تشدید دودستگی واختلاف سران تل‌آویو درقبال ایران

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، شبکه خبری ای بی سی نیوز در پایگاه اینترنتی خود در این باره مینویسد: هفته گذشته رد گزینه نبرد با ایران از سوی مقامات اسبق تل آویو، سران ارشدکنونی این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر جنگ را بشدت عذاب داد.

بنابر این گزارش، در دو مورد که احساسات ناجی‌گرانه سران رژیم صهیونیستی در مقابله با ایران مورد انتقاد تند قرار گرفت باعثگردید تا سوظن عمیقی درباره حمله احتمالی نظامی اسرائیل جهت متوقف کردن پیشرفت‌های هسته ای ایران شکل گیرد.

یکی از این انتقادها از سوی یوال دیسکین، فرمانده اسبق شین بت، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل صورت گرفت. دیسکین در این زمینه گفت: من اعتقادی به رهبری کنونی اسرائیل که سعی دارد ما را در مقابل نبرد با ایران یا نبرد منطقه ای آماده کند، ندارم.



این مقام صهیونیستی طی سخنانی اظهار داشت: من اعتقادی به مواضع سران اسرائیل که خواهان اتخاذ رویکرد «ناجی گرانه» در برابر ایران هستند ندارم. آن‌ها مردم را درباره ایران فریب می‌دهند و می‌گویند که اگر تل‌آویو اقدام نظامی کند ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت در حالی که این تصور غلطی است و بسیاری از کارشناسان معتقدند هرگونه حمله ما علیه ایران باعثشتاب هسته ای بیشتر آن‌ها خواهد شد.

«ای بی سی نیوز» سپس در تحلیل جداگانه ای نوشت: «اظهارات دیسکین از آن لحاظ حائز اهمیت است که وی در ماه مه سال گذشته در حالی به فعالیت خود خاتمه داد که با سران اسراییل روابط خوبی داشت و از آن موقع تاکنون در مجامع عمومی سخنانی این چنینی بیان نکرده بود.»

در واقع افکار وی انعکاس دهنده نظرات مئیر داگان، رییس اسبق موساد است که پیش‌تر در برنامه تلویزیونی موسوم به «۶۰ دقیقه» اظهار داشته بود که حمله تل‌آویو بر علیه ایران نه تنها این کشور را متوقف نمی‌کند بلکه تاثیر مخربی بر خود اسرائیل خواهد داشت.

«داگان» روز یکشنبه طی نشستی در شهر نیویورک اعلام داشت که با نظرات دیسکین موافق بوده و او حقیقت را بیان داشته است. همزمان در بعداظهر یکشنبه نیز ایهود المرت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در نشستی که با حمایت مالی روزنامه جروزالم پست برگزار گردید راجع به سخنان دیسکین گفت: الان ضرورتی راجع به سخن گفتن درباره حمله نظامی بر علیه ایران و آغاز نبرد وجود ندارد.

به گزارش این شبکه خبری، این در حالی است که نتانیاهو و باراک پی در پی درحال هشدار دادن راجع به دست یابی ایران به سلاح هسته ای هستند بطوری که در تاریخ ۱۸ آوریل ماه جاری نتانیاهو راجع به ایران گفت: ایرانیان سراسیمه در حال پیشبرد ساخت سلاح هسته ای هستند تا به هدف خود که نابودی اسرائیل است دست یابند.


«ای بی سی نیوز» سپس از تلاش سراسیمه سران رژیم صهیونیستی برای زیر سئوال بردن مذاکرات آتی هسته ای در بغداد و سپس اعمال تحریم‌های سخت‌تر بر علیه صنعت نفتی و نظام مالی ایران خبر داد و نوشت: باراک اظهار داشت که امکان توقف برنامه های هسته ای ایران در زیر فشارهای وارده کم است.

این در حالی است که از سوی دیگر هم داگان و هم نتانیاهو اظهارات یکدیگر را رد کردند بطوری که داگان سران ایران را «منطقی» نامیده و نتانیاهو نیز در نقطه مقابل طی گفتگو با «سی ان ان» به رد گفته های داگان پرداخت.

این رسانه آمریکایی سپس به سخنان دیگر مقام ارشد نظامی صهیونیستی پرداخت و نوشت؛ ژنرال بنی گانتز، رییس ستاد مشترک اسرائیل، چهارشنبه گذشته در گفتگو با روزنامه هاآرتص اعلام داشت: ایرانیان قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارند و شخص آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز چنین تصمیمی را ندارد.

برپایه این گزارش، جاودان فر، تحلیلگر دانشکده هرتسلیا در گفتگو با «ای بی سی نیوز» اعلام داشت: سخنان داگان و دیسکین در محکوم کردن داستان پردازی های نتانیاهو و باراک راجع به ایران بدین مفهوم است که افکار عمومی اسرائیل هم اکنون سئوال های بیشتری را از سران تل آویو راجع به ایران داشته و اعتقادشان به صدق این سخنان کاسته شده است.


چنین مسئله ای احتمال حملات همه جانبه بر علیه ایران را کاهش داده و در عین حال هشدارهای عمومی در این زمینه شاید بعدها به عنوان مدارکی علیه باراک و نتانیاهو مستند شده و آنگاه این دو باید در صورت بهم ریختن اوضاع در کمیسیون بعد از جنگ پاسخگوی سئوالاتی در این باره باشند.