سازمان‌های حقوق بشری و کرونا دست در دست آل سعود

 نزدیک به شش سال از تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی به یمن می‌گذرد. این تجاوز نظامی و محاصره همه‌جانبه، به منظور شکست انقلاب مردمی این کشور و بازگرداندن «عبدربه منصور هادی » رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به قدرت صورت می‌گیرد. منصور هادی بعد از انقلاب مردم یمن از سمت خود استعفا داد و به عربستان  فرار کرد. کشورهای عربی هم‌پیمان آل‌سعود به دنبال مشاهده مقاومت مردمی و بی‌نتیجه بودن این جنگ به تدریج خود را از این ائتلاف کنار کشیدند و تنها امارات، به حضور نظامی‌اش در این جنگ تا به امروز ادامه داده است.

متجاوزان سعودی در ادامه سیاست فشارهای معیشتی و بستن گذرگاه‌های زمینی، آبی، و هوایی به روی مردم یمن، روز پنج‌‎شنبه ۱۷ کشتی، حامل ۳۲۰ هزار تن فرآورده‌های نفتی و سه کشتی حامل مواد غذایی را به سرقت بردند. این در حالیست که این کشتی‌ها مجوز‌های بین‌المللی را در کشور جیبوتی دریافت کرده بودند.

در تمام مدت این تجاوز آشکار به یمن، ائتلاف سعودی از حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیمِ مالی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره‌مند بوده و هست. در جدیدترین این حمایت‌ها پایگاه صهیونیستی «آی۲۴»،در گزارشی خبر داد که آمریکا معامله‌ای به ارزش ده میلیارد دلار با آل‌سعود منعقد کرده است که این معامله مرتبط با طرح توسعه گسترده جنگنده‌های «اف-۱۵» است.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه از فروش پنجاه جنگنده «اف-۳۵» به امارات، دیگر عضو ائتلاف سعودی خبرداد و گفت وزارت‌خارجه این کشور با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به ارزش ۲۳ میلیارد دلار به ابوظبی موافقت کرده است.

این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن صد‌ها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون‌ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت‌ها و انتشار قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار در این کشور، نتیجه‌ای به همراه نداشته است. در همین راستا سازمان‌ملل روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد، بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی یمنی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ کشته و یا زخمی شده‌اند و ۴۲ درصد این قربانیان نیز زن و کودک هستند.

 

سازمان‌های حقوق بشری و کرونا دست در دست آل سعود

اقدامات جنون آمیز متجاوزان سعودی در محاصره همه‌جانبه مردم مظلوم یمن در حالی انجام می‌شود که «دیوید بیزلی » رییس برنامه جهانی غذا روزچهارشنبه د رنشست شورای امنیت بار دیگر هشدار داد: « سایه مرگ، جان میلیون‌ها نفر را در یمن به علت گرسنگی تهدید می‌کند. اگر چشم پوشی شود شکی نیست که یمن طی ماه‌های آینده به درون پرتگاه گرسنگی سقوط خواهد کرد.  اکنون به شمارش معکوس یک فاجعه رسیدیم و زنگ هشدار را مدتی است که به صدا درآوردیم.»

اما در طول مدت نزدیک به شش سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، اقدامات سازمان‌های حقوق بشری در دفاع از حقوق مردم یمن فقط درسطح به صدا درآوردن زنگ هشدا باقی مانده و از آن فراتر نرفته است و حتی خود به مانعی برای کمک‌رسانی تبدیل شده‌اند . در این رابطه «محمدعلی الحوثی‌» عضو شورای عالی سیاسی یمن روز جمعه گفت مدیر برنامه جهانی غذا مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به پایتخت و برخی دیگر از استان‌های این کشور می‌شود.

دو سال پیش نیز سازمان یونیسف شرایط بد بهداشتی در یمن را اینگونه گزارش داد: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در این کشور در اثر بیماری‌های قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهد.» با وجود همه این جنایت ها، آل سعود با دلار‌های نفتی سال گذشته توانست نام خود را از فهرست سیاه دولت‌های ناقض حقوق کودکان خارج کند. به گفته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ائتلاف تحت رهبری آل سعود در سال ۲۰۱۹ مسئول کشتار ۲۲۲ کودک یمنی است.

اما با وجود همه این گزارشهای رسمی خود مقامات سازمان ملل درباره اوضاع نابه‌سامان یمن، سازمان ملل پارسال در اقدامی عجیب نام حکومت آل‌سعود را از فهرست سیاه کشتار کودکان خارج کرد. این گونه رفتارهای متناقض مقامات و سازمانهای بین‌المللی درباره جنگ تحمیلی علیه مردم یمن، مقامات و مردم این کشور را به این نتیجه درست و منطقی سوق داده که سازمان ملل و گریفیتس، نماینده ویژه آن در امور یمن، بی‌طرف نیستند و برای پایان دادن به تجاوزات ائتلاف سعودی جدیت لازم را ندارند.

