انتقاد مرکل از اقدامات ترکیه در مدیترانه

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز جمعه گفت، اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه تحریک‌آمیز، مایه تأسف و غیرضروری هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مرکل پس از شرکت در نشست اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت:‌ «در این خصوص که اقدامات یک‌جانبه اخیر ترکیه که البته تحریک‌آمیز بوده و موجب افزایش تنش شده‌اند، به توافق رسیدیم. این [اقدامات] بسیار تأسف‌آور و غیرضروری هستند».

صدراعظم آلمان افزود: «مشتاق هستیم مسیری که در ارتباط با ترکیه اتخاذ کرده‌ایم ادامه دهیم. توسعه روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به سود هر دو طرف است».

آنکارا اعلام کرده که قصد دارد دوباره یک کشتی اکتشافی-تحقیقاتی خود را به منطقه مورد مناقشه با یونان اعزام کند. حضور کشتیهای تحقیقاتی ترکیه در آبهای مورد مناقشه با یونان برای کشف و حفاری منابع هیدروکربن است که با مخالفت شدید آتن مواجه است.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان  و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه  به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند.

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و لهستان روز پنجشنبه بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند: «کشورهای ما از ترکیه می‌خواهند که از هرگونه اقدام یک جانبه در شرق [دریای] مدیترانه خودداری کرده و تمایل خود را برای مذاکرات با حسن نیت نشان دهد».