تلاش عربستان برای جلوگیری از تحریم اجلاس گروه ۲۰

 عربستان سعودی در حال بررسی آزادی فعالان زن از جمله « لجین الهذلول» قبل از برگزاری ا جلاس 20 در نوامبر سال جاری است .

 روزنامه «گاردین» انگلیس به نقل از «خالد بن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» ، سفیر عربستان در انگلیس نوشت که عربستان قبل از میزبانی اجلاس 20 ، در حال بررسی آزادی فعالان زندانی از جمله لجین الهذلول است که از دو هفته پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

خالد بن بندر اظهار داشت که دادگاه‌های سعودی، فعالان را به دلیل دفاع از حق رانندگی برای زنان دستگیر کردند و در وزارت امور خارجه عربستان سعودی بحث بر سر اینکه آیا ادامه بازداشت آنها صدمه سیاسی به عربستان است یا نه، صورت گرفته، ادامه دارد.

با نزدیک شدن به زمان اجلاس گروه 20 در 21 و 22 نوامبر سال جاری، انتقادات و فشارهای بین‌المللی بر عربستان به دلیل کارنامه سیاه این کشور در زمینه حقوق بشر افزایش یافته است؛ به ویژه اینکه توانمندسازی زنان یکی از موضوعاتی خواهد بود که اجلاس گروه 20 آن را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ چراکه عربستان به بازداشت فعالان حقوق بشر  ادامه می‌دهد.

لجین الهذلول در اعتراض به وضعیت خود در زندان «الحائر» دست به اعتصاب غذا زده است.

کمیته حقوق زنان سازمان ملل هفته گذشته نسبت به وضعیت سلامتی وی ابراز نگرانی کرد.

 لجین الهذلول در ماه اکتبر گذشته جایزه‌ای از سازمان بین‌المللی «نورماندی» در فرانسه به نام «جایزه آزادی» با حضور هزار نفر از 81 کشور دریافت کرد که این جایزه به خواهرانش « علیاء» و « لینا» تحویل داده شد.

لجین در 31 ژوئیه 1989 متولد شد و یک فعال حقوق بشر سعودی در زمینه حقوق زنان است. وی تحصیلات خود را در رشته ادبیات فرانسه در دانشگاه بریتیش کلمبیا به اتمام رساند و مجله « عربین بیزینس» وی را به عنوان سومین زن قدرتمند جهان عرب در سال 2015 معرفی کرد.

الهذلول در اواسط ماه مه 2018 به همراه 10 فعال حقوق بشر دیگر در عربستان سعودی دستگیر شد ، در حالی که سازمان های حقوق بشری اعلام کردند که وی مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است.

خانواده الهذلول اعلام کردند که از شرایط موجود و وضعیت سلامتی لجین نگرانند؛ چراکه منع آن‌ها از ملاقات وی شبیه دوره ای است که تحت شکنجه قرار داشت.

گزارش‌های حقوق بشر در آن زمان دستگیری لجین را نقض قانون ممنوعیت رانندگی زنان (درواقع آزادی زنان) در عربستان دانسته اند.

عربستان با این وجود که بارها متعهد به اجرای قوانین درکشورش شده اما هربار با نقض آنها و سرکوب آزادی بیان با موجی از انتقادات بین‌المللی و سازمان های حقوق بشری روبه رو بوده است.