اما با شیوع ویروس کرونا وضعیت زندگی در یمن دشوارتر هم شده و با ادامه محاصره همه جانبه و نبود دارو و تجهیزات پزشکی در بدترین مراحل خود به سر می‌برد. بنابر گزارش‌ها، نظام بهداشتی یمن در جریان جنگ نابود شده، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یا ویران شده و یا فاقد کادر انسانی متخصص هستند، و همچنین تجهیزات اساسی برای درمان، از جمله دستگاه‌های تنفس مصنوعی، و یا کپسول اکسیژن وجود ندارد. این شرایط تحمیلی موجب شده که یمنی‌ها در برابر جولان ویروس مرگبار کرونا، بی‌دفاع باشند.

ترس ریاض از اقدام تلافی جویانه صنعا در آستانه اجلاس گروه ۲۰

در شرایطی که این روزها مردم یمن در محاصره همه جانبه آل سعود قرار دارند و از کمترین امکانات بهداشتی،درمانی وغذایی در شرایط همه‌گیری کرونا محروم هستند. رژیم متجاوز سعودی به عنوان رئیس دوره‌ای گروه ۲۰ از مبارزه با شیوع کرونا صحبت می‌کند و می‌گوید این گروه در مبارزه با کرونا پیشگام است و اقدامات بسیاری را برای محافظت از زندگی، معیشت و افراد آسیب‌پذیر در مناطق مختلف جهان انجام داده است.

گروه ۲۰ حدود دو سوم جمعیت جهان، ۸۵ درصد از تولید اقتصادی و ۷۵ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند. اعضای این گروه شامل اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، روسیه و استرالیا هستند. موضوع گفتگوی سران کشور‌های گروه ۲۰ معمولا درباره اقتصاد است. ریاست دوره‌ای رژیم سعودی از اول دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شده و تا برگزاری اجلاس سران این گروه بین ۲۱ تا ۲۲ نوامبر سال ۲۰۲۰ در ریاض (اول و دوم آذرماه) ادامه خواهد یافت.

آل سعود سعی دارد تا با برگزاری اجلاس گروه ۲۰، زمینه سرمایه گذاری هر چه بیشتر شرکت‌های خارجی را فراهم کند. رژیم سعودی قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی و فراهم آوردن امکانات سرگرمی‌های جدید، بر روی جنایات خود سرپوش و چهره جدیدی را از خود در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد.

یمن در آستانه این اجلاس که به میزبانی ریاض و به صورت مجازی برگزار می‌شود به شرکت‌های خارجی فعال در سعودی هشدار داده و از ساکنان آن خواسته است که از همه تأسیسات نظامی سعودی دوری کنند. یمن به سعودی‌ها هشدار داد که همه فرودگاه‌ها، بنادر و امکانات نظامی و اقتصادی متجاوزان سعودی در تیررس موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های یمنی قرار دارد.

این اقدام یمنی‌ها در پاسخ به ادامه تجاوزات و محاصره ظالمانه این کشور توسط ائتلاف سعودی- آمریکایست. بر این اساس یمنی‌ها هدف قرار دادن تاسیسات سعودی‌ها را حق قانونی و دفاع از خود می‌دانند. جنبش انصارالله یمن می‌گوید که آل‌سعود قصد دارد با ادامه تجاوزات، ابتکارات مربوط به برقراری آتش‌بس که آخرین آن‌ها آوریل گذشته در خصوص جبهه مارب ارائه شد را خنثی کند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن در رابطه با اخطار به متجاوزان اظهار داشت که این هشدار در پاسخ به ادامه تجاوزات، محاصره، تنش‌های نظامی و اصرار بر تعطیلی فرودگاه‌ها و بنادر یمن است و نیرو‌های مسلح یمن برای مقابله به مثل با دشمن در روز‌های آینده از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد.

کارشناسان معتقدند که این هشدار یمنی‌ها به آل سعود در واقع یک پیام به گروه ۲۰ است. پیام این است که گروه ۲۰ بداند قرار است سرمایه‌گذاری خود را در یک فضای تجاری ناامنی انجام دهند که در تیررس موشکهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار دارد.. یمنی‌ها در اواخر سال گذشته و در پاسخ به نقض آتش‌بس از طرف ائتلاف سعودی، نیرو‌های انصارالله شماری از فرودگاه‌ها و مواضع نظامی عربستان را در منطقه جنوب هدف قرار داده و به عمق این کشور رسیدند.