تا مراسم تحلیف چه اتفاقاتی در پیش است؟

 اگرچه «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات‎ اکنون رییس جمهوری منتخب است، اما هنوز چند مرحله از روند انتخابات الکترال کالج (مجمع گزینندگان) آمریکا باقی مانده است. هرچند پیش بینی می‌شود که بایدن در این مراحل هم پیروز شود، اما چند مورد دیگر باید قبل از رسمی شدن ریاست جمهوری وی اتفاق بیفتد. مراحل مذکور از این قبیل است؛

هنگامی که شهروندان آمریکایی به یک نامزد ریاست جمهوری رای می‌دهند، آن نامزد در حقیقت آرای الکترال آن ایالت را نیز از آن خود می‌کند. درواقع مجمع گزینندگان در بیشتر موارد متعهد به حمایت از نامزد انتخابی رای دهندگان هستند و تعداد رای دهندگان آرای الکترال هر ایالت را مشخص می‌کند.

۸ دسامبر (۱۸ آذر): این تاریخ آخرین مهلت حل اختلافات انتخاباتی در سطح ایالت‌ها است. در این تاریخ قرار است که تمام بازشماری‌ها و دادگاه‌های ایالت‌ها درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسند.

۱۴ دسامبر (۲۴ آذر): مجمع گزینندگان از طریق رای گیری بر روی کاغذ در مرکز ایالت خود و همچنین در ناحیه کلمبیا رای می‌دهند. در حالی که مقر دولت ایالات متحده واشنگتن دی سی است، اما اینجا در واقع یک ایالت نیست. سی و سه ایالت همراه با واشنگتن دی سی قانون یا مقررات حزبی دارند که مجمع گزینندگان را مجبور می‌کنند به همان روشی که مردم در این ایالات رای دادند، رای دهند. در برخی ایالت‌ها، اگر خطایی از سوی یکی از اعضای منتخب مجمع گزینندگان رخ دهد، برای آن‌ها جانشینی در نظر گرفته شده و یا مجازات می‌شوند.

۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی): مجلس و سنا جلسه مشترکی برای شمارش آرا الکترال انتخاباتی برگزار می‌کنند. اگر یکی از دو رقیب انتخاباتی ۲۷۰ رای انتخاباتی یا بیشتر کسب کرده باشد، «مایک پنس» معاون رییس جمهوری کنونی نتایج را اعلام می‌کند.

اگر هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری دستکم ۲۷۰ رای الکترال را کسب نکند، مجلس می‌تواند بر اساس دوازدهمین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا تصمیم گیری در مورد انتخابات را انجام دهد و در صورت نیاز رییس جمهوری براساس اکثریت آرای بدست آمده انتخاب می‌شود. اما بی‌تردید چنین اتفاقی در سال ۲۰۲۱ رخ نخواهد داد زیرا بایدن به راحتی آستانه ۲۷۰ رای را رد کرده و ۲۹۰ رای الکترال بدست آورده است.

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۱ بهمن): رییس جمهوری منتخب در روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری سوگند یاد می‌کند و رییس جمهوری که باید کناره گیری کند (ترامپ) از رییس جمهوری منتخب در کاخ سفید استقبال می‌کند. سپس در مراسمی که به طور سنتی همه روسای جمهوری پیشین حضور دارند، رییس جمهوری منتخب سوگند یاد می‌کند. ریاست این مراسم برعهده رییس دادگاه عالی کشور است که اکنون «جان رابرتز» این سمت را برعهده دارد.

وضعیت بازی در ایالت‌های کلیدی

اگرچه انتخابات به نفع بایدن اعلام شده است، اما شمارش آرا همچنان ادامه دارد. بایدن در پنسیلوانیا با ۴۱هزار و ۲۳۳ رای و در نوادا با ۲۷ هزار و ۵۳۰ رای پیشتاز است. این ایالت‌ها ۲۶ رای الکترال را در اختیار دارند.

در جورجیا که رقابت بسیار تنگاتنگ بود، درخواست بازشماری آرا داده شده است. در این ایالت بایدن ۱۰ هزار و ۱۹۵ رای را از آن خود کرده است و بعید به نظر می‌رسد با بازشماری آرا چیزی تغییر کند. طی ۲۰ سال گذشته و در پنج هزار و ۷۷۸ انتخابات ایالتی در آمریکا، ۳۱ بازشماری مجدد آرا صورت گرفته است. در این مدت تنها سه نتیجه پس از بازشماری آرا تغییر کرده است.

در آریزونا از مجموع سه میلیون و ۳۰۰ هزار رای کسب شده، بایدن تنها ۱۸ هزار و ۷۱۳ رای کسب کرده و «جو جورگنسن» نامزد حزب لیبرتارین تاکنون ۴۹ هزار و ۳۶۶ رای بدست آورده است. بنابراین اگر کسانی که به جورگنسن رای داده بودند، دونالد ترامپ را انتخاب می‌کردند، این ایالت به نفع ترامپ قرمز رنگ می‌ماند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در تاریخ سه شنبه سه نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد، در نهایت با اعلام پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در روز شنبه (۱۷ آبان) به پایان رسید.