توافق اتیوپی و رژیم صهیونیستی برای همکاری در زمینه اطلاعات و امنیت

 «دیمیلش گبرمیشایل» مدیر کل دستگاه اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی با «گادی یوارکان» معاون وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی همکاری دوجانبه را بررسی کردند.

دو طرف درباره همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در شاخ آفریقا، تبادل اطلاعات و انتقال فنآوری توافق کردند.

دیمیلش گفت که همکاری بین اتیوپی و رژیم صهیونیستی در زمینه اطلاعات و امنیت نقش زیادی در امر مبارزه با تروریسم و تحقق ثبات و امنیت در منطقه شاخ آفریقا خواهد داشت.

معاون وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد که اتیوپی نقش بسزایی در حفظ صلح و ثبات در منطقه ایفا می‌کند و این رژیم به تقویت روابط با اتیوپی در مسائل امنیتی و اطلاعات علاقه دارد.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، دستگاه امنیت و اطلاعات ملی اتیوپی همچنین پیش‌بینی کرد که توافق همکاری دوجانبه با رژیم صهیونیستی بزودی اجرایی شود.

از سوی دیگر «دیمیکی میکونین» معاون نخست‌وزیر اتیوپی و گادی یوارکان روز جمعه(دیروز) درباره تقویت روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

یوارکان گفت که اسرائیل از اتیوپی در زمینه اجرای اصلاحات فراگیر حمایت می‌کند و با این کشور در زمینه فرهنگی، گردشگری، علوم و تکنولوژی همکاری دارد.

معاون نخست‌وزیر اتیوپی همچنین گفت که این کشور به تقویت روابط با اسرائیل پایبند است و از حمایت‌های این رژیم از اتیوپی قدردانی کرد.

سپتامبر گذشته نیز «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تقویت همکاری و افزایش ۱۰ برابری مبادلات تجاری فیمابین توافق کردند.

نخست‌وزیر اتیوپی در این باره گفته بود که کشورش تمایل دارد سرمایه‌گذاران اسرائیلی در بخش‌های اصلی از جمله آب و آبیاری و انرژی در اتیوپی سرمایه‌گذاری کنند و نتانیاهو نیز تأکید کرد که تل‌آویو به تقویت همکاری با اتیوپی علاقه‌مند است.