سرمایه گذاری هیاتی از وزرای سعودی در عراق!

 پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که یک هیات وزارتی سعودی امروز برای برگزاری نشست‌های کمیته هماهنگی عراق و عربستان وارد بغداد شده است.

وی که به نامش اشاره نشده، افزود: این هیات متشکل از تعدادی از وزرا از جمله وزیر انرژی و نماینده وزارت سرمایه‌گذاری عربستان است.

به گفته این منبع، سفیر عربستان در بغداد نیز در این نشست‌ها حضور خواهد داشت.

سفر این هیات سعودی به بغداد درحالی صورت می‌گیرد که در دو هفته اخیر نگرانی‌های محافل مختلف عراق نسبت به انتشار گزارش‌هایی از احتمال واگذاری میلیون‌ها هکتار از بیابان‌های استان‌های «الانبار، نجف، المثنی و بصره» به عربستان برای سرمایه‌گذاری در آنها و عواقب و پیامدهای منفی اقتصادی، سیاسی، امنیتی، و دینی این اقدام بالا گرفته است.

عراق و عربستان سعودی در راستای کمیته مشترک دو جانبه در ۱۴ اکتبر گذشته (۲۳ مهرماه ۹۹) در ریاض برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری عربستان در طرح‌های مختلف در عراق پرده برداشته شد و «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودیها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سخن گفت.

محافل سیاسی عراق به پیشینه بد عربستان در برخورد با کشورشان بعد از سرنگونی رژیم صدام اشاره می‌کنند و معتقدند که ریاض در طول دوره پس از سقوط صدام نسبت به فرایند سیاسی این کشور موضع منفی اتخاذ کرد و کارشکنی‌های زیادی در قبال نظام جدید سیاسی این کشور انجام داد و تا سالها از حضور دیپلماتیک در بغداد خودداری کرد.

این محافل نگران آن هستند که عربستان در قالب سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق در نهایت نظام سیاسی این کشور را زیر فشار قرار دهد و درصدد باج‌خواهی برآید.

در بحث امنیتی نیز محافل امنیتی عراق از برهم خوردن ثبات و امنیت کشورشان با ورود عربستان نگران هستند و به پیشینه این کشور اشاره می‌کنند و می‌گویند که عربستان در طول سالهای گذشته هزاران عنصر تروریست از جمله بیش از ۱۵ هزار تروریست انتحاری را وارد عراق کرد که دست به کشتار ملت این کشور زدند و حالا چطور چنین کشوری خیرخواه عراق شده است.

اما محافل اقتصادی عراق نیز از زاویه خود به موضوع سرمایه‌گذاری عربستان در کشورشان نگاه می‌کنند و آن را تهدید کننده منابع آبی زیرزمینی کشورشان می‌دانند و نسبت به ماهیت چنین قراردادی با عربستان تردید دارند.

با اینحال،‌ وجود عتبات مقدسه شیعیان در شهرهای کربلای معلی و نجف اشرف نیز یکی دیگر از ابعاد نگرانی درخصوص حضور پر رنگ عربستان در جنوب و مرکز عراق از طریق سرمایه‌گذاری است.