباره شکاف‌های اجتماعی در آمریکا ، خطر فعالیت راستگرایان افراطی و نژادپرستان در این کشور هر روز بیشتر می‌شود. هفته گذشته پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)  از خنثی‌سازی طرح ربودن فرماندار دموکراتِ ایالت میشیگان به دست شبکه راست‌گرایان افراطی خبر داد.

میشیگان یکی از ایالت‌های صحنه نبرد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست و در ماه‌های اخیر، دونالد ترامپ، حملات لفظی تندی را علیه «گریچن ویتمر»، فرماندار دموکرات انجام داده بود. گزارش‌های اولیه اف‌بی‌آی نشان می‌دهد افراد بازداشت‌شده از طرفداران ترامپ بود‌ه‌اند. به همین دلیل ویتمر در واکنش به خبر خنثی‌سازی طرح ربودن خود، ترامپ را به دلیل دامن زدن به افراط‌گرایی سیاسی، در این طرح همدست دانست.

دونالد ترامپ ماه‌ها بود که از عملکرد فرماندار ایالت میشیگان انتقاد می‌کرد. او در پاسخ به اتهام فرماندار میشیگان با تکرار انتقادهای همیشگی خود از ویتمر در پیامی توییتری نوشت: به جای اینکه تشکر کند، مرا به نژادپرستی متهم کرده. من هیچ خشونت افراطی را تحمل نمی‌کنم. مدافع همه آمریکایی‌ها هستم.

پسران مغرور

از دیگر موارد اختلافی بین رئیس‌جمهور آمریکا و فرماندار میشیگان اختلاف‌نظر درباره مدیریت بحران کروناست. با شیوع ویروس کرونا در ایالت میشیگان در ماه آوریل، فرماندار این ایالت مقررات سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرد که این اقدام او خشم ترامپ را برانگیخت. ترامپ هم در مقابل از مردم این ایالت خواست تا خود را «آزاد» کنند. پس از این فرمان ترامپ، طرفداران او به خیابان‌ها ریختند و خواستار پایان‌دادن به قوانین قرنطینه در این ایالت شدند.

پسران مغرور

پسران مغرور

به گفته «دانا نِسل»، دادستان میشیگان شبه‌نظامیان بازداشت‌شده که قصد ربودن فرماندار میشیگان را داشتند همچنین متهم هستند که برای شروع جنگ داخلی در آمریکا برنامه داشتند.

 فرماندار میشیگان، اقدامات ترامپ را در راستای تقویت گروه‌های افراطی می‌داند و به گفته او، ترامپ به گروه‌های تروریستی داخلی در آمریکا مشروعیت بخشیده است. ویتمر خودداری ترامپ از محکوم کردن راست‌گرایان افراطی در جریان نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را شاهدی بر این مدعای خود دانست.

 دونالد ترامپ در نخستین مناظره با «جو بایدن»، رقیب دموکراتش، در پاسخ به این سوال مجری که آیا حاضر هستید همین جا و امشب گروه‌های شبه نظامی معتقد به برتری نژاد سفید را محکوم کنید، خطاب به یکی از گرو‌های افراطی تنها به این تک‌جمله اکتفا کرد: پسران مغرور عقب بکشید و منتظر باشید!

این موضع دوپهلوی ترامپ درباره افراط گرایان، با انتقاد بسیاری از رسانه‌ها و نخبگان آمریکایی روبرو شد و این سوال را در اذهان بوجود آورد که مفهوم این صحبت ترامپ چه می‌تواند باشد و منظور او از «منتظر باشید» دقیقا چیست؟ با این حال واکنش «پسران مغرور Proud Boys» در فضای مجازی آمریکا به نحوی بود که گویا رمز عملیات را از فرمانده خود دریافت کرده اند و راهبرد آن‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ مشخص شده است. آنها حتی این جمله ترامپ «پسران مغرور عقب بکشید و منتظر باشید» را روی پرچم نمادین خود هک کردند.

پسران مغرور

پسران مغرور؛ پیاده نظام ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

در حال حاضر به گفته مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی در آمریکا، گروه‌های نژادپرست سفیدبرترپندار و دست راستی‌های افراطی همچون گروه پسران مغرور یا برخی از گروه‌های افراطی دیگر، جدی‌ترین و عمده‌ترین تهدیدات امنیتی این کشور به شمار می‌آیند. شبکه «سی ان ان» نیز چندی پیش بخش‌های غیرمحرمانه یک گزارش داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا را منتشر کرد که در آن نوشته شده است: سفیدبرترپنداران همچنان مهلک‌ترین تهدید در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ خواهند بود.

پسران مغرور و گروه‌های افراطی در آمریکا را بیشتر بشناسید

گروه پسران مغرور را سال ۲۰۱۶ «گوین مکیننس»، تحلیلگر سیاسی و از اعضای هیئت تحریریه مجله «وایس» بنیانگذاری شد. اعضای این گروه را مردان افراطی و نژادپرستی تشکیل داده‌اند که اغلب آنها افکار برتری‌نژادی و سفیدبرترپندارانه دارند. این گروه در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا رودرروی انبوه معترضان به بی‌عدالتی ساختاری و نژادپرستی قرار داشتند و با معترضان حاضر در خیابان درگیر می‌شدند. این روزها در آمریکا، پسران مغرور را با تجمعات مسلحانه و بدون ماسک می‌شناسند. 

