اختلافات سیاسی شدید بین برادران الحریری

منبعی صهیونیست از وجود اختلافات بسیار جدی بین «بهاء الحریری»، فرزند ارشد «رفیق الحریری» و « سعد الحریری »، برادر کوچک بهاء و نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در لبنان   خبر دادند.

«باراک راوید»، روزنامه‌نگار صهیونیست امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری-تحلیل «آکسیوس» گفت که بهاء در گفت‌وگویی که با او داشته، گفته است اختلافات سیاسی بسیار بزرگ و آشکاری بین او و برادرش سعد وجود دارد و برادرش نباید در تشکیل دولت جدید، دست به «معاملات سیاسی» با حزب‌الله بکند.

بهاء الحریری که به نوشته روزنامه العرب (چاپ لندن) خودش را برای جانشینی پدرش مُحق‌تر از سعد می‌داند، در این گفت‌وگو مدعی شده است که به دنبال خدمت به لبنان است و کسی چون او در این سن نمی‌تواند «بنشیند و دست روی دست بگذارد و کاری انجام ندهد».

برادر حریری اوضاع در لبنان بعد از یک سال تظاهرات و انفجار بندر بیروت نگران کننده دانسته و گفته است  که این کشور عربی در لبه پرتگاه قرار گرفته است. به گفته او، شرایط لبنان بعد از انفجار مهیب بندر بیروت او را بر آن داشته است همه توان خود را برای لبنان به کار بگیرد.

بهاء الحریری با بیان اینکه تمایلی برای به‌دست آوردن منصب سیاسی ندارد، گفته است: «از اینکه برادرم در هفته‌های آینده دولتی تشکیل بدهد که حزب‌الله بر آن سیطره داشته باشد، بسیار نگرانم».

او گفته است که دولت لبنان باید جنبش حزب‌الله را «تروریستی» اعلام کند  و شراکت دادن این جنبش در دولت «اشتباه بزرگی» است؛ چرا که به تعبیر وی طی این مدت، دولت‌هایی که با این حزب مشارکت داشته‌اند شکست خورده‌اند.

بهاء الحریری مدعی است که در صورت تشکیل دولت با مشارکت حزب‌الله، باعث خواهد شد که کشورهای عربی خلیج فارس و جامعه جهانی از این دولت حمایت گسترده نکنند و در نتیجه، این دولت توانایی پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی و سیاسی موجود در لبنان را نیز نخواهد داشت.

برادر سعد الحریری همچنین خواستار تشکیل دولت غیر فرقه‌ای و خلع سلاح گروه‌های مسلح از جمله حزب‌الله لبنان شده است. او همچنین گفته است که لبنان و رژیم اسرائیل باید اختلافات مرزی و زمینی خود را کنار بگذارند و به سمت توافق صلح حرکت کنند.

سعد الحریری که پیشتر در چند نوبت موفق به تشکیل کابینه شده است، بعد از ناکامی مصطفی ادیب در تشکیل کابینه، از سوی پارلمان لبنان مأمور به تشکیل کابینه جدید شده است.