درخواست مجدد گوترش برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ

 «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد امروز (یک‌شنبه) از درخواست آنتونیو گوترش برای پایان دادن به درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ خبر داد.

او از هر دو طرف درگیری در قره باغ خواست تا هر چه سریعتر و با حسن نیت گام‌های ملموس و روشنی را برای پایان دادن به درگیری و جنگ بردارند.

دوجاریک گفت: دو کشور باید اقداماتی را که پیش از این با کمک روسای گروه مینسک درباره آن‌ها به توافق رسیدیم اجرا کنند و برای پایان دادن به این درگیری به تعهدات قبلی خود پایبند باشند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از ادامه درگیری در منطقه ابراز تاسف و اعلام کرد که از فراخوان روسای گروه میانجی مینسک وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» برای آتش‌بس فوری بشردوستانه پشتیبانی می‌کند.

دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان چند روز پیش برای سومین بار با وساطت آمریکا توافقنامه آتش‌بس را امضا کردند، اما تنها چند دقیقه بعد از آنکه وارد فاز اجرایی شد یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

پیشتر کشور ارمنستان، آذربایجان را متهم کرده بود که از ارتش ترکیه و ظرفیت‌های آن در عملیاتی که در قره باغ در جریان است، استفاده می‌کند. این در حالی است که باکو و آنکارا این اتهامات را رد کرده و بر این مسئله پافشاری دارند که حمایت ترکیه از باکو، دارای نشان سیاسی و دیپلماتیک بوده و نظامی نیست.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده و سبب شده‌اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند؛ این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.