امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات «مبالغه‌آمیز» است

همزمان با شدت گرفتن اختلافات در آمریکا بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دانشیار کالج دانشگاهی لندن نگرانی‌ها درباره امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات را «مبالغه‌آمیز» خواند و بر قدرت «نهادهای آمریکایی» برای کنار زدن او تاکید کرد.

مرکز مطالعات آمریکای دانشگاه «مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن» با توجه به ادامه جنجال‌ها در آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به سراغ یک استاد دانشگاه و کارشناس مطالعات آمریکا رفته و نظر او را درباره این انتخابات جویا شد.

«توماس گیفت» دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) انگلیس و مدیر مرکز مطالعات سیاست آمریکا در این دانشگاه، معتقد است: «بایدن انتخابات را پیروز شد اما دموکرات‌ها دچار چند دستگی هستند و ترامپیسم قرار نیست جایی برود».

گیفت که استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکای دانشگاه «مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن» هم هست، توضیحاتی درباره بحران موجود در آمریکا به دلیل اعلام پیروزی بایدن و تاکید ترامپ بر پیروزی خودش و بروز تقلب گسترده در این انتخابات پرداخت.

مرکز مطالعات آمریکای مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن از این استاد دانشگاه سوال کرد: «نکته اصلی انتخابات ۲۰۲۰ که توجه شما را جلب کرد، چیست؟»

گیفت گفت: «آنچه که بیشتر از هر چیز دیگری مرا تحت تاثیر قرار داد این است که برخلاف (انتخابات ریاست جمهوری) ۲۰۱۶، ترامپ بار دیگر توانست فراتر از توقعات نظرسنجی‌‌کنندگان عمل کند. به رغم اینکه در کاخ سفید او به وفور بحران و اقدامات ناصواب وجود داشت، ترامپ توانست حدود 8.5 میلیون رای بیشتر از آرایی که چهار سال قبل کسب کرده بود، به دست آورد».

به گفته او، اگر چه نتایج انتخابات (۲۰۲۰) قابل تفسیر است اما سخت است که این نتایج را پس زدن گسترده یک رئیس‌جمهور مستقر غیر محبوب بخوانیم....رقابت (انتخاباتی) بسیار بیشتر از آن چیزی که موسسات نظرسنجی اعلام کرده بودند، رقابتی بود».

مدیر مرکز مطالعات سیاست آمریکا کالج دانشگاهی لندن افزود: «اگر (همه‌گیری و شیوع) کووید-19 اتفاق نمی‌افتاد و اقتصاد آمریکا به همان قدرتی که قبل از همه‌گیری بود ادامه می‌یافت، این موضوع که شاهد نسخه جایگزین در انتخابات می‌بودیم که در آن ترامپ بالا می آمد، حرف باطلی نبود».

از استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکای مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن سوال شد: «درسی که جمهوری‌خواهان از نتیجه انتخابات خواهند گرفت، چیست؟»

گیفت گفت: «ترامپ شاید ژانویه پیش رو اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید (دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا) را ترک کند اما به نظر نمی رسد که "ترامپیسم" به این زودی‌ها کنار برود. حزب جمهوری‌خواه تکامل خواهد یافت و رهبران جدیدی ردای آن را خواهند پوشید اما قطعا این حزب مولفه‌های ترامپی را حفظ خواهد کرد. این موضوع به دو دلیل صادق است، اول اینکه بسیاری از رای‌دهندگان محافظه‌کار در سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای دادند و همچنین (دوم اینکه)  بسیاری از جمهوری‌خواهانی که در انتخابات تازه در سنا و مجلس نمایندگان پیروز شدند، بدون عذرخواهی و هیچ واهمه‌ای با مواضع ترامپی وارد کارزار شده بودند».

وی افزود: «البته اگرچه ترامپ شاید به خاطر شخصیتش و صفاتی که معرف تابوشکنی‌های اوست، اقداماتی از قبیل هجمه او علیه نخبگان و گفتن حرف‌هایی که اکثر سیاستمداران چنین حرف‌هایی را نمی‌زنند و همچنین تیره کردن خط تمایز بین حقیقت و افسانه، فردی منحصر به فرد باشد اما محتمل است که تسلط و چنبره او (بر حزب جمهوری‌خواه) در دوره فراتر از چرخه انتخاباتی جاری ادامه یابد».

