به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، نشریه وایرد در مقالهای به قلم اسپنسر اکرمن، به بررسی اسلامستیزی در یکی از دانشگاههای نظامی آمریکا پرداخت. با پیگیری این مسئله دادستانی کل آمریکا و کاخ سفید بر آن شدند تا دستوری برای بازبینی دورههای آموزش ضدتروریسم در آمریکا تنظیم کنند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دستور داد تمامی مواد درسی و تمرینی ارتش به منظور حصول اطمینان از عدم وجود مطالب ضداسلام بررسی شود. این دستور درپی لغو کلاس آن دسته از مقامات ارشد ارتش توسط پنتاگون صادر شد که مطالبی توهین‌آمیز در مورد اسلام در واحد درسی خود داشتند.

* القای مفاهیم اشتباه در دوره‌های آموزشی ارتش آمریکا

این دستور غیرمنتظره را «ژنرال مارتین دمپسی»، دارنده بالاترین درجه در بین نیروهای مسلح آمریکا، صادر کرده است. وی دلیل این دستور را ارائه درسی اختیاری با عنوان «چشم‌اندازی در باب اسلام و افراطی‌گری اسلامی» در «دانشگاه نیروهای ستاد مشترک ارتش» در شهر «نودفولک» واقع در ایالت «ویرجینیا» خواند. «جرج فلین»، معاون آموزشی و تربیتی «ژنرال دمپسی»، گفت که این درس برای آموزش به سرهنگ‌های اول و دوم، سروانان و فرماندهان چهار بخش نیروهای مسلح آمریکا مشخص شده بود. در جریان تدریس به این نیروها، این دیدگاه در ذهن دانشجویان شکل می‌گرفت که «این خود اسلام است که تا به امروز غرب را به جنگ طلبیده است.»

* “فلین”: بحثدر مورد اسلام در کلاس نظامی فتنه ساز است

“فلین” روز سه‌شنبه در مصاحبه با «اتاق خطر» گفت: «این مسئله فتنه‌ساز است. ما گفتیم که چند دقیقه صبر کنید، ببینید چیزی که ما می‌خواهیم، این نیست. نگرش ما نسبت به مسائل و مشکلاتی که در دنیا داریم، این‌طور نیست.»

* «کاخ سفید» دستور داد دوره‌های آموزش ضدتروریسم بازبینی شود

از زمان ابتدای تحقیق بخش «اتاق خطر» درباره مواد درسی ضداسلامی در بخش آموزش ضدتروریسم پلیس آمریکا در سپتامبر سال گذشته، با واکنش شدید افسران عالی وزارت دفاع آمریکا نسبت به این مسئله روبرو بوده‌ایم که نشان دهنده حساسیت‌های روزافزون آنها نسبت به این نوع اقدامات ضداسلامی است. پیگیری این ماجرا، دادستانی کل آمریکا را بر آن داشت تا چنین شیوه‌ای برای آموزش نیروهای مسلح را محکوم کند و در ماه اکتبر سال گذشته، «کاخ سفید» را هم وادار به ارائه دستوری برای بازبینی دوره‌های آموزش ضدتروریسم در آمریکا کرده است.


* اسلام و افراطی‌گری اسلامی موضوع درسی نظامیان آمریکا شده است

«چشم‌اندازی در باب اسلام و افراطی‌گری اسلامی»، که از سال ۲۰۰۴ تدریس می‌شد، بر خلاف دستور صادر شده از سوی مقامات دولت آمریکا، نه تنها مورد بازبینی قرار نگرفت، بلکه مدافعان سرسختی هم در «دانشگاه نیروهای ستاد مشترک ارتش» پیدا کرد.

* قانون اسلامی امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کند

بخش «اتاق خطر» ماه گذشته از وجود چنین درسی مطلع شد و تصمیم گرفت تا یکی از استادان مدعو این دانشگاه را که «استفن کافلین» نام دارد، برای مصاحبه دعوت کند. وی در آموزش به نیروهای پلیس و ارتش آمریکا نظرش این است که شرع اسلام برای امنیت ملی آمریکا تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود. هدف ما آن بود که با وی، به عنوان نماینده این دانشگاه و کسی که مدافع این درس است، مصاحبه کنیم.

* دانشجویان بحثرا دوست دارند!

«استیو ویلیامز»، سخنگوی این دانشگاه در تاریخ ۱۴ مارس در نامه‌ای الکترونیک به «اتاق خطر» این طور گفت که «بازخوردی که در این درس از دانشجویان می‌گرفتیم، خیلی خوب بود به طوری که ۹۰ درصد آنها از این درس راضی بودند. آنها معمولا بحث‌های تفکربرانگیز و آزادی برای فکر کردن در مورد جنبه‌های انتقادی هر چیزی را دوست دارند.»

