فرانسه دشمن اسلام نیست

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در نامه‌ای به روزنامه‌ انگلیسی «فایننشال تایمز» اعتراض کرد که روز گذشته (چهارشنبه) با انتشار مقاله‌ای، وی را متهم کرده بود که با اهداف انتخاباتی و ایجاد جو ترس و سوء ظن نسبت به مسلمانان، به دنبال بدنام کردن و انگ زدن به مسلمانان فرانسه است.

روزنامه فایننشال تایمز روز گذشته (چهارشنبه) مقاله‌ای را منتشر کرده بود که ظاهراً پس از اعتراض رئیس‌جمهور فرانسه، آن را از وب‌سایت خود حذف کرد.

ماکرون در نامه خود به فایننشال تایمز تصریح کرد که فرانسه در حال نبرد با اسلام‌گرایی افراطی و نه اسلام است.

وی سپس در توجیه مواضع ضداسلامی خود در هفته‌های اخیر ادامه داد که حدود پنج سال است که فرانسه با موجی از حملات گروههای تروریستی به نام اسلامی که آنها تحریف کرده‌اند، مواجه است.

این مقام ارشد فرانسه سپس ادامه داد از سال ۲۰۱۵، زمینه‌های پروش گروههای تروریستی اسلام‌گرا در فرانسه ایجاد شده و در برخی مناطق خاص و از طریق اینترنت گروههای مرتبط با اسلام افراطی، نفرت از جمهوری فرانسه را به کودکان ما آموزش می‌دهند و از آنها می‌خواهند که به قوانین این کشور بی‌احترامی کنند و این چیزی است که من در یکی از سخنرانی‌هایم به عنوان «تجزیه‌طلبی اسلام‌گرایان» به آن اشاره کردم.

ماکرون سپس ادامه داد که با افراط‌گرایان اسلام‌گرا در حال نبرد است و هرگز با اسلام دشمنی و نبرد ندارد.

رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص تأکید کرد: «ما مخالف فریب، تعضب، افراط‌گرایی خشن هستیم و با مذهب مخالفتی نداریم».

رئیس‌جمهور فرانسه که مواضع اسلام‌ستیزانه وی موجب بروز خشم جامعه اسلامی شده بود، از اظهارات پیشین خود درباره اسلام عقب‌نشینی کرد و گفت: «من به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهم که مدعی شود که فرانسه یا دولت این کشور، نژادپرستی علیه مسلمانان را پرورش می‌دهد».

ماکرون سپس با تمجید از تمدن اسلامی ادامه داد: «فرانسه کشوری است آنچه را که به تمدن اسلامی مدیون است را می‌شناسد: ریاضیات آن، علوم آن، معماری آن همگی از آن برگرفته شده است و من ایجاد یک نهادی در پاریس برای نمایش این ثروت بزرگ (علوم اسلامی) را اعلام کردم».

وی در ادامه افزود: «فرانسه کشوری است که رهبران مسلمان در هنگام وقوع بدترین وقایع اظهارنظر می‌کنند و از طرفداران خود می‌خواهند با اسلام‌گرایی افراطی مبارزه کنند و از آزادی بیان دفاع کنند».

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش پایانی نامه خود با اشاره به این موارد تأکید کرد: «شاید کسی بتواند وانمود کند که این حقایق را نمی‌بیند اما نمی‌تواند به صورت نامحدود این مسائل را نادیده بگیرد».

چندی پیش به دنبال اقدام تکراری نشریه «شارلی ابدو» فرانسه، خشم جامعه مسلمانان برانگیخته شد اما ماکرون به جای عذرخواهی از مسلمانان در پی افزایش احساسات ضد فرانسوی در میان کشورهای اسلامی،  در توئیتر به دو زبان عربی و انگلیسی و در حمایت از این اقدام موهن به بهانه آزادی بیان گفته بود که هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد.

با این حال، پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظارات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، ماکرون در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود، گفت: «به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها (به این موضوع) دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم»