عصبانیت کلی کرافت از انتقادات مطرح‌شده از سوابق حقوق بشری آمریکا

«کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه عصبانیت خود را از انتقادت مطرح شده از سوابق این کشور در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ابراز کرد.

کلی کرافت در توئیتر نوشته است: «این هفته، آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از سوی چین، ایران، سوریه و سایر رژیم‌های ریاکار مورد حمله قرار گرفت. این کشورها از این فرصت برای انتقاد از کارنامه حقوق بشر آمریکا انتقاد کردند، در حالی که خودشان خودسرانه اقدام به دستگیری، بازداشت، سرکوب و قتل شهروندان مشتاق آزادی می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «این استادنداردهای دوگانه، ضرورت وجود یک مکانیسم قانونی در مورد حقوق بشر بین‌المللی را ایجاب می‌کنند. شورای فعلی حقوق بشر با این مسئله فاصله دارد و از همان کشورهایی که می‌‌خواهند رفتارهای نادرستشان را پنهان کنند استقبال می‌کند. آیا ملت‌های مسئول حالا بر سر ضرورت تغییر این مکانیسم اتفاق‌نظر دارند؟»

کشورهای مختلف در نشست حقوق بشری سازمان ملل متحد که دوشنبه برگزار شد از سوابق آمریکا در نقض حقوق بشر انتقاد کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سوابق حقوق بشری تمامی اعضای سازمان ملل را بررسی می‌کند و در جلسه روز دوشنبه این موضوع برای آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. ۱۲۰ کشور در این جلسه ۱۵۰ دقیقه‌ای سوابق حقوق بشری آمریکا را مورد بررسی قرار دادند.

زندانی کردن کودکان مهاجر و قتل شهروندان غیرمسلح سیاه‌پوست در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از جمله موضوعاتی بود که در صدر انتقادات از آمریکا قرار داشت.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسه روز دوشنبه گفت: «نقض فاحش حقوق بشر توسط آمریکا باید متوقف شود و این کشور باید به نژادپرستی سیستماتیک پایان داده و حمایت از ظلم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را متوقف کند.»

نماینده روسیه گفت: «ما از آمریکا می‌خواهیم آزادی بیان و رسانه‌ها را تضمین کرده و شرایط لازم را برای روزنامه‌نگاران فراهم کند تا آنها بتوانند کارشان را انجام دهند.»

این جلسه در حالی برگزار شد که ترامپ دو سال پیش با ادعای «ضد اسرائیلی» بودن محتوای جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل، عضویت آمریکا در آن را لغو کرده است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶، آمریکا سیاست‌های سختگیرانه‌ای علیه پناه‌جویان اتخاذ کرده است.

گفته می‌شود شمار زیادی از پناه‌جویان در کمپ‌های پرجمعیت مرزی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و دیگر بیماری‌های عفونی جان باخته‌اند. همچنین نیروهای مرزی اقدام به جدا کردن کودکان پناهجویان از والدینشان کرده و در مواردی رحم‌های زنان را با عمل جراحی خارج کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است دولت فدرال آمریکا کودکان مهاجر را روزها و حتی هفته‌ها تحت مراقبت پیمانکاران بدون مجوز در هتل‌ها رها می‌کند. به گفته فعالان حقوق بشر، اطلاعات شخصی این کودکان در سیستم‌های رایانه‌ای معمول ثبت نمی‌شود و به همین دلیل ردیابی آن‌ها آسان نیست.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ماه ژوئن از دولت به دلیل این دستورات شکایت کرد. دولت آمریکا در مجموع از ۲۰ مارس، ۱۵۹ هزار مهاجر و ۷۶۰۰ خانواده را اخراج کرده است.

از سوی دیگر، پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح در شهر مینیاپولیس آمریکا، جنبش بزرگی با نام «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در اعتراض به خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور به راه افتاده است که همچنان ادامه دارد و قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس و سفیدبرتر پنداران را برجسته کرده است.