عدم توافق طرفین در پایان نشست سد «النهضه»

وزارت منابع آبی مصر چهارشنبه شب (دیشب) درباره نشست وزاری آب مصر، اتیوپی و سودان با هدف بررسی بهترین چارچوب برای مذاکرات جاری بر سر سد «النهضه» -با نظارت اتحادیه آفریقا - بیانیه‌ای صادر کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «الیوم السابع»، وزارتخانه مذکور پایان این نشست را اعلام و تصریح کرد، سه کشور یاد شده درباره شیوه تکمیل مذاکرات در مرحله آینده به نتیجه‌ای نرسیدند.

در ادامه این گزارش آمده، سه کشور مذکور توافق کردند که هر کدام گزارشی را برای آفریقای جنوبی به عنوان رئیس فعلی اتحادیه اروپا بفرستند؛ گزارشی که روند نشست‌ها و چشم‌انداز آنها درباره راه‌های اجرای برون‌رفت نشست سران اتحادیه آفریقا در این خصوص باشد، نشستی که در ۲۱ ژوئن و ۲۱ جولای برگزار و در آن قرار شد کشورهای سه‌گانه به توافق قانونی الزام‌آوری درباره پر کردن و راه‌اندازی سد النهضه برسند.

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق‌آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده‌ و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیزمی منصف به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی دیروز سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را در سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد دو کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای گریبان‌گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تعیین و تقسیم حق‌آبه نیل، تهدید کرده بود که اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

در سال گذشته (۱۳۹۸) چندین دو نشست میان طرف‌های مربوطه در این پرونده در آمریکا برگزار شد اما هیچ کدام از آنها به نتیجه قابل ذکری نرسید