پسران مغرور

نژادپرستانِ سفیدبرترپندار سابقه طولانی در کشتار وآشوب داخلی در آمریکا دارند؛ یکی از نقاط اوج خشونت‌ها و قطبی‌شدن جامعه آمریکا، پس از لغو قوانین نژادپرستانه در دهه ۱۹۶۰ بود که باعث شد راست‌گرایان افراطی بتوانند رهبران و فعلان مدنی همانند «مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ» ترور کنند. از مهمترین اهداف این گروه‌های افراطی، حذف اقلیت‌ها و تلاش برای  پاکسازی نژادی در آمریکاست.

پسران مغرور

تمرکز ترامپ در ضدیت با خارجی‌ها، مهاجران و برخی از اقلیت‌ها موجب شد تا گروه‌های نژادپرست با اطمینان از حمایت عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، حملات خود علیه اقلیت‌ها را به شکل آشکارتری از سر بگیرند. به گفته کارشناسان، برخورد‌های نژادی نیرو‌های پلیس با شهروندان سیاه پوست و ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، زمینه را برای احیای دوباره فعالیت نژادپرستان در آمریکا فراهم کرده است. بنابر اعلام اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، حدود  ۳۰۰ گروه شبه نظامی افراطی در این کشور وجود دارد که  شمار نیروهای نظامی و آموزش دیده آنها حدود پانزده تا بیست هزار نفر برآورد شده است.

در جریان اعتراضات مردمیِ ضد نژادپرستی ساختاری در آمریکا، گروه‌های نژادپرستِ افراطی به خصوص گروه پسران مغرور در مقابل مردم آمریکا قرار داشتند و حتی چندین  معترض را به قتل رساندند.

تقلب در انتخابات آمریکا

ترامپ بار‌ها تاکید کرده در صورتی که احساس کند در انتخابات تقلب شده حاضر به پذیرش نتایج آن نخواهد بود. بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا و جمهوری‌خواهان به علت احتمال تقلب انتخاباتی دموکرات‌ها، قصد دارند در روز رأی‌گیری سراسر (۱۳ آبان) هزاران نفر از شبه‌نظامیان هوادار خود را برای صیانت از آرا به شعب اخذ رآی اعزام کنند. این افراد تلاش می‌کنند تا شواهدی مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور کشف و مستندسازی کنند.

این افراد تصاویر و ویدئو‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند که جمهوری‌خواهان بتوانند از آن‌ها در راستای تایید ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات استفاده کنند. از طرفی دیگر نیز سیاستمداران دموکرات نگرانند ترامپ در صورت شکست در انتخابات حاضر به پذیرش انتقال مسالمت آمیز قدرت نباشد.

نگرانی از آشوب‌های پسا انتخاباتی در آمریکا

تا چند سال پیش اصطلاحاتی مانند امنیت ملی در آمریکا درباره موضاعات خارجی مانند جنگ و تروریسم مطرح می‌شد، اما اکنون مسایل داخلی این کشور نیز از جمله تهدیدات امنیت ملی محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش‌های اف‌بی‌آی، مشخص شده که شاخه‌هایی از  تفکر افراطی طرفدار ترامپ در پی حمله به فرماندار دموکرات ایالت میشیگان بوده اند؛ اقدامی که اگر با موفقیت همراه می‌شد، آتش تعارضات سیاسی را در این کشور شعله ورتر می‌کرد. اما کارشناسان اجتماعی و سیاسی همچنان تأکید دارند احتمال وقوع درگیری‌های مسلحانه بین گروه‌های مختلف در صورت عدم انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیار بالاست.

«رایان گِریر» کارشناس آمریکایی، در مصاحبه‌ای با روزنامه  «تایمز آو اسرائیل» گفته است که گروه‌های افراطی راستگرا، انتخابات ۳ نوامبر را لحظه آخرالزمانی می‌دانند که در تعیین سرنوشت آتی کشور بسیار حیاتی است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، پس از اعتراض‌های خیابانی دامنه‌داری برگزاری می‌‎شود که گستردگی و زدوخورد بین معترضان و نیروهای امنیتی در تاریخ آمریکا کم‌سابقه بوده است. علاوه بر این، همه‌گیری ویروس کرونا منجر به افزایش شمار رای‌گیری‌های پستی شده است و این امکان را فراهم می‌کند که نتیجه انتخابات برای روز‌ها یا حتی هفته‌ها نامشخص بماند.

رئیس‌جمهور که خود نامزد انتخابات آتی در آمریکاست بار‌ها صحت روند انتخابات را زیر سئوال برده و در اظهاراتی انتخابات ماه نوامبر را فاسدترین انتخابات این کشور دانسته و همچنین از متعهد شدن به انتقال صلح آمیز قدرت امتناع ورزیده است. 

حالا با گسترده‌ترشدن شکاف‌های سیاسی-اجتماعی و پررنگ شدن اختلافات نژادی، هراس جامعه آمریکا از وقوع ناآرامی و درگیریهای خیابانی پس از اعلام نتایج انتخابات افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، اگر یک نامزد نتواند انتخابات را با اختلاف زیاد ببرد احتمال بروز آشوب و درگیریی‌هابسیار بالاست.