ترامپ به مذاکرات قره‌باغ می‌پیوندد

 رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور حل مناقشه قره باغ شرکت خواهد کرد.

دونالد ترامپ اواخر روز جمعه اعلام کرد قصد دارد به مذاکرات میان دولت‌های ایروان و باکو بر سر منطقه قره باغ بپیوندد. رئیس جمهور آمریکا بدون آنکه جزئیات بیشتری ارائه کند، تنها به ذکر این گفته اکتفا کرد.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به حضور وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در واشنگتن گفت مذاکرات ناگورنو-قره باغ پیشرفت خوبی داشته است. وزرای خارجه آن‌ها در واشنگتن هستند و با مایک پمپئو دیدار خواهند کرد. همچنین روابط خوب آمریکا با ارمنستان را یادآور شد.

پیشتر آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار به رسمیت شناختن منطقه قره باغ شد. شیف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: من به طور رسمی از دولت آمریکا می‌خواهم استقلال قره باغ کوهستانی را به رسمیت بشناسد. واشنگتن دست روی دست نخواهد گذاشت تا جمهوری آذربایجان و ترکیه به جنگ علیه این منطقه بپردازند و با کشتار صد‌ها نظامی و غیر نظامی، باعث آواره شدن هزاران نفر شوند.

پیش از این مسکو تلاش‌های بسیاری برای میانجیگری مناقشه قره باغ صورت داد. اما انعقاد دو آتش بس میان باکو و ایروان با نقض مکرر از سوی دو طرف دنبال شد.

وخامت روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست.

منطقه ناگورنو قره باغ در جنوب شرق جمهوری آذربایجان از نظر سازمان ملل متحد، بخشی از خاک این کشور به شمار می‌آید، اما بیش از یک ربع قرن است که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان قرار دارد.

به نظر می‌رسد مقامات دولتی آمریکا پس از مدت‌ها سکوت نسبت به مناقشه قره باغ، قصد بازگشت به رویکرد دیرینه خود یعنی مداخله جویی در امور دیگر کشور‌ها را دارند. آمریکا مدعی است قصد دارد از حجم درگیری‌ها بکاهد و ضمن ایجاد توافق بین دو طرف درگیری، آتش بس را در منطقه قره باغ حاکم کند.