انگلیس بایدن را برنده انتخابات آمریکا می داند

 دومنیک راب، وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه لندن نمی‌خواهد درگیر مسائل داخلی آمریکا شود، گفت: از نظر ما روشن شده است که نتیجه انتخابات قطعی است.

بر این اساس، دومنیک راب با بیان اینکه کشورش مشتاق همکاری با رئیس جمهور جدید آمریکاست، افزود: امیدوارم همکاری نزدیک میان دو طرف با رهبری جدید در آمریکا از جمله در تولید واکسن کرونا و نیز حضور فعال در نشست تغییرات اقلیمی که قرار است در انگلیس برگزار شود، ادامه یابد.

وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: دولت، نگرانی‌های رهبری جدید آمریکا بر سر برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و دغدغه‌های صلح در ایرلند شمالی را در نظر خواهد گرفت.

قبلاً جو بایدن که ایرلندی تبار است تلویحاً به دولت انگلیس درباره پرهیز از هر گونه اقدامی که در روند اجرای برگزیت منجر به خدشه دار شدن صلح میان دو ایرلند شود، هشدار داده بود. پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا و کامالا هریس، معاون وی تبریک گفت و با بیان اینکه آمریکا یکی از بهترین متحدان بریتانیاست بر آمادگی دولتش برای همکاری نزدیک با آمریکا تاکید کرد.

برخی کارشناسان با توجه به رابطه نزدیک ترامپ با نخست وزیر انگلیس، معتقدند رفتن ترامپ موقعیت دولت جانسون را تضعیف کرده و به ویژه با از دست دادن حمایت‌های ترامپ در روند اجرای برگزیت و پس از آن او مجبور خواهد شد از برخی مواضع گذشته اش در این باره عقب نشینی کند که این امر در نهایت، تا حدود زیادی به نفع اتحادیه اروپا خواهد شد.