به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، نشریه آمریکایی آتلانتیک امروز با انتشار مطلبی به تحلیل دلایل فروکش کردن خطر جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته است. بر اساس این تحلیل، این دلایل عبارتند از:

۱ - اختلافات درونی در اسرائیل: اخبار روزنامه ها از وجود شکافی رو به افزایش میان رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل حکایت دارد. آخرین مورد از این دست، اظهارات «یووال دیسکین»، رئیس سابق امنیت داخلی اسرائیل بود که طی آن بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک، نخست وزیر و وزیر دفاع را به غیر قابل اعتماد بودن در مورد مسئله ایران متهم کرد و آن ها را دارای اهدافی «موعودگرایانه» دانست. علاوه بر این، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز اشاره کرده تهدید ایران آن گونه که دیگران جلوه می دهند، بزرگ نیست.

۲ - نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح: هرچند برخی معتقدند که نباید به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ بیش از حد امید بست، اما تحلیل های متعددی نیز وجود دارد که حاکی از نتیجه بخش بودن نهایی این مذاکرات است. نرمش های به وجود آمده از سوی هر دو طرف موجب می شود بتوان به این امر امید بست.

۳ - درگیر شدن نتانیاهو در انتخابات: از جمله دیگر دلایلی که البته در کوتاه مدت خطر جنگ را کاهش داده، تلاش نتانیاهو برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است. وی در حال حاضر از اقبال عمومی برخوردار است و گروه های مخالف نیز ضعیف هستند. در این شرایط و در آستانه انتخابات، معنا ندارد که او به اقدام نظامی علیه ایران دست بزند.

۴- درگیری کاخ سفید با معضل نفت: این خود دلیل بزرگی برای تلاش دولت اوباما جهت احتراز از جنگ است. این امر می تواند چشم انداز انتخاب مجدد اوباما را به مخاطره بیندازد. کاخ سفید مصمم به جلوگیری از هرگونه تقابلی است که می تواند در سال انتخابات، بازار نفت را تحت الشعاع قرار دهد. برآوردها حاکی از آن است که در صورت حمله اسرائیل به ایران، قیمت نفت به طرز بی سابقه ای افزایش خواهد یافت.