توافق ارمنستان با روسیه و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ قره‌باغ

 نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان طی بیانیه‌ای از امضا توافقنامه با دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان درباره پایان جنگ در منطقه قره‌باغ خبر داد.

وی با بیان این موضوع اظهار کرد: تصمیم آتش‌بس برای همه مردم ما و خود من سخت و دردناک است.

پاشینیان افزود: این موضوع تا زمانی که طرف مقابل اذعان به شکست نکند، یک پیروزی محسوب نمی‌شود و ما هرگز این موضوع را نمی‌پذیریم که باخته‌ایم بلکه در حقیقت این موضوع آغازی برای عصر وحدت ملی برای ما است.

نخست‌وزیر ارمنستان ضمن تقدیر از شهدای این جنگ، گفت: در برابر شهدای همه شما زانو می‌زنم.

این در حالی است که تنها چند دقیقه پس از اظهارات پاشینیان، و اعلام توافق میان سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ در قره‌باغ، برخی منابع خبری از وقوع انفجار در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خبر دادند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پی اعلام بیانیه آتش بس میان کشورش و ارمنستان ضمن ابراز خوشحالی از پایان جنگ، گفت: امروز یک روز تاریخی برای مردمان جمهوری آذربایجان است و به این پیروزی که کسب شد، افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای انعقاد این توافق آتش بس تشکر می‌کنیم.

علی اف تاکید کرد: دو کشور روسیه و ترکیه بصورت مشترک فعالیت حفاظت از صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عهده می‌گیرند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این راستا با اشاره به استقرار نیرو‌های حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی، اظهار کرد: طبق بیانیه مشترکی که ساعاتی پیش به امضا رسید، نیرو‌های حافظ صلح قرار است در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر شوند.

وی افزود: این توافق آتش‌بس جدید، می‌تواند شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران در منطقه قره‌باغ کوهستانی را فراهم کند.

پوتین گفت: دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مناطقی که تحت کنترل دارند باقی می‌مانند.

برخی از مفاد توافق آتش بس میان دو کشور جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ به شرح زیر است:

آتش‌بس بین دو کشور در ۱۰ نوامبر و از ساعت ۲۱ به وقت گرینویچ آغاز می‌شود.

نیرو‌های ارمنستان از مناطق خارج از قره‌باغ کوهستانی عقب‌نشینی می کنند.

نیرو‌های حافظ صلح روسیه در کریدور لاچین مستقر خواهند شد.

تظاهرات در ایروان علیه پاشینیان

پس از اعلام خبر آتش بس میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سوی پاشینیان، برخی از رسانه‌ها از شکل‌گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری ارمنستان خبر دادند.

براین اساس، معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس کشورشان و جمهوری آذربایجان، خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شدند.