لغو رزمایش‌های ترکیه و یونان در دریای مدیترانه

در اقدامی قابل توجه و به نشانه حسن نیت، ترکیه و یونان رزمایش های خود را که قرار بود روزهای آتی در مدیترانه برگزار شود را لغو کردند.

به نوشته  وبگاه «فرانتیر پست» منابع امنیتی ترکیه خبر دادند که ترکیه و یونان دو رزمایش خود که قرار بود به ترتیب چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری برگزار شود را لغو کردند. ترکیه همچنین روز دوشنبه هشدارهای دریایی بابت برگزاری رزمایش در مدیترانه را به نشانه اشتیاق در حل تنش با یونان لغو کرد. این یک سامانه ارتباطی دریایی برای هشدار به کشتیهای مجاور مناطق حساس است. 

ترکیه قصد داشت همزمان با برگزاری یکی از مهمترین جشن‌های یونان، یک رزمایش در «دریای اژه» با مهمات واقعی برگزار کند.نیروی دریایی ترکیه اعلام کرده بود که قصد دارد  در دریای اژه و به سمت جنوب  شرقی مدیترانه یک رزمایش با مهمات واقعی برگزار کند. مکان برگزاری این رزمایش مجاور برخی جزایر یونان قرار داشت و درست در روز جشن ملی یونان به نام «آکسی» برگزار می‌شد.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان  و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه  به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند. این در حالی است که برخی منابع مطلع مدعی شدند که ترکیه رادارهای سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» خود را که از روسیه گرفته، فعال کرده است.