محکومیت کارمند کنسولگری آمریکا در ترکیه به همدستی با «تشکیلات گولن»

منابع خبری عصر سه شنبه  از محکومیت یک کارمند محلی کنسولگری آمریکا در ترکیه به اتهام همدستی با «تشکیلات گولن» خبر دادند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» دادگاهی در ترکیه روز سه شنبه یک کارمند محلی کنسولگری ایالات متحده در این کشور را به اتهام کمک به «یک گروه تروریستی» به زندان محکوم کرد. بنابر حکم صادر شده، این کارمند محلی به بیش از پنج سال حبس متهم شده است. «ناظم کانتورک» شهروند ترکیه شاغل در کنسولگری آمریکا در شهر «استانبول»، به اتهام کمک به تشکیلات گولن که به گفته آنکارا پشت کودتای نافرجام این کشور قرار داشت، به بیش از پنج سال زندان محکوم شد.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن (واعظ ترکیه‌ای مخالف دولت این کشور و ساکن آمریکا) و تشکیلات وابسته به او را تروریستی خوانده و عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ معرفی کرده و بارها از آمریکا استرداد او را خواستار شده اما آمریکایی‌ها به این خواسته‌ها بی‌توجهی کرده‌اند. بنا بر اعلام مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه، در این کودتای نافرجام که توسط تعداد از نظامیان ترکیه انجام شد ۲۵۱ نفر کشته و حدود ۲۲۰۰ نفر زخمی شدند.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه  چندی قبل در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که ۹۴،۹۷۵ نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.