خوش‌خدمتی امارات به اشغالگران صهیونیست

 توافق عادی‌سازی میان امارات با رژیم صهیونیستی منجر به ایجاد تنش‌هایی در مسجد الاقصی شده است و همانطور که مشخص شد یکی از اهداف این توافق‌نامه حضور نمازگزاران اماراتی در مسجدالاقصی است. همین امر موجب واکنش شدید فلسطینیان شد که ماه گذشته بازدید کنندگان اماراتی را از مسجدالاقصی اخراج کردند.

 حقوق فلسطینی‌ها ، عرب‌ها و مسلمانان در مسجد الاقصی در میان هیاهوی رسانه‌ها درباره توافق عادی سازی امارات با رژیم صهیونیستی نقض می‌شود. علاوه بر توافق عادی‌سازی در طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» که آمریکا در اوایل سال جاری منتشر کرد اشاره شده که «افراد از هر مذهبی» می‌توانند در مسجدالاقصی آداب مذهبی خود را ادا کنند که گویا در آن تنها به مسلمانان اجازه اقامه نماز داده نمی‌شود.

تصمیم امارات برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا واکنش فلسطینیان را برانگیخت؛ همه آن‌ها بنرهای بزرگی در مسجد الاقصی علیه « محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با شعار «محمد بن زاید خائن» آویختند و عکس‌های وی را آتش زدند .همچنین مفتی قدس اشغالی طی صدور فتوایی مسلمانان را از ادای نماز در مسجد الاقصی در چارچوب توافق امارات با رژیم صهیونیستی منع کرد.

پس از آن «جرد کوشنر» مشاور « دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا مسلمانان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تشویق کرد تا وارد مسجدالاقصی شوند و ادعا کرد: آنگونه که فلسطینیان گمان می‌کنند مسجدالاقصی در خطر نیست. گفته می‌شود مقامات صهیونیستی و آمریکایی در خصوص بازدید سالانه دو میلیون مسلمان از قدس اشغالی بحث کرده‌اند که بیشتر آنها با شعار «صلح مذهبی» از مسجد الاقصی بازدید می‌کنند.

«خالد ابوعرفه» ، وزیر پیشین امور قدس اشغالی گفت: توافق‌نامه رژیم اسرائیل و امارات موجب تنش در موقوفات اردن و در میان فلسطینی‌ها شده؛ چرا که هدف از این توافق‌نامه اعطای نقش جدیدی به امارات در داخل مسجدالاقصی است.

 وی افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی با ایجاد جاده‌های جدید ، مسدود کردن خیابان‌ها و محدود کردن مسیر ورود گردشگران اماراتی از طریق راهنمایان تور یهودی، اقدامات امنیتی را برای محافظت از گردشگران اماراتی انجام خواهد داد.

کاملا واضح است که همه مقامات عرب که از مسجد الاقصی بازدید می‌کنند تحت نظارت رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهند بود. در سال‌های اخیر، رژیم غاصب اسرائیل تعدادی از وزرای خارجه عرب را که از مسجد الاقصی بازدید کرده بودند ، از جمله «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در سال 2018 را پذیرفت.

اما فلسطینیان قدس اشغالی را فراموش نکرده‌اند. آن‌ها در برابر خائنانی که قصد اشغال مسجد الاقصی را دارند ایستاده‌اند؛ همانطور که سال گذشته « محمد سعود» وبلاگ‌نویس سعودی را از مسجدالاقصی بیرون راندند. فلسطینی‌ها همچنین در سال 2003 « احمد ماهر» وزیر خارجه سابق مصر را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند و وی را « خائن» خواندند.

«احمد ابو حلبیه» ، رئیس کمیته قدس اشغالی در شورای قانونگذاری فلسطین ، به سایت « میدل ایست آی» گفت : برنامه اسرائیل در راستای تأیید عادی سازی کامل با امارات متحده عربی با شرایط اقامه نماز در مسجد الاقصی است. با وجود این توافق‌نامه فلسطینیان به اماراتی‌ها و دیگران اجازه نمی‌دهند که با استفاده از مذهب برای مشروعیت بخشیدن به توافق باطل خود با رژیم صهیونیستی ، حرمت مقدسات مسجدالاقصی را از بین ببرند.

در بیانیه مشترک آمریکا و امارات و رژیم صهیونیستی در راستای توافق عادی‌سازی آمده است که « همه مسلمانانی که سازش با رژیم اسرائیل را می‌پذیرند، می‌توانند از مسجد الاقصی دیدن کنند و نماز بخوانند و ورود به سایر اماکن مقدس در قدس اشغالی باید برای سازش‌کاران از هر مذهبی آزاد باشد». این ممکن است خطرناک ترین بند در توافق‌نامه مذکور باشد ، زیرا این امر به معنای تغییر اساسی در وضعیت موجود در قدس اشغالی به نفع رژیم اسرائیل است.

در این توافق‌نامه تنها به مسجدالاقصی پرداخته شده و به مجموعه اماکن مقدس در قدس اشغالی اشاره نشده است که این امر نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی و آمریکا بقیه مناطق مقدس را جزیی از مسجدالاقصی محسوب نمی‌کنند. بر این اساس، اکنون ممکن است یهودیان نیز حق انجام آیین را در مسجدالاقصی داشته باشند.

«خلیل تفکجی» ، کارشناس نقشه سیاسی در قدس اشغالی معتقد است که رویکرد اماراتی‌ها به بیت المقدس همسو با طرحی سعودی برای برقراری ارتباط با شخصیت‌هایی در قدس اشغالی در راستای یافتن جایگاهی در این شهر بود ، اما فلسطینی‌ها ابتکارات آنها را رد کردند و اگر نمازگزاران اماراتی برای نماز در مسجدالاقصی حاضر شوند ، آنها از ترس واکنش فلسطینیان فقط در فضاهای بسته نماز را اقامه می‌کنند.

«رافی پرتز» ، وزیر امور قدس اشغالی ، علاوه بر طرح بازدید دو میلیون مسلمان از مسجدالاقصی ، از طرح ورود هزاران گردشگر اماراتی به فلسطین اشغالی برای اقامه نماز و اقامت در هتل‌های آن خبر داد و همه این برنامه‌ها در راستای قراردادن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل صورت می‌گیرد.

در این میان برخی از تحلیلگران فلسطینی بر این باورند که برنامه امارات برای ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی ممکن است به نتیجه نرسد .

رویکرد رژیم اسرائیل و امارات همچنین نگرانی‌هایی را در میان مقاماتی که مسجد الاقصی را اداره می‌کنند ، ایجاد کرده است و نگران هستند که نقش فلسطین و اردن در قیمومیت بر مقدسات قدس به حاشیه رانده شود. دستگاه تبلیغاتی اماراتی در چارچوب ترویج عادی سازی با رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که این توافق نامه آزادی دسترسی مسلمانان به بازدید از مسجدالاقصی را افزایش می‌دهد .

پیش از این «فیلر حسن ناحوم» معاون شهردار قدس اشغالی اعلام کرد که امارات قصد دارد یک شهرک صنعتی بزرگ در قدس شرقی احداث نماید که شامل هتل‌های مجهز به فناوری‌های پیشرفته خواهد بود و مدعی شد که هدف از اجرای این پروژه عظیم کمک به ساکنان شهر قدس و فراهم کردن فرصت‌های شغلی ویژه برای آنان است. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که مساحت این شهر 250 هزار متر مربع خواهد بود و برای ساخت آن 606 میلیون دلار هزینه می‌شود.