* واحد درسی ضداسلامی داد دانشجویان را هم درآورد

سه شنبه هفته پیش، وزارت دفاع اخبار کاملا متفاوتی را منتشر کرد؛ «فلین» اظهار کرد که از تابستان سال ۲۰۱۱ و از زمانی که این درس مورد «ویرایش» های فراوان قرار گرفت، چندین افسر ارتش که در این دوره شرکت کرده بودند، نارضایتی درونی خود را از شیوه نگرش این درس به اسلام و مسلمانان ابراز کردند. وی این طور برآورد کرد که هر بار حدود ۲۰ افسر ارتش این درس اختیاری ۸ هفته‌ای را می‌گیرند. در طول یک سال، چهار بار این درس ارائه می‌شود.

* بررسی‌ها جنجال‌برانگیز بودن این واحد درسی را تأیید می‌کند

وی گفت که روز جمعه از این واحد درسی جنجالی مطالبی به گوش وی رسیده است. بر اساس گفته‌های او، یکی از سرهنگ‌های شرکت‌کننده در این دوره شکایت خود را مبنی بر ضداسلامی بودن این درس ابراز کرد. «فلین» گفت: «ما مسئله را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این درس می‌تواند باعثایجاد دردسر و مخالفت باشد، برای همین آن را خوب مورد تحلیل قرار دادیم تا ببینیم چرا کار این واحد درسی به اینجا کشید.»

روز چهارشنبه قرار بود که جلسه دوم کلاس که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، تشکیل شود، اما از کلاس خبری نبود. “فلین” درجه‌داری را مأمور کرد که در تحقیقی یک ماهه، به بررسی این مسئله بپردازد که چطور بر خلاف رهنمودهای کاخ سفید، این درس ماهیت ضداسلامی به خود گرفت.

* ما تا جایی که امکان داشت تحقیق و تفحص کرده‌ایم

«سرتیپ ریچارد گروس»، مشاور حقوقی «ژنرال دمپسی» گفت که بر همین اساس، «دمپسی» نامه‌ای به رؤسای چهار بخش نظامی آمریکا و رهبران پایگاه‌های نظامی منطقه‌ای فرستاد تا از این مسئله مطمئن شود که مواد درسی و تربیتی آنها «با ارزش‌های ما هماهنگ است.» “فلین” گفت: «شاید ما فرایندی را که باید طی می‌کردیم تا این درس از نظر دانشگاهی مورد تأیید قرار بگیرد، به درستی دنبال نکردیم، اما از لحاظ رسمی کاملا قابل تأیید است که ما تلاش خود را برای تحقیق و تفحص در مورد آن کامل کرده‌ایم.»

* ادعای یکی از مدرسین: این درس از رهنمودهای کاخ سفید پیروی می‌کند

ماه گذشته، «ویلیامز» از «دانشگاه نیروهای ستاد مشترک ارتش» به «اتاق خطر» اطمینان خاطر داد که این درس کاملا از رهنمودهای «کاخ سفید»، که «وزارت امنیت داخلی» وضع کرده است، پیروی می‌کند؛ این رهنمودها شامل جلوگیری از به کارگیری موارد ضداسلامی در تدریس در دولت آمریکاست. وی فعالیت‌های کلاسش را بدین شکل تشریح کرد: «اصول و بنیاد اسلام، با رفتاری که اسلام در آن رشد کرد، زندگی پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص)، گسترش اولیه اسلام، اسلام در کشوهای مختلف جهان، اساس و بنیان تروریسم و نظر کلی در مورد گروه‌های افراطی و فلسفه هر کدام از آنها.»

با وجود غیرمحرمانه بودن موارد درسی تعیین شده در این کلاس، ویلیامز از افشای اطلاعات در مورد آن سر باز زد. صحبت‌های روز سه شنبه «فلین» در مورد این مسئله خیلی مشخص‌تر و واضح‌تر است.

* نشانه‌ای از انتشار این واحد درسی به دانشگاه‌های دیگر نیست

"فلین” گفت: ما یک درس اختیاری داریم که با ارزشهای 'آموزش نظامی ستاد مشترک' همخوانی ندارد، پس آن را حذف میکنیم. وی افزود که در تحقیقات وی مشخص خواهد شد که آیا این درس میتواند مورد بازبینی علمی قرار گیرد و به یک واحد درسی معتبر و قابل تدریس تبدیل شود، یا نه. "فلین” در تحقیقات خود به دنبال سرنخی برای یافتن دلیل ناکارآمد شدن این واحد درسی است؛ راهی برای این که مشخص شود چطور این واحد درسی نامناسب به برنامه درسی افسران نظامی راه یافته است. وی گفت که هنوز نشانهای از انتشار این واحد درسی به دانشگاهی غیر از دانشگاه نیروهای ستاد مشترک ارتش به دست نیامده است، ولی برای حصول اطمینان از این مسئله باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. "فلین” گفت: ما هر کاری که از دستمان بر بیاید، انجام میدهیم.