مرکز مطالعات آمریکای مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن از گیفت سوال کرد: «درسی که دموکرات‌ها از نتیجه این انتخابات می‌گیرند، چیست؟»

او در جواب گفت: «دموکرات‌ها باید با این موضوع گلاویز بشوند که چرا به رغم مواجهه آنها با همه‌گیری مدیریت نشده (ویروس کرونا توسط دولت ترامپ در آمریکا)، یک اقتصاد روی لبه پرتگاه و پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران درباره ایجاد (پیروزی) "موج آبی"(رنگ انتخاباتی دموکرات‌ها)، حزبشان در مجلس نمایندگان آمریکا کرسی‌هایی را از دست داد و بعید است که بتواند سنا را بازپس بگیرد».

گیفت ادامه داد: «به رغم پیروزی بایدن، دموکرات‌ها نمی‌توانند درباره نمایششان در رقابت انتخاباتی از خود بیخود شده و به وجد بیایند. اکنون سوال این است که درس‌های عبرتی که این حزب از ۲۰۲۰ می‌گیرد، چه هستند؟ بسیاری از دموکرات‌های میانه‌رو بخش زیادی از هفته اخیر را صرف متهم کردن بخشی از این حزب به عاجز بودن در برابر سوق دادن بیش از حد حزب به سمت چپگرایی کرده‌اند. پیشروها اما میانه‌روها را متهم کرده‌اند که بیش از حد مشغول همراهی کردن با افراد متمول حومه شهرها بوده‌اند. هر چه از این منازعه بیرون بیاید، مشخص است که حزب دموکرات به شدت دچار چنددستگی است».

سوال آخر مرکز مطالعات آمریکای مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن از استاد مدعو خود به موضوع جنجال‌ها درباره احتمال عدم پذیرش پیروزی جو بایدن در انتخابات از سوی ترامپ اختصاص دارد.

در این پرسش آمده است: «امتناع ترامپ برای پذیرش شکست، در حال حاضر چه معنایی برای دموکراسی آمریکا دارد؟»

دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه «کالج دانشگاهی لندن» معتقد است: «پاسخ کوتاه به این سوال آن است که این موضوع نه فقط مخرب است بلکه خطرناک هم هست. البته ما با توجه به اینکه ترامپ برای ماه‌هاست که دارد این پاسخ را می‌دهد (بر پیروزی خودش در انتخابات و عدم پذیرش شکست تاکید کرده است) و این یعنی که ما نباید در حال حاضر این این موضوع شگفت زده بشویم».

گیفت ادامه داد: «در نهایت باید گفت که اظهارنظرهای در لفافه ترامپ که در آنها او می‌گوید اتاق بیضی‌شکل را ترک نخواهخد کرد، تنها لفاظی است و بیشتر تاکتیکی سیاسی است که هدف از آن به جوش آوردن پایگاه رای او است تا اینکه بخواهد یک تهدید واقعی باشد. البته این بدان معنا نیست که لفاظی ترامپ توجیه‌پذیر است اما در خصوص نگرانی درباره اینکه ترامپ از کنار رفتن امتناع خواهد کرد و آمریکا را به سمت یک بحران تمام عیار قانون اساسی هل خواهد داد، مبالغه شده است».

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: «ایالات متحده یک تاریخ طولانی از برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه و همچنین ارجاع مردمی به نتایج انتخاباتی دارد. ترامپ شاید نخواهد (قدرت ریاست جمهوری) را رها کند اما خوشبختانه نهادهای آمریکا قوی‌تر از هر رهبری در این کشور هستند».

مرکز مطالعات آمریکای مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن بعد از ذکر نظرات توماس گیفت دانشیار علوم سیاسی در کالج دانشگاهی لندن (UCL) انگلیس و مدیر مرکز مطالعات سیاست آمریکا این دانشگاه پی‌نوشتی درباره این نظرات منتشر کرد.

این مرکز در پی‌نوشت خود تصریح کرد: «این مقاله بیانگر نظرات مولف (توماس گیفت)  است و موضع مدرسه اقتصاد لندن و یا مرکز مطالعات آمریکا (مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن) نیست».