بایدن به عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو سرعت می‌بخشد

 «مارک اشنایر» خاخام صهیونیستی-آمریکایی تأکید کرد که مواضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در قبال مسئله فلسطین، در مقایسه با دونالد ترامپ به حکام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نزدیک‌تر است.

اشنایر در مصاحبه با روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» گفت که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را تسریع خواهد کرد.

پایگاه خبری «عربی-۲۱» ضمن ترجمه این مصاحبه، به نقل از این خاخام گزارش داد، انتخاب بایدن می‌تواند سبب گسترش افق تداوم مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و فلسطین شود.

وی ادعاد کرد: «بایدن شخصی است که فلسطینی‌ها [مقامات تشکیلات خودگردان در رام الله] به او احترام می‌گذارند و تجربه خوبی با او دارند. آنان احساس می‌کنند که وی دیدگاهشان را درباره مذاکرات صلح با اسرائیل، درک می‌کند».

اشنایر مشاور« حمد بن عیسى آل خلیفة» پادشاه بحرین است. مجله نیوزویک او را یکی از ۵۰ خاخام ذی‌نفوذ در آمریکا می‌داند و از او به عنوان خاخامی یاد می‌شود که بیشترین رابطه را با حکام عرب حاشیه خلیج فارس دارد.

این خاخام صهیونیست مدعی شد، انتخاب بایدن، «فرصتی مهم» برای [مقامات تشکیلات خودگردان] فلسطین است تا آنان را به میز مذاکره بازگرداند.

وی درباره تأثیر انتخاب بایدن بر روابط ریاض-تل‌آویو هم گفت: «پس از مدت کوتاهی خواهیم دید که سعودی‌ها روابط خود را با اسرائیل عادی می‌کنند. لذا تأثیر بایدن تدریجی خواهد بود».

در همین ارتباط، کارشناسان و تحلیلگران فلسطینی شامگاه سه‌شنبه هفته جاری نشستی تحت عنوان «پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و بازتاب آن بر مسئله فلسطین» برگزار و تأکید کردند که بایدن یک صهیونیست است و برای حل مسئله فلسطین، هیچ حسابی بر روی وی باز نخواهند کرد